سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین گرامیداشت میلاد امام علی(ع) در موزه ملک؛

خوراکیان: موزه‌ها محل عبرت‌آموزی هستند

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین گرامیداشت میلاد فرخنده امیرالمومنین حضرت علی(ع) با استناد به سخنی از آن‌حضرت، موزه‌ها را محلی برای عبرت‌آموزی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در ابتدای این آیین، سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با شادباش میلاد مولی‌الموالی، حضرت علی‌بن ابیطالب علی علیه‌السلام، به حاضران خوش‌آمد گفت.
در ادامه، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عضو هیئت‌مدیره موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با تبریک ایام ارزشمند و گرانقدر میلاد امام علی علیه‌السلام، به نقل از آن حضرت، گفت: اگر شما می‌خواستید دیده بگشایید و واقعیات را ببینید، وسایل بینایی در اختیار شما گذاشته شده است. اگر می‌خواستید گوش باز کنید و واقعیات را بشنوید، شنیدنی‌هایی که واقعیات را به گوش شما آشنا بسازد، طنین‌انداز گشته است. اگر می‌خواستید راه رشد و هدایت را در پیش بگیرید، این راه برای شما باز است. از روی حقیقت به شما می‌گویم، حوادث و حقایق عبرت‌انگیز برای شما آشکار است.
وی در ادامه گفت: این سخن مولا امیرالمومنین علیه‌السلام و به گمان من قطعه‌ی بسیار ارزشمندی است که در محتوای آن، اهمیت کار موزه‌داری و نگاه‌داشت تاریخ دیده شده است. از این رو می‌توانیم از این بیان ارزشمند، برای آینده کار و مجموعه خودمان نیز استفاده کنیم.
خوراکیان اظهارداشت: در ارتباط با موزه‌داری تعاریف گوناگونی بیان شده که هریک در جایگاه خود درست است؛ ولی با توجه به بیان امیرالمومنین علی علیه‌السلام، جنبه عبرت‌آموزی موزه‌ها نکته دقیق و مهمی است که می‌تواند در نحوه اداره و بهره‌برداری از موزه‌ها، ایده‌های جدیدی را همراه داشته باشد.
وی افزود: تمام ارزش آن‌چه ما در موزه جمع‌آوری کرده و به نمایش می‌گذاریم، ارزش تاریخی نیست؛ بلکه دنیایی از حوادث سرشار از درس و پند و آموزه، در کنار هر یک از این اشیا می‌تواند برای ما کانون اهتمام در برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه موزه‌داری باشد.
خوراکیان در ادامه با اشاره به تغییراتی که در سه سال اخير در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ایجاد شده، گفت: در سال‌های اخیر، هر مناسبتی که بر اساس وقف‌نامه در موزه ملک گرامی داشته می‌شود، با یک فعالیت فرهنگی پیوند می‌خورد.
وی افزود: در طول سه سال گذشته شاهد برگزاری بیش از صد نمایشگاه و عرضه حدود 40 اثر مکتوب و کتاب چاپ شده توسط این مجموعه بوده‌ایم؛ اتفاقاتی که در گذشته و در پیشینه این مجموعه در آرزوی آن به سر می‌بردیم.
خوراکیان در ادامه گفت: امیدوارم در نحوه برنامه‌ریزی و تجهیز این مجموعه به گونه‌ای عمل کنیم که رویکرد عبرت‌آموزی و درس‌گیری از اشیای موزه‌ای، بیش از گذشته در فعالیت‌های جاری این مجموعه مد نظر قرار گیرد.
وی در پایان اظهارداشت: از مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه‌السلام استدعا می‌کنم که در این محفل که به نام آن حضرت برپا شده همه ما را از عنایت و دامان پرفیض خویش بهره‌مند فرماید.
آیین گرامیداشت میلاد فرخنده امام علی علیه‌السلام در ادامه با اجرای گروه ورزش‌های پهلوانی همراه بود. پس از این اجرا، حاضران به پذیرایی و بازدید از نمایشگاهی از مجموعه اسطرلاب‌ها و نسخ خطی مرتبط با آن از گنجینه موزه ملک و ابزار و ادوات نجوم متعلق به موزه علوم و فن‌آوری جمهوری اسلامی ایران ، با عنوان «جهان‌نما» دعوت شدند.
همزمان با برپایی این آیین، دو تلسکوپ برای رصد خورشید نیز در محوطه کتابخانه و موزه ملی ملک جای گرفته بود و توضیحاتی درباره گذر زهره از خورشید كه هر 200 سال یك‌بار اتفاق می‌افتد به علاقمندان ارائه می‌شد.
كارگاه آموزشی «آشنایی با اسطرلاب و كاربردهای آن» نیز در همین روز با سرفصل‌هایی چون «آشنایی با تاریخ نجوم» توسط دکتر محمد باقری استاد دانشگاه در حوزه تاریخ علم، «معرفی مجموعه اسطرلاب‌های موزه ملك» توسط پویان شهیدی پژوهشگر تاریخ علم و «ساخت اسطرلاب و كاربردهای آن به‌صورت عملی» توسط ایرج صفایی كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان، با همکاری جمعی از فعالان انجمن نجوم ایران در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده بود./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.