سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظم حاكم بر جهان در حال تغيير به سوي نظمي عادلانه است

رئيس جمهور با تاکيد بر اينكه يقيناً جهان نيازمند نظمي جديد و عادلانه است، اظهار داشت: نظم حاكم بر جهان در حال تغييراتي عميق و سريع به سوي نظمي عادلانه است.



به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛ احمدي نژاد بعد از ظهر امروز به وقت محلي در حاشيه دوازدهمين اجلاس همکاري شانگهاي در پكن در ديدار نخست وزير چين، روابط دو ملت را ريشه دار در عمق تاريخ و همواره صميمي و دوستانه توصيف كرد و گفت: روابط ايران و چين به ويژه در 40 سال اخير همواره رو به پيشرفت و در حال گسترش بوده است و جمهوري اسلامي ايران اين مسير را به عنوان يك راهبرد اصولي در روابط خود با چين دنبال كرده است.

رئيس جمهور ضمن ابراز خرسندي از پيشرفت هاي چين و موفقيت‌هاي دولت اين كشور در حركت موفق به سوي پيشرفت افزود: هيچ نكته منفي در سوابق روابط جمهوري اسلامي ايران و چين وجود ندارد و ايران بدون هيچ محدوديتي علاقه‌مند به گسترش همه جانبه روابط خود با اين كشور است.

وي با اشاره به توافق رؤساي جمهور دو كشور در سفر قبلي خود به چين براي افزايش سطح مبادلات تجاري تهران-پکن به رقم 200 ميليارد دلار در طول 10 سال اظهار داشت : با همكاري هاي تنگاتنگ و مراودات گسترده مسئولان دو كشور به نظر مي آيد اين هدف خيلي سريع‌تر محقق شود چرا كه حجم مبادلات تجاري دو كشور در سال گذشته به 45 ميليارد دلار رسيد و با توجه به ظرفيت‌ها و زمينه هاي فراوان گسترش همكاري ها و مبادلات دو طرف و نيز سرعت مطلوب پيشرفت در دو كشور، اين هدفگذاري يقيناً محقق خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه در عرصه همكاري هاي علمي و فناوري گام هاي بسيار مفيد و رو به جلويي ازطرف دو كشور برداشته شده است، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران براي گسترش حضور خود در فضا تصميماتي جدي و برنامه اي مفصل دارد و در اين زمينه علاقه‌مند به افزايش همكاري ها با چين است.

احمدي نژاد همكاري هاي دانشگاهي را يكي از زمينه هاي بسيار مناسب براي گسترش تعاملات تهران-پكن برشمرد و خاطرنشان كرد: ايران به دنبال افزايش كرسي هاي مطالعات چين است و همكاري ها در اين بخش يقيناً تاثير سازنده اي در گسترش همه مناسبات دوجانبه خواهد داشت.

وي با اشاره به رشد فزاينده سطح همكاري هاي دوجانبه ايران و چين طي سال‌هاي اخير، گفت: در برخي بخش ها از جمله بخش‌هاي مالي و مبادلات تجاري موانعي در نظام اداري و بوروكراسي دو طرف وجود دارد كه بايد با شناسايي آنها و تدابير مناسب اين مشكلات نيز برطرف شود تا سرعت گسترش روابط بيش از پيش افزايش يابد.

احمدي نژاد با اشاره به علاقه‌مندي جمهوري اسلامي ايران به افزايش سرمايه گذاري در چين و همچنين افزايش حضور فعالان اقتصادي و تجاري چيني در ايران افزود:‌ ايران و چين مي توانند در روابط اقتصادي خود پول هاي خارجي را حذف كنند و مبادلات خود را يا با پول‌هاي ملي و يا از طريق تهاتر انجام دهند كه اين موضوع تاثير زيادي در تسهيل افزايش سطح روابط خواهد داشت.

وي به آمادگي كشورمان براي انعقاد قراردادهاي بلند مدت در بخش انرژي با چين نيز اشاره كرد و اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل مبادلات انرژي با چين آمادگي دارد تا در بندرهاي جاسك و چابهار، محموله هاي خريداري شده چين را تحويل دهد.

رئيس جمهور تحولات و مسائل افغانستان را موضوعي مشترك براي جمهوري اسلامي ايران و چين دانست و تصريح كرد : مسائل افغانستان بر امنيت ايران و چين تاثيرگذار است و دو كشور مي توانند با تدابير و اقدامات خود تحولات اين كشور را به نفع افغانستان، ايران و چين رقم بزنند.

وي با تاكيد بر لزوم همكاري هاي مشترك اقتصادي ميان ايران، چين و افغانستان به عنوان يكي از راهكارهاي حل مشكلات افغانستان خاطرنشان كرد: ناتو امروز به دنبال توسعه جغرافيايي خود به سوي شرق است و ايران و چين از اهداف اصلي آنها در اين مسير هستند.

رئيس جمهور افزود: از منظر تاريخي نيز توسعه طلبي ناتو تهديدي براي ايران و چين محسوب مي شود و گسترش و تحكيم روابط دوجانبه در حقيقت تقويت و استحكام بخشيدن به جبهه مشتركي است كه ايران و چين در آن قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تشكر صميمانه از پشتيباني هاي دولت چين از حقوق ملت ايران در عرصه هاي بين المللي به‌ويژه در موضوع بهره گيري از حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، گفت : جمهوري اسلامي ايران به صورت اصولي و بر اساس مباني اعتقادي خود با گسترش سلاح هسته اي مخالف است اما قوياً معتقد است كه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي حق مسلم همه اعضاي معاهده ان‌پي‌تي است.

آقاي احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه مخالفت و دشمني هاي برخي دولت هاي غربي با جمهوري اسلامي ايران، به خاطر اصرار ايران براي بهره گيري صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي نيست بلکه اين موضوع در واقع بهانه دشمني هاي آنان قرار گرفته است، ادامه داد: چرا دولت هاي غربي و در رأس آنها امريكا با چين مخالفند و سعي در القاي تحريكات قومي در اين كشور دارند و در حالي كه جورج بوش باعث كشتار بيش از يك ميليون نفر در عراق و افغانستان شد و چندين ميليون نفر را آواره كرد، اما اين چين است كه به نقض و مخالفت با حقوق بشر متهم مي شود؟ آيا جورج بوش آدم كش است يا چين بايد متهم به نقض حقوق بشر شود؟

رئيس جمهور با بيان اينكه اگر غربي ها افراد دلسوزي هستند بايد در ابتدا براي مردم کشورهاي خودشان دلسوزي کنند، اظهار داشت: در امريكا 45 ميليون نفر در فقر مطلق به سر مي برند؛ در حالي كه اگر امريكا پايگاه هاي نظامي اش را در اقصي نقاط جهان تعطيل و هزينه هاي آن را صرف رسيدگي به وضع اين بخش از جمعيت خود كند ديگر فقيري در امريكا باقي نخواهد ماند.

وي اضافه كرد: چين يک و نيم ميليارد نفر جمعيت دارد و در بين اين جمعيت كثير وجود اقليتي مخالف امري طبيعي و عادي است اما غربي ها براي ضربه زدن به چين از همين اقليت حمايت مي کنند و با سوء استفاده از آنها به دنبال ايجاد مانع در مسير پيشرفت چين هستند.

رئيس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در بين همه كشورهاي جهان بيشترين همكاري را با آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام داده است، خاطرنشان كرد: مخالفت آنها با استفاده صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران از انرژي هسته‌اي براي اين است كه آنها پيشرفت ايران را به نفع خود نمي دانند و علاقه دارند ايران همواره عقب مانده بماند تا براي تامين نيازهاي خود به آنها وابسته باشد و در تامين خط مشي ها و سياست هايش از غربي ها دستور بگيرد.

وي با تاكيد بر استقبال جمهوري اسلامي ايران از حل موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران از طريق گفتگو بر اساس عدالت و احترام و بر مبناي حقوق برابر تصريح كرد: ايران براي ادامه مذاكرات در مسكو يا حتي چين آمادگي كامل دارد و پيشنهادهاي خوبي نيز براي ارائه در دست دارد؛ اما با توجه به اينكه پس از مذاكرات بغداد و بر اساس توافق صورت گرفته در آن، در چند مرحله، پيگير و خواستار ادامه مذاكرات در سطح معاونان خانم اشتون و معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان شده ايم و نتيجه اي حاصل نشده است، معتقديم غربي ها به دنبال بهانه جويي و وقت تلف كردن هستند.

رئيس جمهور افزود: جمهوري اسلامي ايران با وجود تمايل نداشتن كشورهاي غربي براي حصول توافقي اصولي در موضوع هسته اي ايران همچنان آماده ادامه مذاكرات خواهد بود.

وي با اشاره به تلاش مسئولان پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل اين موضوع خاطرنشان كرد: همكاران بنده با حركت در مرز قانون و به دقت راهکارهاي حل مسائل را دنبال مي كنند و يقينا تدابير دولت چين در عرصه بين المللي به حل و فصل هرچه سريع‌تر اين موضوع كمك خواهد كرد؛ البته جمهوري اسلامي ايران انتظار ندارد كه مسائل هسته اي در يك جلسه حل و فصل شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.