سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/ در پي انتقال سازمان ميراث فرهنگي کشور به فارس و سپس به تهران؛

آیا طرح تمرکز زدایی از پایتخت شکست خورده است ؟

طرح تمرکز زدایی از تهران بی نتیجه ماند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس، طرح خروج کارمندان دولت از تهران  و تمرکز زدایی دو سال قبل پس از پيش‌بيني «زلزله قطعي تهران» مطرح شد و رييس‌جمهور تاکيد کرد حدود پنج ميليون نفر بايد از استان تهران بروند.

محمود احمدی نژاد بیان کرد: دولت نيز «امکانات و تسهيلات لازم» را براي کارمنداني که بخواهند از تهران انتقال پيدا کنند فراهم خواهد کرد.

افزایش 25 درصدی حقوق ،ارائه تسهيلات بانکي، مسکن مهر، وام ازدواج، انتقال فرزندان دانشجو، تبديل قرارداد کار به دائمي از جمله تسهيلات براي متقاضيان خروج از تهران به شمار مي‌رفت.

در پايان شهريور ماه سال 89 معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري تهران نیز از اقدام  8 هزار و 595 نفر از متقاضيان دستگاه‌هاي دولتي برای خروج از تهران خبر داد .

. در هر حال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وجودی که کارمندان معترض این سازمان در مقابل مجلس نیز تحصن کردند ، نخستین سازمانی بود که آستین‌ها را بالا زد و کارمندان خود را به سایر استان‌ها انتقال داد  .

حمید بقایی، رئیس وقت این سازمان، در جواب معترضین این طرح گفت : "ما طبق مقررات کشورعمل می‌کنیم.

اینها همه قانون است و هیچ کسی نمی‌تواند یک ذره مازاد عمل کند یا کم بگذارد چون کشور قانون دارد.

سازمانها در هیچ جای دنیا خود را با کارمندانشان هماهنگ نمی‌کنند.

ما باید منافع کشور و کار خود را در نظر بگیریم.

ماکه نمی‌خواهیم آنها را به یک جای ناامن یا بیابان بفرستیم.

کارمندان باید خود را با شرایط هماهنگ کنند و قطعا هر کاری مشکلاتی دارد".

و در نتیجه معاونت گردشگری، میراث فرهنگی و پژوهشگاه باستان‌شناسی، وابسته به این سازمان سال  89  به شهر شیراز انتقال یافت.

با روی کار آمدن ریاست جدید سازمان زمزمه هایی از بازگشت دوباره معاونت های منتقل شده از شهرستان ها به تهران به گوش رسید تا این که مدتی قبل خبرهایی از تشکیل شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی منتشر شد که طی آن معاونان به بحث و تبادل نظر درباره انتقال محل این پژوهشگاه پرداختند.

حتی از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور به کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در شیراز اعلام شده که باید کارت حضور خود را امروز صبح (سه شنبه ) در تهران ثبت کنند.

حسین صادق عابدین استاندار فارس که در ارتباط با خبر انتقال معاونت میراث و پژوهشکده به تهران اظهار بی اطلاعی کرده بود گفت : هیچگونه صحبتی در خصوص انتقال معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث به تهران مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: از این موضوع بی خبر هستیم و هیچ صحبت شفاهی و کتبی برای انتقال این مجموعه به تهران با ما صورت نگرفته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق گفته مسئولان میراث کشور، کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در استان فارس باید صبح سه شنبه در تهران فعالیت خود را انجام دهند، تاکید کرد: به طور یقین با مسئولین انجام چنین کاری از طریق قانون برخورد خواهیم کرد زیرا دلیلی ندارد که بودجه کشور صرف بی برنامگی دولت شود.

جعفر قادری تاکید کرد: اگر این اتفاق روی دهد از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد تا بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارتخانه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه این گونه رفتارها تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست، تاکید کرد: مگر می شود در یک دولت بحث انتقال ادارات و سازمانها از مرکز به شهرستانها مطرح شود و در همان دولت نیز نهادهای منتقل شده به تهران فراخوانده شود.

قادری با اشاره به اینکه اینگونه رفتارهای دولت، بازی با احساسات مردم و بودجه بیت المال است، گفت: تمامی امکانات کشور در مسیر انتقال نهاد ها و سازمانها از تهران به شهرستان ها صرف شد و امروز اگر مجدد این بحث تکرار شود چه کسانی می خواهند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: این اقدام دولت نوعی بی توجهی به افکار عمومی است.

ذوالانوار دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی  را بشدت مورد انتقاد قرار داده و می افزاید : آقای احمدی نژاد باید برای حل قضیه وارد عمل شود .

اکنون چند سوال مطرح می شود :

1-     اگر این جابه‌جایی‌ها و طرح‌های تمرکززدایی با کار کارشناسی و دقیق انجام شده است، بازگشت دوباره جز سلیقه‌ای عمل کردن متولیان این طرح نیست ؟

2-     از سوی دیگر مسوولان میراث فرهنگي هزینه‌های بالای این جابه‌جایی را با چه مجوزی بر بیت‌المال تحمیل می‌كنند؟

3-       آیا کارمندانی که در این طرح قرار گرفتند و امتیازات بسیاری از سوی دولت و نهادهای استانی دریافت كردند، به پاس این بازگشت تشویق مجدد می‌شوند؟

4-     چرا باید بودجه کشور هزینه بی‌برنامگی هر نهاد یا ارگانی شود؟

 به گفته یکی از مسئولان پژوهشکده ، ممانعت از پروژه های کلان و بی بازده پژوهشی و تخلفات اداری و مالی بزرگترین عاملی است که نارضایتی کارکنان این مرکز و بازگشت آنان را موجب شده است .

از سوی دیگر، در حالی که برخی خبرگزاری‌ها پیش از این از قطع حقوق کارمندان انتقالی از تهران به کلانشهرها خبر داده بودند، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور که اخیرا ابراهیم عزیزی سکان هدایت آن را به دست گرفته است در واکنش به این خبر، اصل موضوع را تایید و اعلام کرد: "در آینده نزدیک مشکل قطع حقوق برخی از کارمندان انتقالی از پایتخت از جمله استان فارس حل خواهد شد ."

بر اساس گزارش خبرنگار ما کارمندان پژوهشگاه به تهران بازگشته و وسایل اداری پژوهشگاه برای انتقال به تهران ، جمع آوری و بسته بندی شده است./س 

 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.