سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛

بررسی تاریخی وفات و محل تدفين عقیله بنی هاشم (س)

حضرت زینب (س) بنابر مشهورترین نظر تاریخی 18 ماه بعد از شهادت امام حسین (ع) زندگی کرده و در 15 رجب سال 62 هجری قمری وفات کردند.

حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: احتمال اول تاریخ وفات حضرت زینب س 15 رجب سال 65 هجری بوده و در احتمال دوم 15 رجب سال 62 هجری که 18 ماه پس از واقعه جانسوز عاشورا است درمنابع تاریخی آمده که  احتمال دوم در بین علما مشهور تر است.
وی با اشاره به معرفی احتمالات تاریخی پیرامون نحوه وفات حضرت زینبت (س) افزود: وفات حضرت بر اثر خفه شدن در آب ، مسمومیت توسط عوامل یزید و وفات به دلیل بیماری، 3 احتمال تاریخی پیرامون نحوه رحلت حضرت زینب (س) است.
حجت الاسلام رزاقی موسوی با تاکید بر ضعیف بودن احتمال اول و ساختگی بودن آن توسط دشمنان اهل بیت (ع) گفت: احتمال شهادت حضرت زینب (س) توسط عوامل یزید احتمالی دوری از ذهن نیست اما دلیل قطعی تاریخی برای این روایت دیده نشده است.
عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با معرفی احتمال سوم وفات حضرت به عنوان قابل قبول ترین روز تاریخی گفت: دراین احتمال حضرت بر اثر بیماری و یا مصائب و سختی هایی که از واقعه عاشورا به آن دچار شدند در سن 56 سالگی در شام وفات و یا به شهادت رسیدند.
وی تصریح کرد: در این روایت تاریخی آمده که حضرت زینب ( س )به هنگام ارتحال از همسر خود خواستند تا ایشان را زیر آفتاب ببرند و همچون برادرشان از دنیا بروند.
حجت الاسلام رزاقی موسوی با اشاره به احتمالات محل دفن حضرت گفت: احتمال وفات و دفن حضرت در بقیع، مصر و شام از جمله احتمالات تاریخی محل دفن ایشان رفت.
وی با اشاره به احتمال اول محل دفن حضرت افزود: براساس این احتمال تاریخی حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا به مدینه انتقال پیدا کردند و 18 ماه پس از شهادت برادرشان در این شهر وفات کرده ودر بقیع به خاک سپرده شدند که علامه سید محسن امین عاملی یکی از علمایی است که این قول تاریخی را تایید می کنند.
وی گفت: براساس احتمال تاریخی محل دفن حضرت در مصر، در تاریخ آمده که به دنبال افشاگری های حضرت در مدینه ایشان از طرف یزید به مصر تبعید می شوند علمایی چون قاضی، شبلنجی، شعرانی، شیخ جعفر نقذی و آیت الله مرغی نجفی این احتمال را تایید می کنند.
حجت الاسلام رزاقی موسوی گفت: در احتمال شام، جعفر همسر حضرت زینب (س) در اطراف شام زمینهای حاصلخیزی داشته که پس از واقعه حره در مدینه به همراه حضرت به شام سفر می کنند.
وی ادامه داد: احتمال مصر اشکالات فراوان دارد، احتمال مدینه دلیل تاریخی ندارد و احتمال شام اگر چه دارای دلیل قطعی و تاریخی نیست اما در بین شیعیان و علما مشهور است.
عضو هئیت علمی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کتابهای خصائل الزینبیه از سید نور الدین جزایری، ویژگی های حضرت زینب (س) از ناصر باقری بیدهندی، فروغ تابان کوثر از محمدی اشتهاردی، تاریخ طبری و سجاد الانوار از جمله منابع تاریخی پیرامون حضرت زینب (س) است./ل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.