سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كرج /

تورهاي گردشگري ، فرصتي براي آشنايي بيشتر

تورهاي گردشگري ، فرصتي براي آشنايي بيشتر

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از كرج ، افزايش سرعت زندگي در شهرهاي بزرگ ، مشغله کاري و هزينه هاي سفر همه دلايلي است که شايد سفر و مسافرت را منوط به داشتن شرايط خاصي مي کند ، اما تا بحال فکرکرده ايد که مي توان با برنامه ريزي مناسب ، سفر هاي کوتاه و يکروزه به مناطق ديدني استانها و شهرهاي اطراف محل سکونت خود داشته باشيم .
يکي از اين راهها استفاده از تورهاي گردشگري يكروزه است که چندسالي است از رونق خاصي برخوردارشده و در بين مردم طرفداراني پيدا کرده است ، اين روزها نيز با نمايان شدن چهره زيباي طبيعت و بهبود شرايط جوي مي توان از اين تورهاي يکروزه به خوبي بهره برد ، تجربه دنياهاي تازه و شگفت انگيز ، آشنايي و حتي همزيستي کوتاه مدت با مردم و فرهنگهاي گوناگون ، انرژي گرفتن از طبيعت و غوطه ور شدن در دنياي ژرف آن ، از نيازهاي جدي انسان امروز است .
از مهمترين مزاياي سفر جمعي در قالب تور ، استفاده از تخصص و اطلاعات جامع در مورد منطقه مورد نظر  ، جلوگيري از اتلاف وقت ، امنيت بيشتر ، سرعت بالاتر و حتي هزينه کمتر است ، به همه اينها بايد بهره مندي از فضاي ارتباط  جمعي دوستانه ، آشنا شدن با انساهاي هم فکر و هم سليقه و همچنين يادگيري و تاثيرپذيري نسلهاي از يکديگر را اضافه کرد.
 پدر يک خانواده اي  4 نفره که   براي بازديد از باغ لاله ها در نخستين روز افتتاح اين باغ به روستاي گرماب آمده بود گفت: من بيش از 10 سال است که براي بازديد از اين باغ زيبا به همراه خانواده به جاده چالوس مي آيم و چند سالي که با آشنايي با تورهاي گردشگري يک روزه از اين خدمات استفاده مي کنم ، با استفاده از تورهاي گردشگري ديگر دغدغه برنامه ريزي براي تهيه مکان اسکان و غذاو پارکينگ را نداريم و از زحمت رانندگي هم خلاص مي شويم .
مدير يکي از دفاتر جهانگردي استان البرز مي گويد : ما با تشکيل گروههاي  تجسس ، براي رونق گردشگري ، به شناسايي مناطق ديدني استان پرداخته ايم و تاکنون مناطقي را شناسايي کرده ايم که  حتي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان از وجود چنين مناطقي بي اطلاع است .
آقاي سعيدي افزود : غار نمكي اشتهارد يکي از اين مناطق است ، اين غار به طول بيش از 370 متر داراي قنديل هاي بسيار زيباي نمكي وچشمه آب شور فصلي است ، يا حتي خانه هاي سنگي اشتهارد که در دل سنگهاي سخت کنده شده است و هر بيننده نخستين بار با ديدن آن به ياد خانه هاي روستاي کندوان در آذربايجان شرقي مي افتد ، اين دو مکان با وجود قابليت جذب بسيار بالاي گردشگر  تا كنون معرفي نشده اند .
مدير كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان البرز با اشاره به اين كه بيشتر استفاده كنندگان از تورهاي يكروزه را دانشجويان ، دانش آموزان وكاركنان ادارات اعلام كرد و گفت : ثبت نام گروه دوستان و خانواده ها نيز در اين تورها رو به ازدياد است و فرهنگ سفرهاي گروهي از طريق دفاتر گردشگري به سرعت در حال رونق گرفتن است.
تعدادي از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد کرج نيز گروه ديگري از بازديدکنندگان از باغ لاله ها بودند که با ثبت نام در يکي از دفاتر گردشگري براي بازديد از باغ لاله ها آمده بودند.
آقاي اصغري دانشجوي رشته کشاورزي گفت: هرساله يکي از دفاتر گردشگري برنامه تورهاي خود را بر روي بوردهاي دانشگاه قرار مي دهد و دانشجويان علاقه مند براي ثبت نام در اين تورها به پايگاه اينترنتي دفتر جهانگردي مراجعه مي کنند، با استفاده از خدمات گردشگري اين تورها در تعطيلات پايان هفته  علاوه بر گسترش دوستي ها در افزايش روحيه دانشجويان نيز تاثير گذار است.
آقاي پوينده، مدير کل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان  با اشاره به اينكه بيش از60 دفتر جهانگردي در استان البرز مجوز فعاليت دارند گفت: با گسترش فرهنگ گردشگري اقبال سرمايه گذاران براي تاسيس دفاتر  جهانگردي نيز افزايش يافته است واين امر از پتانسيل فراواني براي ايجاد اشتغال در استان برخوردار است.
احمد نژاد کارشناس حوزه گردشگري معتقد است فرهنگ سفر جمعي در قالب تور با بهره گيري از تخصص شرکتهاي مجري هنوز در کشور  نهادينه نشده است امري که خود يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي است .لازمه استقبال از اين تورهاي فاصله گرفتن از سفرهاي صرفا تاريخي در مسيرهاي تکراري و روي اوردن به طبيعت گردي در مسيرهاي بکر و تازه است ، بکار گيري از جوامع محلي و تزريق  درامد به منطقه ودر نتيجه تشويق مردم بومي براي حفظ منابع خود ، آموزش  مسافران براي حفظ طبيعت و محيط زيست ازمهمترين برنامه هاي براي توسعه گردشگري است .
وي ميگويد فرهنگ سازي مي تواند به تسريع روند مثبت تحولات سفر کمک کند ، کاري که مي بايست نه فقط در سطح رسانه ها براي عموم بلکه در سطح کتابهاي درسي ابتدايي و قبل از آن انجام شود./ج2

برچسب ها: کرج ، تورهای ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.