سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

50درصدگیاهان صنایع دارویی كشور مربوط به كهگیلویه وبویراحمد است

گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: بیش از 50درصد تولید گیاهان دارویی فرموله شده در صنعت دارویی كشور متعلق به این استان می باشد.

دكتر 'عزیزالله جعفری' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  یاسوج با بیان اینكه بیش از دو هزار و 100 گونه گیاهی در استان كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، افزود: تعداد گونه های گیاهی موجود در كل كشور هفت هزار گونه و در كل قاره اروپا نیز هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده است .
وی با بیان اینكه از مجموع دو هزار و 100گونه گیاهی در این استان افزون بر 425 گونه آن دارویی است ، افزود: از هر پنج گونه گیاهی در استان كهگیلویه و بویراحمد یك گونه آن كاربرد دارویی دارد.
جعفری اظهار داشت: این در حالی است كه در كشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد.
وی با بیان اینكه استان كهگیلویه وبویراحمد در زمینه گیاهان دارویی غنی است ، اظهار داشت: در منطقه حفاظت شده دنا تاكنون یك هزار و 250 گونه گیاهی شناسایی شده كه حدود 16.6 درصد كل گونه های گیاهی كشور است.
دكتر جعفری ابراز داشت: بر اساس بررسی های انجام شده در صنایع دارویی كشور از 223 داروی فرموله شده 95 دارو در این صنایع بكار می رود كه 18 گونه از این تعداد غیر بومی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج تصریح كرد: استان كهگیلویه و بویراحمد یك باغ گیاه شناسی است و منطقه حفاظت شده دنا نیز یكی از مناطق سرشار و غنی در این زمینه در جهان محسوب می شود.
جعفری بیان كرد: در هر 662 كیلومتر مربع در دنیا یك گونه گیاهی، در هر 222 كیلومتر مربع در كشور یك گونه ، در هر هشت كیلومتر مربع كهگیلویه و بویراحمد یك مورد و در هر یك كیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یك گونه گیاهی وجود دارد.
وی یادآور شد: با توجه به اینكه استان كهگیلویه وبویراحمد با قرار گرفتن بین دو نقطه پست و مرتفع و با 32 درجه تفاوت دمایی دارای شرایط اقلیمی متفاوتی است، افزود: تركیب مواد و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط كشور بیشتر است.
وی اضافه كرد:از مجموع گیاهان دارویی در این منطقه 111 گونه آنها خوراكی ،200 گونه دارویی،87 گونه رنگی،50 گونه درخت و درختچه و میوه وحشی ، 6 گونه مان دار ، 12 گونه روغنی ، 40 گونه صمغ دار ،87 گونه اسانس دار و 25 گونه ادویه ای هستند.
جعفری تاكید كرد: پنج گونه از 25 گونه در معرض خطر كشور در استان كهگیلویه و بویراحمد است كه یك زنگ خطری برای مردم و مسوولان استان بشمار می رود و باید برای حفاظت از آن چاره اندیشی كرد.
وی با بیان اینكه گیاهان دارویی امروزه یكی از گران قیمت ترین محصولات صنتی در سطح بازارهای جهانی است ، افزود: بیش از 55 درصد مصرف دارو در قاره اروپا گیاهی است اما در كشور ایران میزان مصرف گیاهان دارویی سه تا چهار درصد است.
وی گفت: با بررسی كه دربازارهای جهانی و حجم مبادلات انجام شده در زمینه صنعت گیاهان دارویی انجام شده هم اكنون حجم مبادلات این صنعت در دنیا حدود 200 میلیارد دلار است كه پیش بینی شده كه تا 40سال آینده حجم مبادلات این صنعت به مرز پنج تریلیون دلار برسد.
عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج عنوان كرد: تعداد عطاری های كشور از پنج هزار واحد هم اكنون به 50 هزار واحد افزایش پبدا كرده است و مردم با پی بردن به مزایای گیاهان دارویی در حال روی آوردن و استفاده از گیاهان دارویی هستند.
دكتر جعفری با تاكید بر اینكه مردم و مسوولان استان كهگیلویه و بویراحمد بر روی گنج و ثروتی نشسته اند كه تاكنون بخوبی از آن استفاده نكرده اند افزود: با انتقال و راه اندازی كشت گیاهان دارویی می توان این صنعت را در دورترین نقاط استان ترویج و گسترش دهیم. به گفته وی واردات گیاهان دارویی به این استان بیش از صادرات آن است.
این عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: بدون شك استان كهگیلویه و بویراحمد می تواند به قطب تحقیقات، تولید و اشتغالزایی در زمینه گیاهان دارویی در كشور تبدیل شود.
جعفری تصریح كرد: در حوزه تحقیق و آموزس اقدامات، تلاش ها و فعالیت های مناسبی در زمینه گیاهان دارویی انجام شده است كه امید است درعرصه اجرا و عملیاتی كردن نیز مسوولان و متولیان امور در این راستا تلاش بیشتری انجام دهند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.