سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعاي مضحک غني سازي در پارچين/ ايران از فعاليتهاي هسته اي خود صرف نظر نمي‌کند

جمهوري اسلامي ايران، فعاليت‌هاي هسته اي را حق مسلم خود مي داند لذا امکان صرف نظر از آن وجود ندارد و برخی انعطاف پذیری ها نیز تنها در قبال دریافت امتیازهای ویژه نظیر لغو تحریم ها صورت مي گيرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، تردیدی وجود ندارد که ادامه مذاکرات بر سر برنامه های هسته ای کشورمان ، منجربه عقب نشيني آمريکا و رژيم صهيونيستي از تهديدات و اقدامات خصمانه نسبت به مواضع جمهوري اسلامي خواهد شد.

گفتني است نخستین مرحله از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 اوایل ماه آوریل و پس از وقفه ای 15 ماهه در استانبول برگزار شد. بغداد ایستگاه دوم این مذاکرات بود که تنها دستاورد ملموس آن توافق برای برگزاری دور سوم گفت و گو ها در مسکو است.

با این حال برخی دیپلمات های حاضر در نشست بغداد در تحلیل فضای این مذاکرات خاطرنشان کردند: در مورد لغو تحریم ها که خواست ایران است و همچنین درخواست تعلیق غنی سازی 20 درصدی از سوی غرب اختلاف نظر وجود دارد.

با فضاسازی‌های آژانس و رسانه‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یکی از مقامات ارشد آمریکا به تازگی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5(آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین بعلاوه آلمان) در مسکو با نظامی جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که ایران باید به آژانس اجازه بازرسی از سایت "پارچین" را دهد.

مقامات ایران ادعاهای غرب درباره غنی‌سازی در پارچین را "بچه‌گانه" و "مضحک" اعلام کردند و "علی اصغر سلطانیه"، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نيز اعلام کرده در صورت توافق بر «چارچوبی مشخص» که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد، بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت از هر محلی که مورد نظرشان است، بازدید به عمل آورند.

شايان ذکر است که سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در نامه‌ای به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 تذکر داد که تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونین و کارشناسان اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد لذا جمهوري اسلامی ایران با منطق روشن و ابتکارهای مشخص آمادگی دارد تا گفت‌وگوهای رو به جلو را برای همکاری شکل دهد.

به این ترتیب در شرایطی که حدود دو هفته به برگزاری مذاکرات مسکو باقی مانده و قرار است نمایندگان ایران و آژانس امروز (جمعه) نيز در وین ملاقات داشته باشند، مقامات تهران چشم انداز تعویق یا لغو گفت‌وگو ها با 6 قدرت جهانی را به تصویر کشیده اند. هرچند تحلیلگران با توجه به اهمیت این مذاکرات تاکید کرده اند که قرار گرفتن یکی از طرف ها در مقام عامل شکست گفت‌وگو ها پیامد های زیان باری برای آن به همراه دارد، تهران می گوید طرف های دیگر نسبت به برگزاری نشست های مقدماتی به منظور اطمینان از حصول برخی موفقیت ها مردد هستند.

این در حالی است که سعید جلیلی در نامه ای خطاب به کاترین اشتون، نيز هشدار داده است که احتمال به تعویق انداخته شدن مذاکرات مسکو وجود دارد. وی دلیل این هشدار را شکست اتحادیه اروپا در ساماندهی نشست های مقدماتی بین معاونان مذاکره کنندگان برای تعیین دستور کار مذاکرات عنوان کرده است. اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید این روند فضای تردید و ابهام را بر موفقیت مذاکرات مسکو حاکم کرده است.

گفتني است اخیراً اتحادیه اروپا نيز در بیانیه ای خواستار تعلیق عملیات غنی سازی در ایران و همکاری فوری تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده و آمریکا نیز همچنان بر تعلیق غنی سازی و همکاری تهران تاکید دارد.

/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.