سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دريادار سياري خبر داد؛

گسترش مناطق استقرار نيروي دريايي تا مرز "باب المندب"

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اهميت راهبردي اقيانوس‌ها در زمينه‌هاي مختلف براي هر كشور از گسترش مناطق استقرار نيروي دريايي براي انجام ماموريت‌ تا مدار 10 درجه و مرز "باب‌المندب" خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير دريادار حبيب‌الله سياري كه در مراسم افتتاحيه‌ نخستين همايش ملي اقيانوس‌شناسي سخن مي‌گفت، اظهار كرد: اقيانوس هند به عنوان سومين اقيانوس بزرگ جهان از اهميت راهبردي بالايي براي ايران در زمينه‌هايي مانند اقتدار ملي و قدرت دريايي برخوردار است.

وي افزود: بر اساس اندازه‌گيري‌هاي دقيق، وسعت خشكي در نيم كره‌ شمالي 116 ميليون كيلومتر مربع و در نيمكره‌ جنوبي 29 ميليون كيلومتر مربع است كه در مجموع وسعت خشكي هاي زمين 148 ميليون كيلومتر مربع و وسعت اقيانوس ها بالغ بر 361 ميليون كيلومتر مربع است كه با اين حساب 29 درصد از كره زمين را خشكي و 71 درصد آن را درياها و اقيانوس‌ها تشكيل مي‌دهند.

دريادار سياري در ادامه تصريح كرد: يك سوم مرزهاي ايران آبي بوده و اين كشور با 15 كشور همسايه است كه از اين ميان سه كشور داراي مرز زميني، هشت كشور داراي مرز دريايي و چهار كشور داراي مرزهاي دريايي و زميني با ايران هستند. همچنين 93 درصد از صادرات و واردات كشور از طريق 31 درصد مرزهاي آبي و 7 درصد از صادرات و واردات از طريق 63 درصد مرزهاي خشكي و رودخانه‌اي صورت گرفته است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه تقريبا همه‌ صادرات نفتي كشور از طريق مرزهاي آبي صورت مي‌گيرد، اذعان كرد: كشور ايران با توجه به چنين مرزهاي آبي گسترده به عنوان كشوري دريايي مطرح است و از اين جهت اهميت راهبردي اقيانوس‌هايي مانند اقيانوس هند كه يك سوم تجارت جهاني از طريق آن صورت مي‌گيرد،قابل توجه است.

دريادار سياري ادامه داد: قدرت دريايي به معني مجموعه توانايي‌هاي يك كشور در استحصال و استخراج منافع خويش از درياها و اقيانوس‌ها با به كارگيري مناطق دريا براي فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي در زمان صلح يا جنگ به منظور ميل به مقاصد و اهداف ملي است. در اين راستا، ناوگان نظامي نقش بسزايي در انجام عمليات‌ انساني، اعمال قدرت دريايي، كنترل دريايي، ممانعت دريايي و جنگ دريايي دارد كه به زيرساخت‌هاي اطلاعاتي، تجهيزاتي، تاسيساتي، نيروي انساني، پشتيباني ملي و ارتباطات نياز دارد.

فرمانده‌ نيروي دريايي ارتش با اشاره به گسترش استقرار نيروي دريايي در آبها و اقيانوس‌ها عنوان كرد: استقرار نيروي دريايي در منطقه اي 1.3 برابر وسعت جمهوري اسلامي ايران تا مدار 10 درجه و مرز باب‌المندب گسترش پيدا كرده است و اين در حالي است كه در گذشته ماموريت‌هاي دريايي در خليج فارس و شرق تنگه‌ي هرمز تعريف مي‌شد. همچنين ايجاد وضعيت مطلوب در موفقيت عمليات دريايي، ايمني ناوگان و عمليات دريايي، دقت در عملكرد سلاح‌ها، برتري دريايي و اشراف اطلاعاتي نهفته است.

وي در ادامه با اشاره به اهميت درياها و اقيانوس‌ها در ابعاد مختلف براي كشورها خاطرنشان كرد: از موسسه ملي اقيانوس‌شناسي انتظار مي‌رود تا در جمع‌آوري داده‌ها، مدل‌سازي اقيانوس‌ها، پيش بيني ميان مدت و كوتاه مدت، پيش‌بيني در لحظه و غيره بيش از پيش به نيروي دريايي كمك كند و پيشنهاد مي‌شود تا همكاري خود را در ساخت تجهيزات مورد نياز دريايي، آموزش تامين نيروي انساني از طريق دانشگاه امام خميني(ره) نوشهر نيروي دريايي ارتش و مشاهدات داوطلبانه دريايي گسترش دهند.

/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.