سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

روایت زندگی عشاير سراسر ايران در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی جاده ابریشم در تبريز

رئيس شوراي فني صنايع دستي آذربايجان شرقي اظهار داشت:زندگي عشاير سراسر ايران در بخشي ويژه از نمایشگاه بین المللی صنایع دستی جاده ابریشم در تبريز، روايت مي شود.

به گزارش  خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، تراب محمدي خاطرنشان كرد:حضور و نمايش نمونه هايي از نحوه زندگي، آداب و رسوم، نحوه پوشش و خوراك عشاير استان هاي مختلف كشور از برنامه هاي جنبي و ويژه نمايشگاه بين المللي صنايع دستي جاده ابريشم در تبريز خواهد بود.

 وي با اشاره به نمايش چادرهاي اقوام مختلف عشاير در اين نمايشگاه، تصريح كرد:عشاير در ايران عليرغم داشتن ويژگي هاي مشترك، با توجه به منطقه حضور و قومي كه دارند داراي وجوه تفاوت و زيبايي هاي متنوعي در نحوه زندگي و كار هستند.

 محمدي عشاير را ذخاير منحصر بفرد فرهنگي و اجتماعي ايران خواند و گفت:ایلات و عشایر ایران طی سال های طولانی سنت ها و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ كرده اند كه همين اصالت و شیوه خاص زندگی جاذبه هاي فراواني را  برای صنعت گردشگری فراهم آورده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد:مسكن و نوع زندگي عشاير، زبان و موسيقي، غذاهاي محلي، صنايع دستي و لباس هاي محلي و آيين هاي به جا آوردن مراسم خاص ايلات و عشايرجاذبه ها و زيبايي فراواني دارد كه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند.

محمدي تصريح كرد:از آنجايي كه آداب و رسوم و شيوه هاي زندگي هر يك از اين اقوام ايلات و عشاير با يكديگر تفاوت هاي اساسي داشته و همه اين تفاوت ها و گوناگوني ها موجب جذابيت مضاعف آنها شده، حضور همزمان نماينده هايي از اين اقوام در نمايشگاه بين المللي صنايع دستي جاده ابريشم مي تواند فرصت خوبي براي بازديد و آشنايي علاقه مندان به زندگي عشاير، با اين اقوام كوچ نشين فراهم آورد.

وي با اشاره به حضور پررنگ و قدرتمند صنايع دستي عشاير و ايلات كشورمان در نمايشگاه بين المللي صنايع دستي جاده ابريشم گفت:عشاير کالاهاى گوناگونى مانند گليم، قالي، خورجين و توبره توليد مى‌کنند كه از زيبايي ها و طرح هاي اصيلي برخوردارند.

محمدي ورني بافي را به عنوان يكي از صنايع دستي پر فروش و داراي بازار بسيار خوب خارجي، محصول دست عشاير آذربايجان شرقي خواند و گفت: نقش‌ هايی كه به وسيله بافندگان عشاير بر روی ورنی تصوير می ‌شوند ذهنی بوده و بنا به ذوق و سليقه بافندگان طراحی و بافته می‌ شوند كه همين بكر و ذهني بودن طرح ها، ورني عشاير را به يكي از پرطرفدارترين صنايع دستي آذربايجان شرقي تبديل كرده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: نمايشگاه بين المللي صنايع دستي جاده ابريشم فرصت خوبي براي آشناسازي بازديدكنندگان و نمايندگان كشورهاي خارجي و همچنين مردم سراسر كشورمان با آداب و رسوم، فرهنگ و هنر و صنايع دستي اقوام مختلف ايلات و عشاير ايران و آذربایجان شرقی است.

گفتني است، نمايشگاه بین المللی صنايع دستي جاده ابریشم با حضور هنرمنداني از کشورهای خارجی مانند مالزی، برونئی، ترکیه، تاجیکستان و آذربایجان و استان های سراسر كشور، از تاريخ اول تا پنجم تیر سال جاري در سالن امیرکبیر نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار مي شود. /س
برچسب ها: روایت ، عشایر ، نمایشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.