سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوشابه های بدون قند هم منجر به افزایش وزن می شود

تحقیقات نشان داده است که حتی نوشابه های بدون قند نیز ذائقه افراد را تغییر داده و در طولانی مدت منجر به افزایش وزن در این افراد می شود.

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مطالعات نشان داده است حتی افرادی که نوشابه بدون قند استفاده می کنند، این شیرین کننده ها ذائقه افراد را به نحوه چشمگیری تغییر می دهند و در طولانی مدت این افراد افزایش وزن پیدا می کنند.
نیستانی تصریح کرد: تحقیقاتی روی موش آزمایشگاهی در خصوص مضرات نوشابه انجام شده به این موشها به مدت 6 ماه نوشابه گازدار خوراندند و تغییرات متابولیک و مرضی را در قلب و عروق این حیوانات مشاهده کردند.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: چربی و قند این موشها بالا رفت و دیواره عروق آنها تغییرات مرضی را نشان داد و این یک زنگ خطر است.

* غنی سازی دوغ با ویتامین D

نیستانی در ادامه افزود: این نشان می دهد که اگر ما در مورد تغذیه خود و به خصوص مصرف نوشابه ها سهل انگار باشیم سلامت خود و کودکان را به خطر خواهیم انداخت.
وی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که یک نوشابه بومی با عنوان دوغ داریم تصریح کرد: ترکیب این ماده غذایی از کلسیم غنی شده و پروتئن آن مطابق با نیاز بدن است و اگر با نمک کم تهیه شود یک نوشابه خیلی سالم خواهد بود.
این متخصص تغذیه عنوان کرد: باید ذائقه سازی انجام گیرد، مهمترین مکان برای این کار منزل است.
وی اظهار کرد: در انستیتو تحقیقات تغذیه مطالعه ای انجام دادیم روی غنی سازی دوغ، ما دوغ را با ویتامین D غنی سازی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داد که اثرات آن روی سلامتی دو چندان شده و روی قند و چربی نیز اثرات مثبتی داشته است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.