سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج /

از ظروف یک‌بار مصرف براي غذاهاي گرم استفاده نکنید

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ظروف یک ‌بار مصرف موجود در بازار از ماده‌ای سمی به نام "مونو استایرن" ساخته شده که نگهداري غذاي بالاتر از دماي65 درجه در آن‌ها، سبب آزاد شدن این ماده سمی و سرطان‌زایی آن می‌شود.

برسیاه در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: تا چند سال پیش که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی هنوز در میان مردم متداول نشده بود، مردم مواد غذایی خود را در کاسه‌های فلزی و ملامینی می‌ریختند و اما امروزه به علت راحتی استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، تولید این ظروف افزایش یافته است.
وي با اشاره به مضرات استفاده از اين ظروف در چرخه طبيعت، ادامه داد: سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود که زمان برگشت آن‌ها به طبیعت 300 تا 500 سال طول می‌کشد.  
برسياه ضمن تاكيد بر رعايت نكات لازم در استفاده از اين ظرف اضافه كرد: علاوه بر عامل حرارت، چربی مواد غذایی که در ظروف يك‌بار مصرف نگهداری می شوند، فرایند آزاد شدن "مونواستایرن" ها را تسریع می‌کند
وی بابیان اینکه نگهداری، حمل و بسته‌بندی غذا با دمای بالاتر از 65 درجه ممنوع است، اظهار کرد: رنگی کردن ظروف یک‌   بار مصرف علاوه بر انتقال مواد تشکیل دهنده پلاستیک به مواد غذایی، سایر مواد افزودنی شیمیایی را نیز به داخل غذا وارد می‌کند که این امر اثرات سوء بیشتری بر سلامت مصرف کننده می‌گذارد.
برسیاه توصيه كرد: از آنجایی که حذف این ظروف از زندگی غیر ممکن است، می‌توان به جای ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی از ظروف گیاهی استفاده کرد. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.