سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمله پلیس چین به دانش آموزان مسلمانان با پرتاب مواد آتش زا و گاز اشک آور

همزمان با سفر احمدی نژاد به پکن، در جریان حمله ماموران پلیس چین به یک دبستان اسلامی در منطقه سین کیانگ در غرب این کشور، دوازده دانش آموز زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته اند. در حال حاضر ۴۰ میلیون مسلمان در استان‌های شینجیانگ، گانسو، نینگشیا و چینگهای زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران ، رسانه های دولتی چین گفته اند که در جریان عملیات پلیس برای آزادی چندین دانش آموز که بر خلاف میل والدینشان مجبور به تحصیل در این دبستان شده بودند، افرادی در داخل مدرسه به سوی ماموران پلیس مواد آتش زا پرتاب کردند.

در مقابل، یک گروه مدافع حقوق اقلیت مسلمانان ایغور در چین گفته است که پلیس برای متفرق کردن دانش آموزان شش تا ده ساله این دبستان، از گاز اشک آور استفاده کرد.

دولت چین به ندرت برای تاسیس مدارس دینی به خصوص در سطح ابتدایی مجوز می دهد و ظاهرا در دبستانی که هدف حمله قرار گرفت، قرآن تدریس می شد. درگیری و اختلاف میان حکومت کمونیستی چین با مسلمانان تازگی ندارد. خشونت

های اعمال شده از سوی چین علیه مسلمانان این کشور ریشه ای عمیق و به درازای عمر طولانی سکونت مسلمانان در بخش هایی از سرزمین پهناور چین دارد و این همزیستی گاه مسالمت آمیز و گاه توام با خشونت بوده و بارها موجب درگیری هایی میان جامعه مسلمانان این کشور با حکومت مرکزی پدید آمده است. آخرین بار دو سال پیش بود که اوضاع در چین نیز برآشفته شد و مسلمانان استان سین کیانگ توسط حکومت مرکزی سرکوب شدند و شدت خشونت ها صدای اعتراض کشورهای اسلامی را درآورد. در درگیری آن سال میان نیروهای پلیس و اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ، ۲۰ نفر کشته شدند. کنگره جهانی اویغور درباره آن حادثه توضیح داد: فوران خشم مردمان نژاد اویغور که خواستار پایان سرکوب گری ها و فشار علیه اقلیت مسلمان این منطقه هستند، عامل شروع تظاهرات ضد دولتی بوده است.

منطقه مسلمان نشین سین کیانگ چین از سال ۲۰۰۹ شاهد درگیری و ناآرامی ها در پی بروز اختلافات بین نژاد غالب مردم چین (هان) و قوم اویغور در شهر ارومچی بوده است که در این درگیری های قومی حدود ۱۴۰ نفر کشته و بیش از

۸۰0 نفر زخمی شده اند.

دیروز یکی از مرکز اطلاع رسانی حقوق بشر و دموکراسی مستقر در هنگ کنگ خبر داد که درگیری هایی بین مسلمانان محلی و حدود هزار پلیس مسلح در منطقه نینگ سیاهوی (Ningxia Hui) رخ داده است. این درگیری ها پس از آن آغاز شد که پلیس مسلح بازسازی یک مسجد مسلمانان را غیرقانونی اعلام و آن را تخریب کرد.

هوی ها یکی از گروه های اقلیت مسلمان در چین به شمار می روند که در منطقه نینگ سیاهوی سکونت دارند. گفته می شود تخریب این مسجد موجب اعتراض مسلمانان شد و پلیس نیز به سمت معترضان مسلمان آتش گشود که در جریان این

اتفاق دو نفر کشته و حدود پنجاه تن زخمی شدند.

پیش از این پلیس برای سرکوب تظاهرکنندگان اقلیت مسلمان هوی در روستای تاوشان (Taoshan) شهرک هکسی (Hexi) از گاز اشک آور، کارد و باتوم استفاده کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Zabih
۲۲:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا از ازار این چینی ها توی صدا سیما چیزی گفته نمیشه؟