سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاري انتخابات پس از نيم قرن در ليبي

مردم ليبي، پس از گذشت نيم قرن كه در اين كشور انتخاباتي برگزار نشده، براي اولين بار 200 عضو را براي كنگره ملي تاسيسي در اين كشور انتخاب مي كنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزيره؛ براساس قانون انتخابات در ليبي، كنگره ملي تاسيسي تنها قوه مقننه اي است كه در ليبي و در مرحله انتقالي در اين كشور وجود دارد و قانونگذاري توسط اين قوه انجام مي شود.

براي برگزاري اين انتخابات، ليبي به 13 منطقه انتخاباتي تقسيم شده است كه طرابلس پايتخت ليبي، با اختصاص 100 كرسي نمايندگي به خود، بالاترين رتبه و پس از آن بنغازي با 60 كرسي قرار دارد و كمترين كرسي هاي كنگره متعلق به مناطق جنوبي اين كشور است كه عدد آنها به 40 كرسي مي رسد.

در همين حال، 2.5 ميليون نفر از مردم ليبي براي راي دادن در انتخابات اين كشور، نام نويسي كردند و 2639 نامزد به صورت مستقل در اين انتخابات شركت كردند و احزاب سياسي اين كشور تعداد 374 نامزد به كميته انتخابات معرفي كردند.

به نظر بسياري از كارشناسان مسائل سياسي ليبي؛ در انتخابات پيش رو، رقابت شديدي بر سر 80 كرسي متعلق به فهرست هاي حزبي، بين احزاب سياسي همچون حزب نيروهاي ملي به رياست محمود جبرئيل و جبهه نجات ليبي و اخوان المسلمين درخواهد گرفت.

گفتني است، پس از انتخاب نمايندگان از طرف مردم ليبي، در اولين نشست نمايندگان، رئيس اين شورا را انتخاب مي كنند و پس از گذشت يك ماه، نخست وزير اين كشور انتخاب مي شود و قانون اساسي ليبي با تصويب تمام نمايندگان، به همه پرسي گذاشته مي شود.
برچسب ها: لیبی ، انتخابات ، قرن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.