سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

تاکید بر توسعه همکاریهای ایران و عراق پیگیری طرفین برای گشایش بازارچه مرزی سومار- مندلی

در نشست هیات اقتصادی عراق با مسئولان استان کرمانشاه، راه های گسترش همکاریهای طرفین بررسی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
در این دیدار که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، عبدالمجید واحدی معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه با اشاره به روابط دیرینه دو کشور و مشترکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی دو ملت، اظهار داشت: با سرنگونی رژیم بعث، روابط اقتصادی دو کشور رو به گسترش نهاد، بگونه ای که سال گذشته ارزش صادرات ایران به عراق به پنج میلیارد و یکصد میلیون دلار رسید که 5/2 میلیارد دلار آن از طریق مرزهای استان کرمانشاه انجام شد.

وی با بیان اینکه  حضور این هیات اقتصادی به توسعه روابط  طرفین منجر شود، به معرفی توانمندیهای استان و بخشی از مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط طرفین پرداخت و گفت: استان کرمانشاه دو مرز رسمی، سه بازارچه مرزی فعال و چهار بازارچه غیرفعال با  کشورعراق دارد.

واحدی افزود: مرز خسروی از بهترین و مجهزترین مرزهای خاورمیانه است، اما ظرفیت مسافری و تجاری آن در حد مناسبی مورد بهره برداری قرار نگرفته است و می توان این ظرفیت را افزایش داد.

وی با اشاره به پتانسیل های استان کرمانشاه، گفت: در زمینه های کشاورزی، پزشکی، خدمات فنی مهندسی، راه و ساختمان و ایجاد شهرک های صنعتی مرزی زمینه همکاری وجود دارد و کرمانشاه در این بخش ها می تواند به عراق کمک کرده و در بازسازی این کشور مشارکت كنید.

واحدی همچنین با ابراز علاقه جهت گشایش بازارچه مرزی سومار- مندلی، گفت: طرف ایرانی آمادگی خود جهت راه اندازی این بازارچه که از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است را اعلام کرده، اما طرف عراقی هنوز پاسخی در این باره نداده است.

حذف روادید برای تجار دو کشور یا صدور ویزای بلند مدت برای تجار، اجرایی شدن حمل یکسره کالا از مرزها، افزایش ساعت کار گمرک عراق، استقرار شعب بانک و بیمه در عراق، هماهنگی طرفین در ابلاغ قوانین و پیگیری جهت اجرا تفاهم نامه های منعقده قبلی از مواردی بود که معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه به آنها اشاره کرد.

 حمید شلتاغ رییس اداره کشورهای همجوار عراق که ریاست هیات اقتصادی سیاسی این کشور را برعهده داشت نیز با اشاره به سابقه روابط دو کشور، گفت: حضور این هیات نشان از عزم کشور عراق برای توسعه همکاری با کشور همسایه ایرانی دارد.

وی گفت: معتقدیم همکاریها با ایران می تواند به دو تا سه برابر وضع موجود برسد.

شلتاغ هدف از سفر این هیات عراقی را بررسی وضعیت مرزها و بازارچه های مرزی دو کشور عنوان کرد.

وی در باره راه اندازی بازارچه سومار- مندلی نیز گفت: در حال حاضر مشکلات زیرساختی برای راه اندازی این بازارچه وجود دارد که پیگیریم با رفع آنها این گذرگاه در آینده نزدیک باز شود./ب


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.