سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتکا به ماهواره های جاسوسی دروغ های بزرگ می سازد؛

شکاف اطلاعاتی غرب در سوریه

تیری میسان، اندیشمند و تحلیلگر سرشناس فرانسوی و نویسنده کتاب معروف " 11 سپتامبر، دروغ بزرگ"، در یادداشتی نظرات خود پیرامون ماجرای کشتار حوله در سوریه را چنین شرح می دهد:

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، خدا نکند کسی بگوید غربی ها اشتباه می کنند. این فرض اساسا محال ممکن است و به همین دلیل غرب هیچ وقت اشتباهات خود در مورد ماجرای حوله و کشتار مردم آن را نخواهد پذیرفت.

"جنایت بزرگ حوله در اواخر ماه می نشان داد که غرب و ناتو واقعا تحلیلی درست از شرایط میدانی وقایع در سوریه ندارند و از این نظر می توان گفت که قافیه را به دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ارتش روس واگذار کرده اند."

وی در ادامه می نویسد: "در روز 25 ماه می گذشته که تروریست های سوری، اتهام قتل و کشتار بیش از 100 شهروند بی دفاع در منظقه حوله را به دولت سوریه چسباندند، دستگاه دولتی در دمشق و بسیاری از ناظران منطقه ای و بین المللی، بهت زده شرایط را زیر نظر داشتند و سوالات فراوانی پیرامون این موضوع در محافل سیاسی و نظامی شکل گرفته بود.
"اگر چه دولت سوریه بلافاصله این کشتار را محکوم کرد، اما هیچ منبع آگاهی، از جمله خبرگزاری رسمی این کشور یعنی سانا، نتوانست بلافاصله جزئیات چنین حرکت وحشیانه ای را تشریح کند."

"ساعاتی بعد خبرگزاری مسیحیان سوریه، مشاهدات دقیق خبرنگاران و شهروندان را از دست داشتن ترورویست ها در این عمل وحشیانه منتشر نمود. چند روز بعد نیز شبکه تلویزیونی روسیه 24، در گزارشی مفصل و در  حدود 45 دقیقه، همه جزئیات نقش عوامل تروریستی را روی آنتن برد و به بسیاری از سوالات پیامون این موضوع پاسخ گفت."


میسان در ادامه می نویسد: "غربی ها و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بدون اینکه منتظر انتشار گزارش رسمی نهادهای مسئول، از جمله گروه حافظ صلح سازمان ملل در سوریه باشند، پیش باور ها و قضاوت های عجولانه خود در مورد این حادثه را اعلام کردند و در اقدامی عجیب تر و به عنوان یک عمل تنبیهی، سفرای سوریه را از کشورهای خود اخراج نمودند. البته اخراج سفرا به هیچ وجه نتوانست، آنطور که غربی ها می خواستند پایان عمر راه حل های دیپلماتیک برای سوریه باشد، چرا که سایر سفرای این کشور مانند قبل در دیگر نقاط جهان به فعالیت های خود ادامه می دهند."

"دلایل فراوان و متقنی در بی گناهی دولت سوریه در جنایت اخیر وجود دارد و گزارش شبکه تلویزیونی روسی تا به حال معتبرترین سندی است که در این زمینه منتشر شده است. این گزارش به خوبی به اشراف اطلاعاتی روسیه و ضعف متقابل غربی ها در این زمینه صحه گذاشت. محافل اطلاعاتی غرب تنها به هواپیماهای بدون سرنشین خود بر فراز سوریه و همچینین ماهواره های جاسوسی برای جمع آوری اطللاعات متکی هستند. بسیاری از افسران ارتش آزاد سوریه نیز که در حکم جاسوس برای غرب عمل می کردند از ساختار این ارتش بیرون رفته اند."


تیری میسان در پایان می نویسد: "همه اینها نشان می دهند که غربی ها اشراف مناسبی به وقایع میدانی و فیزیکی در سوریه ندارند و صرفا به برخی خبرسازی ها و جنجال ها به عنوان سند اتخاذ مواضع تکیه می کنند، این روال البته خیلی نمی تواند ادامه داشته باشد و حوادثی چون کشتار حوله به خوبی این ضعف را نمایان تر خواهد کرد."
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.