سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در چهل و چهارمين گفتمان هنر و معماري بررسي مي شود؛

باغ ايراني الگوي كهن تاريخ

باغ ايراني يك الگوي كهن تاريخي بوده اما مفهموم باغ در اذهان عمومي انسان معاصر تازه و بديع است.

سيدعليرضا قهاري،رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:الگوي باغ ايراني،يك كهن الگوي تاريخي بوده،اما مفهوم باغ در اذهان عمومي و چه بسا در ذهنيت انسان معاصر تازخ و بديع است.
وي افزود:در معماري معاصر ايران در آثار متعددي حضور مجدد باغ ايراني ديده مي شود،گاه اين حضور يك حضور تاريخ گرا و خاطره پرداز است و گاه به صورت يك برداشت مفهومي و انتزاعي در كالبد معماري رخ مي نمايد؛در برخي از آثار نيز الگو و مفهوم باغ با هم تلفيق شده و حوزه مياني را پديد مي آورد.
قهاري تصريح كرد:مهمترين پژوهش هاي جهاني منتشر شده در مورد باغ ايراني، عمدتا در 50 سال اخير انجام گرفته كه شايد بتوان آن را با مساله بحران زيست محيطي و طبيعت كه منجر به بازنگري پيوند انسان با طبيعت شده ،مرتبط دانست.پژوهش علمي در ابتدا با مطالعاتي درخصوص باغ هاي اسلامي و هندي شروع شد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد:در دهه 70 ميلادي مطالعات ويژه باغ ايراني به صورت حاشيه اي انجام گرفت و سهل انگاري در شناخت اين الگو و تفكيك آن از ساير الگوهاي با نماسازي در مشرق زمين،به وضوح حس مي شد.
وي اظهارداشت:تنها پس از گذشت سه دهه بود كه نمادهاي علمي در غرب،آراء پژوهشگران ايراني را پذيرفتند و به دنبال آن در سال 2011 ميلادي در مجموعه ميراث جهاني 9 باغ به نام "باغ ايراني" به ثبت رسيد.
قهاري تاكيد كرد:اما اين كه احيا و توسعه معيارها و ويژگي هاي باغ ايراني تا چه ميزان در عصر حاضر امكان پذير بوده به زماني طولاني تر و ادامه گفتمان مستمر ميان انديشمندان و صاحب نظران اين حوزه نياز دارد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايراني ادامه داد:اين كه آيا حفظ ميراثي به عظمت باغ ايراني در جهان پيش رو تنها در شكل موزه اي آن پذيرفتني است يا مي توان از آن براي دستيابي به تعاريف نو در طراحي شدن بهره برداري كرد،موضوع چهل و چهارمين گفتمان هنر و معماري بوده كه توسط غزال كرامتي، ثريا ميرشك،خديجه كشاورزي،نسيم ايرانمنش،‌دكتر محمدرضا مثنوي،جليل اوليا، بيژن علي آبادي و شهريار سيروس 17 خرداد در موزه هنر امام علي (ع) ساعت 16 برگزار مي شود./ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.