سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبريز /

رصدگذر زهره از مقابل خورشيد در مراغه

گذر زهره از مقابل خورشيد در رصدخانه‌ مراغه رصد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از تبريز ، رئيس مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک مراغه گفت: رصد اين پديده نادر با استفاده از 4  تلسکوپ حرفه‌اي از ساعت 6 صبح امروز آغاز و تا ساعت 9:22 که آخرين تماس اين گذر اتفاق افتاد به صورت کامل و علمي رصد شد .
زهره سياره زيباي منظومه شمسي که در روزگاران قديم به عنوان ستاره‌ صبحگاهي و شامگاهي شناخته مي‌شد دومين سياره منظومه شمسي پس از خورشيد محسوب مي‌شود که در شب و حتي روز درخشان و يکي از معدود اجرامي است که مي‌تواند با نور خود بر روي زمين سايه ايجاد کند .
آقاي عجب‌ شير‌ي زاده افزود: با وقوع اين پديده عواملي چون فاصله زمين تا خورشيد، فاصله زمين تا زهره ، اندازه گيري دقيق تر قطر زهره و ضخامت مشخصات جو زهره براي منجمان قابل محاسبه خواهد شد.
او گفت: هدف ديگري كه از رصد گذر سياره زهره از مقابل خورشيد دنبال شد ، تمايل صفحه چرخشي سياره زهره و زمين به دور خورشيد و تماس سوم و چهارم سياره زهره در اين رويداد نجومي بود .
رئيس مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک مراغه افزود : بهترين زمان براي رويت عبور زهره از مقابل خورشيد بين ساعت 8:30 تا 9:20 صبح امروز بود كه به صورت حرفه‌اي در رصدخانه‌ مراغه و رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي دانشگاه تبريز رويت و ثبت شد .
آقاي عجب‌ شير‌ي زاده گفت: درکنار منجمان داخلي منجماني از پاريس براي انجام تحقيقات گسترده اين رصد حضور داشتند.
او افزود: تغييرات هلال زهره تا 2 روز بعد ازگذر زهره از مقابل خورشيد ادامه خواهد داشت.
آخرين مورد از گذر زهره از مقابل خورشيد در سال 1383 روي داد و اين پديده تا 105 سال ديگر اتفاق نخواهد افتاد ./ج2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.