سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات مردم شيلي عليه پادشاه اسپانيا

شماري از مردم شيلي همزمان با بازديد پادشاه اسپانيا از اين کشورِ آمريکاي جنوبي، تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ خوان کارلوس پادشاه اسپانيا که در راس هياتي تجاري به شيلي سفر کرده است، روز گذشته با سباستين پينرا رئيس جمهور اين کشور ديدار و گفتگو کرد. ديدار کارلوس و پينرا در دومين ايستگاه توقف هيات اسپانيايي در سفر آنها به کشورهاي آمريکاي لاتين صورت گرفت. اسپانيا که اکنون دچار بحران اقتصادي است، مي کوشد تا حمايت کشورهاي آمريکاي لاتين را براي گسترش همکاري هاي اقتصادي و تجاري جلب کند.

در همين حال، شماري از فعالان و جمهوري خواهان اسپانيايي در شيلي به نشانه اعتراض به سفر کارلوس، تظاهرات کردند. ياسِنيا، دانشجوي اسپانيايي که در شيلي تحصيل مي کند گفت پادشاه، نماينده ما نيست. در اسپانيا ما هيچ احساس تعلقي به پادشاه يا خاندان سلطنتي نداريم. به رغم آن که در اسپانيا بحران بسيار بزرگي داريم، اما خوان کارلوس به سفر تفريحي براي شکار فيل ها رفته بود.

 پادشاه اسپانيا روز دوشنبه 4 ژوئن نيز براي گسترش روابط تجاري با برزيل از اين کشور بازديد کرده بود. اسپانيا، هشتاد و پنج ميليارد دلار در اقتصاد برزيل سرمايه گذاري کرده است و دومين سرمايه گذار بزرگ خارجي در اقتصاد اين کشور به شمار مي رود. اين نخستين سفر خارجي پادشاه اسپانيا بعد از عمل جراحي وي در ناحيه لگن است. روساي بانک ها و شرکت هاي بانکو سانتاندِر، رِپسول، تلفونيکا، ايبردرولا، ايندرا و ايبريا نيز خوان کارلوس را در اين سفر همراهي مي کنند. پينرا، تلاش هاي اسپانيا را براي پشت سر گذاشتن طوفان اقتصادي که هم اينک نيز بسياري از کشورهاي اروپايي مانند يونان، ايرلند و ايتاليا را ناگزير به درخواست کمک مالي از اتحاديه اروپا کرده است، تحسين کرد.

رئيس جمهور شيلي گفت : ما با علاقه بسيار، تغييرات و اصلاحاتي را که اسپانيا براي بهبود رونق و رشد اقتصادي اجرا مي کند، دنبال مي کنيم زيرا اين رشد اقتصادي براي اسپانيا ضروري است و مردم اسپانيا نيز سزاوار آن هستند.

خوان کارلوس نيز به رغم آن که در راس هيات تجاري و با تمرکز روي مسائل شغلي به آمريکاي لاتين سفر کرده است، گفت بسياري از مشکلات حاد فعلي اروپا، ماهيت سياسي دارند. وي افزود جهان بحراني را پشت سر مي گذارد که نمونه آن را از سال 1929 ميلادي تاکنون به ياد نداريم. بحراني دشوار که شدت آن بالاخص در اروپا بيشتر بوده است، اما اجازه دهيد بگويم که مشکل اروپا از نوع اقتصادي نيست، بلکه جنبه سياسي دارد. پادشاه اسپانيا همچنين پينرا را در چهارمين اجلاس ائتلاف اقيانوس آرام که روز چهارشنبه در شهر آنتوفاگاستا برگزار مي شود، همراهي خواهد کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.