سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سر گيري مذاکرات دو سودان از دو هفته ديگر

وزير امور خارجه سودان جنوبي، در جمع خبرنگاران رسانه ها گفت که انتظار مي رود مذاکرات امنيتي بين دو دولت سودان و سودان جنوبي، پس از متوقف شدن اين مذاکرات در آديس آبابا (پايتخت اتيوپي) در هفته گذشته از روز 21 ژوئن (31 تير) از سر گرفته شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزيره؛ وي افزود: مذاکرات دو سودان به رغم درگيري هاي پي در پي در مناطق مورد مناقشه مرزي بين دو کشور و اختلافات موجود بر سر سکوهاي نفتي، از دو هفته ديگر آغاز مي شود.

اين در حالي است که مذاکرات دو طرف در روز پنجشنبه که با ميانجيگري اتحاديه آفريقا براي رسيدن به تفاهم در مورد موارد اختلاف دو کشور در اتيوپي برگزار شده بود و به علت اختلاف نظر هيئت هاي گفتگوکننده دو کشور بر سر مرزبندي، متوقف شد.

همچنين؛ خارطوم، طرح سودان جنوبي براي پيوستن مناطق هجليج، جنوب کردوان و اقليم دارفور به اين کشور را بشدت محکوم کرد و نيروهاي دو کشور را از ادامه از سر گيري مسلحانه برحذر داشت.

در مقابل، رئيس گروه مذاکره کننده سودان جنوبي، اظهارات مقامات دولت سودان را برعليه کشور و هموطنانش خصمانه خواند و اين اظهارات را باعث افزايش تنش ها بين دو کشور دانست.

گفتني است؛ جنگ بين سودان و سودان جنوبي از ماه آوريل (فروردين) گذشته به خاطر در اختيار گرفتن سکوهاي نفتي منطقه هگليگ توسط نيروهاي سودان جنوبي که نيمي از نفت سودان را توليد مي کند، آغاز شد و پس از آن مسئله تعيين مرزهاي دو کشور، تنش هاي بين دو کشور را افزايش داد تا با فشارهاي بين المللي اين مناقشات بين دو کشور رو به کاهش گذاشته شد.

با اين حال، مقامات سوداني بر ترسيم خط مرزي بين دو کشور براساس طرح سازمان ملل متحد و حاکميت دوباره بر منطقه هجليج پافشاري مي کنند و مقامات سودان جنوبي، اين اقدامات را به رسميت نمي شناسند.
برچسب ها: سودان ، مذاکره ، تیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.