سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروژه ای در شهر "اوینیون" فرانسه؛ به خاک سپردن مسلمانان در محفطه های بتونی

تصمیم شهرداری شهر "اوینیون" در رابطه با شیوه دفن کردن مردگان مسلمانان شگفتی و خشم پیروان این مذهب را بر انگیخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهرداری این شهر به گونه ای کاملا یک طرفه دست به مجموعه اقداماتی در قطعه مسلمانان در قبرستان "مون فاوه"( Montfavet) زده است که طبق آن مسلمانان موظفند درگذشتگان خود را داخل محفظه های بتونی به خاک بسپارند.

دستور العمل اداره قبرستان ها مورخ اول فوریه 2012 که تعرفه های جدیدی را در پی سامان دهی مذکور تعیین کرده، اینگونه مقرر می دارد که حداقل هزینه این محفظه های بتونی 1332,15 یورو برای هر قبر و 894 یوریو برای قبر بچه می باشد.
گروهی از مسلمانان که برای شرکت در مراسم خاکسپاری به قبرستان رفته بودند متوجه وجود این مخزن های بتونی شدند که تقریبا در زمین جا سازی شده بودند. این افراد بلافاصله و به منظور درخواست و کسب توضیحات در خصوص مبانی قانونی این تصمیم، با اداره مرکزی (استانداری و وزارت کشور) تماس گرفتند. نهایتا، در مقابل این عمل انجام شده، موفق شدند از جانب شهرداری توضیحاتی دریافت کنند.

در استانداری و در وزارت کشور و وزارت فرهنگ، هیچ متن قانونی ای که چنین تصمیمی را توجیه کند وجود ندارد. مسئولین امر متفقا بیان کردند که متوقف ساختن انجام این تصمیم در صلاحیت شهرداری ست و باید توسط اعلان عمومی، اعلام گردد. اما شهردار،ماری روژه رواگ (Marie-Josée Roig)، که عضو حزب راست گرای همبستگی برای جنبش مردمی ست، رسیدگی به قضیه را به نماینده انتخابی در امور گورستان ها سپرد.
انجمن مسلمانان "اوینیون" متشکل از مسئول مسجد "اوینیون" و "پونته " اعتراض خود را در یک بیانیه ی مطبوعاتی اینگونه اعلام کردند: "این تصمیمی ست که برای اتخاذ آن هیچگونه نظر خواهی و یا مشورتی صورت نگرفته و رضایت مسئولین انجمن فرهنگی مسلمانان شهر "اوینیون" در این خصوص کسب نشده است." انجمن مسلمانان "اوینیون" توقف فوری اقدامات در حال اجرا و همچنین حذف بتون های نصب شده را خواستار شد.

"بن یوسف حمرون" رییس "انجمن دوستی و همکاری فرانسه-الجزایر" ضمن ابراز تاسف از این اقدامات اظهار داشت: امتیاز این زمین ها از سال 1977 به مسلمانان واگذار شده است و ما همواره مقررات استفاده از کفن را که مطابق با قوانین بهداشتی فرانسه است، رعایت کرده ایم. دیگر این اجبار دفن مردگان در مکعب های بتونی به چه دلیل است؟"

وی یاد آور شد "که طبق تعالیم اسلامی بدن به خاک سپرده شده باید در تماس مستقیم با خاک باشد." وی در ادامه افزایش تعرفه های جدید از 162 یورو به 1332,15 یورو را باور نکردنی دانست. این افزایش 800 درصدی قیمت می تواند بار مضاعفی باشد بر دوش خانواده های داغدار. از طرفی واضح است که این مکعب های بتونی از نقطه نظر اکولوژیک نیز مناسب نیستند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.