سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

رشد 30 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماه نخست امسال

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت از رشد 30 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماه نخست امسال خبر داد و گفت‌: این صادرات به جز میعانات گازی و پتروشیمی در این مدت به 3 میلیارد دلار رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مهدی غضنفری همچنین از اولین فراخوان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از بخش خصوصی برای اجرای 12 پروژه جدید صنعتی با فناوری بالا و سرمایه 100 میلیارد تومانی در هشت استان کمتر توسعه یافته خبر داد.

وی افزود: احداث این پروژه‌ها در استان‌هایی که فرایند صنعتی شدن در آنها کمتر پیش رفته یا در شهرهای کمتر توسعه یافته پیش‌بینی شده است‌.

غضنفری با تصریح براینکه تا پایان امسال این مسیررا ادامه خواهیم داد‌، عنوان کرد‌: این طرح‌ها  را در قالب 20 تا 30 پروژه تا پایان سال ادامه خواهیم داد و در صورتی که بخش خصوصی حاضر به مشارکت نشد‌، خودمان وارد عمل می‌شویم‌

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت از اجرای این پروژه‌ها در استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی‌، آذربایجان غربی‌، لرستان‌، اردبیل‌، خراسان شمالی، کردستان، سمنان، زنجان، مرکزی خبر داد‌.

وی با بیان اینکه این فراخوان در قالب یکی از محورهای 10 گانه این وزارتخانه در سال تولید ملی با موضوع «توسعه صنایع نوین به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته» است‌، گفت‌: به طور معمول درسفرهای استانی آنچه که به عهده وزارت صنعت‌، معدن و تجارت گذاشته می‌شودآن است که  با تشویق بخش خصوصی وبانکها فرایندصنعتی شدن طی شود.

غضنفری افزود: البته برای توسعه صنایع نوین در مناطق مناطق کمتر توسعه یافته یا محروم، از ما خواسته می‌شود درصورت عدم مراجعه بخش خصوصی با صدرصد سرمایه‌گذاری در این مناطق کار کنیم و مامرتب در این مناطق پروژه‌هارا فراخوان می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران مشارکت کنند.

* خرید بیش از یک میلیون تن گندم مازاد نیاز کشاورزان

غضنفری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره میزان خرید مازاد گندم کشاورزان از ابتدای برداشت و میزان وجوه پرداختی به کشاورزان و گندمکاران گفت‌: با قدردانی ازهمه کشاورزان و گندمکاران باید بگویم که تاکنون نزدیک به یک میلیون تن گندم توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی از کشاورزان خریداری شده است‌.

وی با اشاره به اینکه براساس فرمول جدید خرید تضمینی‌، هم‌اکنون 134 مرکز خرید فعال است که آمادگی افزایش این مراکز به 700 مرکز نیز وجود دارد‌، گفت : تا زمان حاضر نیز نزدیک به 400 میلیارد تومان وجوه به کشاورزان پرداخت شده است‌.

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت با تاکید براینکه پرداخت وجوه کشاورزان به صورت نقد و در کمتر از 48 ساعت پس از تحویل گندم در حال انجام است‌، ادامه داد : 25 تومان اضافه مبلغ خرید که پاداش تولید است و اخیراً به تصویب رسیده نیز به تمام کشاورزانی که از ابتدای فصل فروش گندم تحویل داده‌اند‌، پرداخت می‌شود و هیچگونه بدهی و معوقه در حال حاضر نداریم.

* امکان ذخیره سازی حدود 11 میلیون تن گندم در سیلو ها

غضنفری همچنین در‌باره ظرفیت سیلوهای گندم عنوان کرد‌: ظرفیت برای ذخیره‌سازی بالا است و امکان ذخیره‌سازی 10 تا 11 میلیون تن گندم در مراکز ذخیره‌سازی در قالب سیلوهای استاندارد و مراکزی به عنوان چادر و غیره وجود دارد که در صورت نیاز از این مکان‌ها نیز استفاده خواهیم کرد‌.

غضنفری با بیان این جمله که گمان نمی‌کنم‌، برای ذخیره‌سازی گندم نیازی به مکان‌های روباز نگهداری گندم داشته باشیم‌، افزود: با توجه به اینکه شرکت بازرگانی دولتی و هم بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی دارند‌، قطعاً به نیاز ذخیره‌سازی پاسخ داده می‌شود‌.

وی در عین حال گفت‌: در حال حاضر برخی صاحبان سیلوهای بخش خصوصی از ما می‌خواهند تا گندم خریداری شده را به مراکز نگهداری آنها تحویل دهیم تا از این طریق گندم خریداری شده ظرفیت‌های خالی سیلو فعالان اقتصادی را پر کند.

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت افزود: به دلیل احداث سیلوهای جدید در دولت‌های نهم و دهم‌، ظرفیت ذخیره‌سازی چندین برابرشده است‌.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.