سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازدواج های بدون پشتوانه ،کودکان بدون شناسنامه

متاسفانه در کشور شاهد ازدواج دختران ایرانی با مردان افغانه بدون ثبت در دفاتر رسمی در نهایت تولد کودکان بدون شناسنامه هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شاید دیگر عادی شده وقتی در گوشه گوشه شهر شاهد ازدواج های بدون پشتوانه دختران ایران با مردان افغان می شنویم.
شاید بتوان از تبعات این ازدواج چشم پوشی کرد، وی مهمترین مسئله که در این جا مطرح است کودکان هستند که بدون سند در جامعه و بلاتکلیف رها می شوند.
خبرها حاکی از این است که بیش از 32 هزار کودک در تهران زندگی می کنند که از پدر افغان و مادر ایرانی متولد شده و فاقد شناسنامه هستند.
در حالی که 91 درصد از اتباع بیگانه کشور را افغانه شامل می شوند شاهد ازدواج هایی در روستاهای دور افتاده کشورهستیم که در طی آن دختر نوجوان ایراني در ازای اندکی پول عروسی خانه افغان ها می شود.
ازدواج هایی که گر چه با عقد شرعی آغاز می شود اما در شناسنامه و دفترخانه ای به ثبت نمی رسد.
ازدواج هایی بدون پشتوانه که نه عشقی وجود دارد نه عقلی رسوخ کرده بلکه تنها روزنه امیدی از سوی افغان ها برای دریافت اقامت در کشورمان است.
تلخ تر از از آن این است که در بسیاری از این ازدواج های بدون پشتوانه و شناسنامه شاهد رها شدن دختر ایرانی با فرزندی بدون شناسنامه و آینده از سوی مردان افغان هستیم.
این در حالی است که بر طبق قانون برای فرزندان دختران ایرانی که به زوحیت اتباع بیگانه در آمده اند شناسنامه صادر نمی شود اما صد افسوس که آمار این چنین ازدواج هایی در کشور همچنان نگران کننده است.
فرشید یزدانی فعال حقوق کودک اظهار داشت:طبق برآورد 100 هزار کودک فاقد شناسنامه حاصل ازدواج دختران ایرانی و مردان افغان در کشور زندگی می کنند.
وی افزود:طبق آمارهای رسمی این کودکان حاصل 12 هزار ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی هستند.
این فعال حقوق کودک ادامه داد:فارغ از فشار فقر و مشکل هویت یابی کودکان بی شناسنامه و آینده جامع پزیری این کودکان دچار مشکل می شود.
یزدانی گفت:بازماندن این  کودکان از چرخه تحصیل فرآیند توانمند سازی آن ها را با اخلال مواجه می کند و فقر آن ها را تشدید می کند.
البته ناگفته نماند که بر طبق دین اسلام زن مسلمان می تواند با مرد مسلمان ازدواج کند و این مسئله از نظر حقوقی نیز فاقد اشکال است.
اما زنگ خطر برای مسئولین در جایی است که این ازدواج ها فاقد هر گونه دلیل تنها برای دریافت اقامت در کشور از سوی افغانها رخ می دهد./ز
گزارشی از محبوبه مرادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.