سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام پورمحمدي:

امام(ره) به ما يك تحول فكري بخشيد

رييس‌سازمان بازريس كل كشور با بيان اينكه امام به جامعه مسلمين فهماند كه اگر مي‌خواهيد نجات پيدا كنيد،مديريت جامعه را به صالحين بسپاريد، گفت: نقطه كانوني شخصيت امام اين بود كه به ما يك تحول فكري بخشيد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي با حضور در مراسم عزاداري سالروز رحلت امام(ره) در مصلي تبريز گفت: به روح بلند امام(ره) درود فرستاده و علو درجات را براي ايشان طلب مي‌كنيم و از خدا مي‌خواهيم ما را قدردان امام و در راه امام(ره) استوار قرار بدهد تا راه ايشان همچنان پرفروغ و انقلاب، نهضت و حركت حيات بخششان پر رهرو باشد. همچنين خدا را به خاطر اينكه به ما نعمت امامت و ولايت بخشيده سپاسگزاريم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به ايام رجب المرجب و ولادت حضرت علي(ع) گفت: حضرت علي(ع) مظهر همه خوبي‌ها و كمالات است؛ انساني كه براي هميشه تاريخ، امام و راهنما است و اگر انقلاب ما به پيروزي رسيد، به اين خاطر بود كه ما مردم خود را پيرو و شيعه اميرالمؤمنين(ع) و فرزندان او مي‌دانيم. اين ولادت را تبريك عرض مي‌گوييم و از خدا مي‌خواهيم همه ما و فرزندان ما را از شيعيان خالص اميرالمؤمنين(ع) قرار دهد.
قيام 15 خرداد حركتي برخواسته از تفكر علوي بود
 وي ادامه داد: تقارن اين دو مناسبت يعني رحلت امام(ره) و ولادت اميرالمؤمنين(ع) يك پيام براي ما دارد. امام(ره) در مسير اميرالمؤمنين حركت كرد و در اين مكتب زانو زد و اين نهضت بزرگ را به وجود آورد. قيام 15 خرداد حركتي برخواسته از تفكر علوي بود. تفكر عدالت خواهي، ظلم ستيزي، فساد ستيزي، مبارزه با بي عدالتي و آرمان 15 خرداد اين بود كه امت اسلامي سربلند و سرافراز است. قرآن مي‌فرمايد اسلام برتر است و هيچ فرهنگ و مكتبي بر اسلام برتري ندارد. اسلام مكتب عزت است. 15 خرداد مردم آمدند بگويند كه ما زير سلطه اجانب نمي‌رويم؛ سلطه اي توسط بيگانگان و كفار بر مسلمين نيست و ما اجازه نمي‌دهيم جامعه ما تحت سيطره و عوامل بيگانه باشد. تفكر علوي نهضت 15 خرداد را به وجود آورد و امام (ره) اين حركت انقلاب اسلامي را آغاز كرد.
مردم همچنان حول آرمان‌هاي امام(ره) ايستاده‌اند/ پيروي مردم از امام (ره) نشان از انتخاب آگاهانه ملت است
 پورمحمدي با بيان اينكه هر چه درباره امام(ره) بگوييم كم گفتيم و هنوز نياز داريم امام را بشناسيم، افزود: امام(ره)، اين چنين ملت را خداشناس، ايثارگر، صبور و مقاوم كرد؛ ملتي كه سي و سه سال در راه حمايت، دفاع و نگهداري از انقلاب همه سختي‌ها را تحمل و همه مشكلات را پذيرا شده و خم به ابروي خود نياورده است. امام (ره) باعث شد اين ملت، استكبار را به زانو در بياورد. هر چند بيست و سه سال است كه امام(ره) از ميان ما رفته اما اين چه نفوذ و جاذبه قوي است كه در جامعه و مردم ايجاد كرده است كه همچنان مردم حول آرمان‌هاي او اين چنين استوار ايستاده‌اند.
وي با اشاره به فضايل امام(ره) گفت: امام(ره) يك عالم، فيلسوف و مفسر برجسته بود كه از جايگاه والاي علم و فقاهت در اين ميدان پا گذاشت. اين مسئله يك پيام روشن دارد كه انقلاب اسلامي ما انقلاب علم، آگاهي، دانش و دانشوران است. امام(ره) در اوج قله علمي قرار داشت. اين رمز زيبايي است كه پيشتازان ملت ما، علما هستند. يعني ملت مي‌گويد راه ما، راه دانشوري، آگاهي، تحقيق و معارف عالي است و الا اين طور نيست كه يك سياستمدار جلو بيفتد و مردم پشت سرش بيايند. اين طور نيست كه فردي تبليغات كرده و هيجان ايجاد كرده و مردم پشت سر او بروند. پيروي مردم از امام (ره) نشان از انتخاب آگاهانه ملت است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اينكه «امام(ره) يك عالم ساده نبود، بلكه يك عارف بود»، خاطرنشان كرد: امام(ره) شيفته خدا بود. او در خدا جذب شده و ذوب شده بود. حضرت امام(ره) در سخنان خود به چند آيه استناد مي‌كردند . يكي اين آيه بود كه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى،بگو من فقط به شما يك اندرز مى ‏دهم كه دو به دو و به تنهايى براى خدا قيام كنيد». همه وجود امام(ره) خدا بود. همه هستي و همه آرمان امام(ره) خدا بود. او مجذوب و ذوب شده خدا و فرامين خدا و اطاعت خدا بود.
 
وي با بيان اينكه امام يك عالم زمان شناس بود، تصريح كرد: امام (ره) جامعه‌اش را به خوبي مي‌شناخت. گفته مي‌شود امام(ره) حتي برخي را مأمور مي‌كرد راديوهاي بيگانه را گوش داده و خلاصه مطالبشان را در اختيار او بگذارند. امام(ره) تلاش مي‌كرد بداند در دنيا و جهان چه مي‌گذرد. امام يك سياستمدار هوشمند بود. يكي از محققين آمريكا مي‌گويد علت اين كه امام(ره) در ايران به پيروزي رسيد براي اين بود كه او فوق زمان مطالب را مي‌فهميد و جلو تر از زمان پيش بيني سياسي داشت. امام يك سياستمدار و عالم باهوش بود.
پورمحمدي ادامه داد: آنجا كه امام(ره) مي‌گفت شكستن استخوان‌هاي كمونيسم را مي‌شنوم كسي باور نمي‌كرد. امام(ره) استكبار و ابرقدرت شرق با آن هيمنه را به اسلام دعوت كرد. امام(ره) همچنين مشكلات و فروپاشي غرب را پيش بيني كرده بود. امام(ره) گفته بود غرب به بن بست خواهد رسيد. امروز مي‌بينم كه پيش بيني امام چطور در حال محقق شدن است.
وي با بيان اينكه امام يك مربي و استاد تمام بود، تصريح كرد: امام (ره) سعي مي‌كرد ديگران را بسازد و جامعه را تربيت كند. نه اينكه فقط درس داده و كتاب بنويسد. او يك استاد و مربي تمام بود. وقتي امام(ره) حركت خود را آغاز كرد يك جمعيت بزرگ از اساتيد، فقها، فيلسوفان و علمايي كه خودش تربيت كرده بود او را همراهي كردند. امام(ره) نهضت را تنها شروع نكرد. تازه نسل اول را تربيت كرد. وقتي در سال 42 از امام(ره) پرسيدند كه چطور انقلاب مي‌كني گفت سربازان من در گهواره‌ها هستند. امام(ره) يك حركت پرورشي و تربيتي را آغاز كرد تا به هدف خود نايل شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به وظيفه شناسي امام(ره) نسبت به مسايل اجتماعي و سياسي گفت: فرياد امام(ره) در مدرسه فيضيه يادم مان نرفته است؛ اينكه، علماي اسلام! به داد اسلام برسيد؛ مراجع! به داد اسلام برسيد، اي حوزوي‌ها ... امام(ره) يك عالم و سياستمدار وظيفه شناس بود. امام فرمود اگر بنا باشد جان خود را در اين مسير بدهم، مي‌دهم. احساس مسئوليت امام در اوج بود.
وي با بيان اينكه امام (ره) يك روح آزاد داشت، گفت: زماني كه امام بالاي منبر مي‌رفت نه تنها عليه رژيم ستم شاهي بلكه در برابر آمريكا، اسرائيل و قدرت‌هاي ديگر ايستاد و صراحتاً گفت بايد دست استكبار از مملكت كوتاه شود. اين حجم از جسارت و آزادي خواهي و آزادگي از امام(ره) يك شخصيت برازنده ساخته بود.
رفتار امام(ره) بايد براي همه الگو باشد/ رعايت ضوابط و قوانين براي امام جايگاه بالايي داشت
 پورمحمدي با بيان اينكه رفتار امام(ره) بايد براي همه الگو باشد، گفت: جامعه امروز و مديران بايد به اين نكته توجه كنيم كه امام(ره) بيش از اندازه در كارهاي خود با برنامه و نظم بود. حتي برخي بزرگواران مي‌گويند امام دقيقاً سر ساعت سر درس حاضر بود و طلاب ساعت خود را با امام تنظيم مي‌كردند. وقت خواب ، وقت بيداري ، وقت غذا خوردن، وقت ملاقات دادن و جلسات امام در نظم كامل بود. اين رفتار انساني است كه مي‌خواهد در جايگاه والا قرار گيرد.
وي با تاكيد بر قانون پذيري امام (ره)، خاطرنشان كرد: قانون پذيري امام(ره) از قبل انقلاب است. در احوالات قانون پذيري امام(ره) از حاج آقا مصطفي نقل شد كه امام قبل انقلاب به همدان رفتند. ايشان براي عبور از يك طرف جاده به طرف مقابل، مسيري را طي مي‌كنند تا از خطوط عابر پياده عبور كنند. اين حرف مال حدود پنجاه سال پيش است. يا امام(ره) وقتي در فرانسه بودند ذبح اسلامي نبود. به همين خاطر كنار محله‌شان گوسفند خريده و ذبح مي‌كردند. امام(ره) وقتي متوجه مي‌شوند طبق قوانين دولت فرانسه خارج از كشتارگاه ذبح جايز نيست اعلام كردند از اين گوشت نمي‌خورم. امام بي جهت امام (ره) نشد، امام اين چنين بود. رعايت ضوابط و قوانين براي امام جايگاه بالايي داشت.
برنامه داشتن و دقيق تصميم گرفتن از ويژگي امام (ره) بود
رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: گفته شده روزي امام(ره) كتاب كشف‌الاسرار مي‌خواستند و از فرزندشان خواستند از كتابخانه جماران امانت بگيرند. امام وقتي فهميدند كه طبق قوانين اين كتابخانه كسي حق ندارد كتاب را از آن بيرون بياورد، مي‌فرمايند اقدام خلاف مقررات نكرده و از جاي ديگر تهيه كنيد. اين‌ها رفتار امام (ره) است كه در حوزه هاي مختلف اتفاق افتاده است. بعد انقلاب هم امام فراوان در باب رعايت قوانين سخن دارند. امام (ره) در همان ابتداي انقلاب تاكيد بسيار بر رعايت قانون داشتند. اما يك سؤال مطرح است. اينكه امام از اول انقلاب بر رعايت قانون تاكيد داشتند منظورشان كدام قانون بود؟! مگر روزهاي اول انقلاب ما قانوني را تصويب كرده بوديم. اما امام همان روزهاي اول انقلاب گفت هيچ كسي اجازه تخلف از قانون ندارد. اما امروز قانوني كه به تاييد شوراي نگهبان رسيده را رعايت نمي‌كنيم. ببينيد! چقدر با امام(ره) فاصله گرفتيم. امام در قله رعايت قانون قرار داشت ولي ما چگونه عمل مي‌كنيم. برنامه داشتن و دقيق تصميم گرفتن از ويژگي امام (ره) بود.
وي با اشاره به اهميت مشورت براي امام(ره) گفت: امام(ره) هر گاه قصد انجام كاري داشت با متخصصين مشورت مي‌گرفت و متخصصين و كارشناسان هر نظري مي‌دادند ايشان تسليم محض بود. ايشان تاكيد داشتند كه بايد تسليم متخصصين و صاحب نظران باشيم. توجه به صاحب نظران يعني با برنامه و طبق يك مبناي روشن حركت كردن.
پورمحمدي گفت: خصلت ديگر امام(ره) اين بود كه در اوج قدرت، مردمدار بود. امام وقتي به قم رفته بودند هر روز مردم به ديدارشان مي‌آمدند. به خاطر اين مسئله امام پيوسته هر روز پنج تا ده مرتبه به بالاي پشت بام مي‌آمدند تا مردم را ببينند. مردمي بودن و دلسوز مردم بودن امام(ره) حركت او را در اين جايگاه ويژه قرار داد. امام (ره) جدي و قاطع تصميم مي‌گرفت. امام در راه حفاظت از انقلاب با كسي تعارف نداشت. در روزهاي آخر امام (ره) كارهايي كردند كه هنوز متوجه آن‌ها نيستيم. امام(ره) براي دفاع از حق و نظام با عزم، جدي و قاطع بود. ايشان مي‌فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است. هر كس بخواهد نظام را تضعيف كند حتماً بايد دستش كوتاه شود؛ هر كسي و در هر جايگاهي بخواهد باشد. جديت امام (ره) تعيين كننده بود و راه را براي ما هموار كرد. با همه اين جديت، مهرباني و خاكساري امام(ره) را داريم. ايشان مي‌فرمايند يك موي كوخ نشينان را به هزاران كاخ نشين عوض نمي‌كنم؛ من به حال خانواده شهدا غبطه مي‌خورم؛ اي كاش من يك بسيجي بودم؛ به من خدمتگزار بگوييد بهتر است از اينكه رهبر بگوييد. امام اوج مهرباني و خاكساري و مردمي بودن بود.
امام به ما يك تحول فكري بخشيد
 وي با تاكيد بر اينكه اگر بخواهيم انقلاب باقي بماند با اين خصلت‌ها باقي مي بماند، گفت: يك نكته برجسته در زندگي و تفكر امام وجود دارد كه بايد فراتر از همه موضوعات در نظر بگيريم. بزرگ‌ترين كار امام با آن همه شخصيت، فضايل و خصايل كه اهميت دارد و در اوج است و كمتر كسي در تاريخ داريم كه مانند امام مثل معصومين باشد. نقطه كانوني و برجستگي شخصيت امام اين بود كه به ما يك تحول فكري بخشيد.امام به ما ياد داد كه پيرو و شيعه اميرالمؤمنين (ع) باشيم. امام به جامعه مسلمين فهماند كه اگر مي‌خواهيد نجات پيدا كنيد در اين است كه مديريت جامعه را به صالحين و شايستگان بسپاريد؛ آن روز است كه دين خدا كامل است. اگر ولايت در جامعه اجرا نشود دين كامل نمي‌شود. امروز مقام معظم رهبري فرمودند كه استكبار از ايران اتمي نمي‌ترسد. ساخت بمب هسته اي استكبار را نگران نمي‌كند. استكبار از ايران اسلامي مي‌ترسد. بايد به اين نكته توجه كنيم اين كه رهبري مي‌فرمايند استكبار از ايران اسلامي مي‌ترسد منظورشان كدام ايران اسلامي است. ما چهل سال پيش هم مسلمان بوده و  كشور ما اسلامي به حساب مي‌آمد. الآن هم كشورهاي اسلامي زيادي داريم، مگر استكبار از آن‌ها مي‌ترسد؟!
پورمحمدي افزود: استكبار نه تنها از اين كشورهاي اسلامي نمي‌ترسد بلكه آنان را به خدمت گرفته‌اند. اتفاقي كه در انقلاب افتاد اين بود كه اسلام ايران، اسلام علوي و اسلام ناب محمدي شد. اسلام ناب و اسلام علوي، اسلامي است كه در آن ولايت، امامت و رهبري الهي وجود دارد. در صدر اين جامعه امام و بزرگي چون رهبر معظم انقلاب قرار مي‌گيرد. امام(ره)، رهبري به ما دادند كه مجاهد، زاهد، سياستمدار، مدير قوي، مدبر، خطيب توانا، انسان الهي و تمام معنا و مردمي است. هر چه درباره شخصيت مقام معظم رهبري بگوييم كم گفتيم. امام (ره) براي ما خط مديريت و رهبري جامعه را عوض كرد و اين هنر جاودانه امام (ره) است. اين، حركت تاريخ ساز و دوران ساز امام است كه انشاء الله همچنان براي ما باقي مي‌ماند. امام علي(ع) مي‌فرمايد اگر امت بخواهد نظم و انتظام پيدا كند بايد از عنصر امامت الهي برخوردار باشد.
وي با اشاره به روايتي از امام رضا(ع) درباره نقش امام صالح و شايسته در جامعه اسلامي، گفت: اگر بخواهيم مسلمان باشيم و مسلمان باقي بمانيم بايد رهبر جامعه ما يك امام حق باشد. اگر بنا باشد عوارض، ماليات و صدقه‌ها زياد شود، زير سايه امام حق است. اين، جايگاه امام در جامعه اسلامي است. امام رضا (ع) مي‌گويند رهبري بايد از مصدر سلامت، تقوا، ايمان و آگاهي نشات بگيرد. اگر مديريت‌ها دست ثروتمندان بيفتد به فساد دچار مي‌شود. متأسفانه الآن هم رگه هاي ثروت را در مديريت جامعه مي‌بينيم. فساد هاي اخير به خاطر اين است كه اين رگه‌ها مجال پيدا كردند در امور جامعه دخالت كرده و امور جامعه را به دست بگيرند. اينجا است كه رهبري سال 80 پيام هشت ماده اي خود را صادر كردند و بعد كه اين اتفاقات ناگوار افتاد، ايشان گفتند اگر توصيه هاي قبلي مرا گوش كرده بوديد به اين وضعيت دچار نمي‌شديد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور كه در جمع مردم تبريز سخن مي‌گفت با بيان اينكه رهبر جامعه اسلامي است كه جلوي دست‌اندازان به مال و جان جامعه اسلامي را مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: ثروت خير است و هيچ كس با داشتن ثروت مخالف نيست ولي مديريت جامعه نبايد در اختيار ثروت و صاحبان ثروت باشد. اين يك مسئله اساسي در مديريت جامعه است. همين طور مديريت جامعه نبايد در اختيار قدرت طلبان باشد. اگر در اختيار آنان قرار گرفت جامعه را منحرف كرده و مشكلاتي را براي جامعه ايجاد مي‌كنند كه رگه هاي آن را اكنون مي‌بينم. نبض برخي از كارها در اختيار كساني است كه همه چيز را تنها از منظر قدرت مي‌بينند و مي‌خواهند براي حفظ قدرت خود به اختلاف، تنش و درگيري دامن بزنند؛ كشمكش ساختگي مي‌سازند؛ براي حفظ قدرت خلاف گفته و گزارش نادرست مي‌دهند؛ برخي اوقات وعده هاي عمل نشدني مي‌دهند؛ چون مزاجشان قدرت‌طلبانه شده است. اين مزاج براي جامعه مشكل مي‌سازد. به همين خاطر است كه اسلام مي‌گويد رهبري جامعه اسلامي بايد در اختيار يك انسان فرهيخته و در شان عالي، در اختيار معصوم باشد. در مراتب بعدي رهبري جامعه اسلامي بايد در اختيار يك امام وارسته چون امام خميني(ره) و رهبري معظم انقلاب باشد. اين‌ها منشأ تحولاتي است كه در جامعه ما اتفاق افتاده است.
وي با اشاره به نام گذاري سال به عنوان توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري، گفت: اين نام‌گذاري پيام بسيار جدي و اساسي است. رهبر الهي در هر شرايطي متناسب با وضعيت مشكلات جامعه را تعقيب مي‌كند. رهبري نمي‌گويند من يك عالم ديني بوده و فقط به فكر دين مردم هستم. يك رهبر ديني، دردمند همه اركان جامعه است. ما مديران هميشه از رهبر معظم انقلاب عقب‌تريم. رهبر مي‌گويند به فكر توليد باشيد؛ با مردم كار كنيد تا مردم از جنس ايراني استفاده كنند؛ تلاش كنيد كار ارزش شود؛ به سرمايه ايراني ارزش بگذاريد؛ فضاي كار را براي سرمايه داران سالم فراهم كنيد. ولي همچنان در حوزه كسب و كار مشكل وجود دارد. رهبري مسئله به اين مهمي را مطرح مي‌فرمايند ولي متأسفانه آن طور كه بايد حركت نمي‌كنيم.
/ش4
برچسب ها: پورمحمدی ، امام ، تحول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.