سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

20 قلاده گربه شنی در منطقه دشت سمسور ایرانشهر شناسایی شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: بیش از 20 قلاده گربه شنی در منطقه دشت سمسور بخش بزمان این شهرستان شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان ،محمدانور هاشمزهی' افزود: اگر چه پیش از این گمان می رفت كه نسل گربه شنی در زیستگاههای شرق كشور از بین رفته باشد اما ماموران حفاظت محیط زیست ایرانشهر موفق شدند این گونه نادر را در دشت سمسور بخش بزمان شناسایی كنند.

وی اظهار داشت: گربه شنی گربه سان كوچكی است كه در مناطق شن زار بیابانی آفریقای شمالی، عربستان، آسیای مركزی، ایران و پاكستان زندگی می كند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: گربه شنی كمی از گربه خانگی بزرگتر است سری پهن، گوش بزرگ و دست و پای كوتاه دارد.

وی ادامه داد: این گونه نادر در كف پنجه هایش موهای بلند قهوه ای یا سیاه دارد كه پنجه ها را می پوشاند و آنها را از گرمای شدید كویر حفظ می كند.

هاشمزهی گفت: رنگ موهای پشت گربه شنی زرد با نوارها و خال های نسبتا تیره و در زیر بدن سفید است كه بر زیبایی این حیوان افزوده است.

وی اظهار داشت: شنوایی این گونه جانوری فوق العاده قوی است بطوری كه امواج ماورای صوت ناشی از حركت جانوران در زیر زمین را هم دریافت می كند.

وی افزود: طول سر و تنه گربه شنی بطور میانگین 50 سانتی متر، دم آن 28 سانتی متر، بدن در ناحیه شانه 24 تا 30 سانتیمتر و میانگین وزن آن دو تا هفت كیلوگرم است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: گربه شنی در زمستان تولید مثل می كند و دوران بارداری این حیوان 63 روز و تعداد بچه های آن دو تا چهار قلاده است.

وی ادامه داد: بچه های گربه شنی پس از دو هفته چشم هایشان را باز می كنند و تا چهار ماهگی وابسته به مادرند و در یك سالگی بالغ می شوند.

هاشمزهی گفت: تدابیر لازم برای حفاظت از این گونه نادر در دشت سمسور شهرستان ایرانشهر واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.

بزمان در 100كیلومتری جنوب غربی مركز شهرستان ایرانشهر قرار دارد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.