سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داروخانه ها نقش اساسی در بروز مقاومت های دارویی دارند

داروخانه ها نقش اساسی در بروز مقاومت های دارویی دارند چرا که بدون نسخه و با درخواست بیماران، به راحتی آنتی بیوتیک ها را در اختیارشان می گذراند.

عبدالوهاب البرزی، رئیس مرکز تحقیقات میکروشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران در دنیا، بیماری های عفونی است.

وی افزود: آنتی بیوتیک ها نجات دهنده افراد در برابر بیماری های عفونی به ویژه بیماری های باکتریایی است و اگر مقاومتی در برابراین داروها ایجاد شود، انسان باید بدون سلاح به جنگ باکتری ها برود که البته نتیجه این جنگ شکست انسان خواهد بود.

البرزی تصریح کرد: اگر ندانیم آنتی بیوتیک ها را کجا و برای چه بیماری باید مصرف کنیم، در این صورت میکروب های موجود در بدن یاد می گیرند که چگونه مقاومت کنند و این مقاومت را به سایر میکروب ها هم انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص نامناسب و تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک ها توسط پزشک، یکی ازدلایل مصر زیاد و خودسرانه دارو است، تاکید کرد: بسیاری از بیماران نیز بدون نیاز به آنتی بیوتیک اقدام به مصرف بیش از اندازه این داروها می کنند و همچنین داروهای آنتی بیوتیکی که توسط پزشک تجویز می شود را به موقع و مناسب مصرف نمی کنند.

البرزی تصریح کرد: البته داروخانه ها نیز نقش اساسی در بروز مقاومت های دارویی دارند چرا که بدون نسخه و با درخواست بیماران، به راحتی آنتی بیوتیک ها در اختیارشان می گذراند.

وی با اشاره به اینکه داروخانه ها نباید هر نوع دارویی را در اختیار افراد بگذارند، یاد آور شد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که داروهای مختلف به ویژه آنتی بیوتیک ها، تنها با نسخه پزشک و با توجه به نیاز بیماران در اختیار آنها قرار گیرد.

* اقدامات تشخیصی میکروب شناسی باید تقویت شوند

رئیس مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مشکلات زیادی در کشورمان در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها، بروز مقاومت های دارویی و روش های تشخیص در این زمینه وجود دارد.

البرزي افزود: بسیاری از آزمایشگاه های میکروب شناسی، آزمایشگاه های جدید و مدرن برای شناسایی باکتری ها نیستند و بسیاری از روش های تشخیص میکروب شناسی نیز قدیمی هستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که اقدام به تشخیص میکروب ها می کنند، با روش های تشخیصی میکروب شناسی به طور کامل و مناسب آشنا نیستند و در نتیجه شناسایی باکتری ها با اشکال روبرو شده و پزشک نیز در تجویز آنتی بیوتیک دچار اشتباه می شود.

البرزی با بیان اینکه اقدامات تشخیص میکروب شناسی در کشور باید تقویت شوند، تصریح کرد: باید کیفیت روش ها و اقدامات آزمایشگاهی در زمینه تشخیص میکروب ها و مقاومت های دارویی افزایش یافته تا اینکه اعتبار این روش ها و اقدامات بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار همه این موارد، باید در بیمارستان ها کمیته تجویز آنتی بیوتیک تشکیل شده و تصمیم گیری در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها، توسط این کمیته مورد قبول واقع شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.