سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله علم الهدی:

امام خمینی(ره) با دخالت دادن سياست در امر دين و روحانيت همه را بیدار کرد

عضو خبرگان رهبري گفت: امام (ره) با دخالت دادن سياست در امر دين و روحانيت همه را بیدار کرد اما هنوز افرادی در داخل به دنبال جدایی روحانیت از سیاست هستند.

به گزارش سرويس وب گردي باشگاه خبرنگاران ، آيت الله سید احمد علم الهدی شب گذشته در مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) در هیئت جامعه السین(ع) اظهار داشت: خاطره امام در سالروز رحلت ایشان در اشکال مختلف اندیشه ها نشر که در این بین به فلسفه شخصیت امام کمتر توجه می شود.
 
 
وی انقلاب مقدس اسلامی را تنها یک تحول و دگر گونی در جامعه دینی ندانست و افزود: این انقلاب یک حرکت و سرآغاز در روز حیات دین و اسلام در عرصه دنیا بود.
 
خطیب جمعه مشهد با اشاره به واقعیت های این انقلاب نشات گرفته از شخصیت امام خمینی(ره) گفت: اگر بخواهیم این واقعیات را درک کنیم باید به تاریخ صدر اسلام رجوع کنیم.
 
عضو خبرگان رهبری جریان انقلاب را نشات گرفته از نبوغ امام خمینی(ره) و اخلاص ایشان دانست و بیان داشت: انقلاب اسلامی بسیاری از رگه ها تاریخ را که پی ریزی شده از زمان بعثت پیغمبر(ص) بود و مسیری که اسلام داشت آن را طی می کرد عوض کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت جریان های ساخته شده بعد از رحلت پیامبر(ص) نسبت به مقام ولایت گفت: بنی امیه برای کنار گذاشتن امامت از عرصه قدرت و توجه به سیاست و مدیریت، امر خلافت را یک حرکت دنیا طلبانه و ضد زهد معرفی کردند و آن روز برای جامعه این مطلب تحکیم شده بود که اگر امام وارد عرصه سیاست و حکومت شود با زهد و تقوا منافات دارد و این دنیا پرستی و دنیا مداری است.
 
عضو خبرگان رهبری یکی از نمونه های این طرز تفکر را قیام سید الشهدا دانست که دستگاه عبیدالله سید الشهدا را به دنیا خواهی متهم کرد و با عنوان اینکه قیام حضرت یک جریان قدرت طلبی علیه یزید است و جنگ آنان را به عنوان جنگی بریا به دست آوردن قدرت و تاج و تخت در بین مردم جا انداختند که بسیاری از مردم نیز این مطلب را پذیرفتند.
 
وی در ادامه افزود: بنی عباس نیز یک بدعت دیگر نیز به این مورد اضافه کرد و آن اینکه از جریان قداست اهل بیت(ع) برای مبارزه با فساد و ظلم استفاده می کردند و امام به دلیل مبارزه با ظلم به طور طبیعی وارد این جریان می شد ولی زمانی که خط امام به پیروزی می رسید امام را به عنوان یک شخص بی اعتنا به دنیا و حکومت کنار می گذاشتند و حکومت را به دیگری واگذار می کردند که این امر از زمان امام باقر(ع) ادامه داشت.
 
آیت الله علم الهدی دونکته انحرافی کنار گذاشتن امام و استفاده از امام را از زمان ائمه(ع) تا دوره معاصر و مشروطیت دانست. 
 
وی گفت: از زمان بعد از غیبت امام زمان(عج) تا زمان مشروطیت و مبارزات علیه ظلم روحانیت را جلو می انداختند و زمانی که به پیروزی می رسیدند روحانیت را به بهانه زهد کنار می گذاشتند که یکی از نمونه های بارز این جریان کنار رفتن سلسله قاجار و حاکمیت دوران پهلوی بود. 
 
عضو خبرگان رهبری یادآور شد: در آن زمان اگر روحانی و آخوند به سیاست روی می آورد توسط مردم طرد می شد و به عنوان یک روحانی مادی گرا و دنیا طلب و یک آخوند سیاسی از صحنه روحانیت محو می شد که نمونه بارز آن میرزا تقی شیرازی بود.
 
وی تاکید کرد: در شرایط آن زمان دوری از سیاست برای یک روحانی به عنوان یک امتیاز برای بود و به عدالت نزدیک تر و روحانی بایدبه قدری از مسائل دور باشد که مسائل روز و جریان های سیاسی روز را نشناسد.
 
امام جمعه مشهد گفت: دستگاه استثمار بر روی مغز مردم در جامعه شیعی و ولایی طوری کار کرده بود که مردم این مسائل را امتیاز برای یک روحانی بدانند.
 
وی در خصوص جریان و پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: ملی گرایان نیز در ابتدا می خواستند همین برنامه را پیاده کنند و بعد از پیروزی روحانیت را کنار گذاشته و خودشان بر ایران حکومت کنند اما امام خمینی(ره) این حرکت را از زمان بنی امیه و بنی عباس را شکست.
 
علم الهدي حرکت اما از نجف به پاریس را در راستای دور کردن امام از مرجعیت دانست و گفت: با این کار می خواستند نفوذ و مدیریت امام را در انقلاب را کم کنند و امام را از یک منطقه مقدس به یک جامعه کفر انتقال دهند تا امام نتواند با مبانی قداستی مردم در ارتباط باشد.
 
وی بیان داشت: اما امام جو شکن بود و توانست با رفتن به پاریس این انقلاب را گسترده تر و جهانی کند.
 
عضو خبرگان رهبری حرکت امام از تهران به قم را بعد از پیروزی انقلاب قرار گرفتن امام در مهد روحانیت و سپردن جریان انقلاب به دیگران بیان کرد و افزود: هنگامی که امام دید افراد نمی توانند کشور را اداره کنند به تهران آمد و خود مدیریت و رهبری انقلاب را بر عهده گرفت.
 
خطیب جمعه مشهد با ابراز تاسف از بین نرفتن طرز تفکر کنار گذاشتن روحانیت از سیاست گفت: این امر از زمان دولت استعمار با قرار دادن حاله قداست برای روحانیت در کشورهای تحت استعمار ترویج می شود.
 
وی بیان داشت: استعمار انگلیس و غرب هنوز طرز تفکر جدایی روحانیت از سیاست را دنبال می کند و نمی خواهند روحانی مجاهد فعال در صحنه، در راس امور قرار گیرد بلکه می خواهند به عنوان یک الگوی آخوند حکومتی کنار گذاشته شوند، آخوندی که چیزی نمی داند و از مسائل به دور است به عنوان یک آخوند مقدس معرفی شوند.
 
آیت الله علم الهدی تاکید کرد: خوشبختانه امام خمینی(ره) همه را بیدار کرد اما هنوز افرادی در داخل به دنبال جدایی روحانیت از سیاست هستند.
 
وی با اشاره به مدیریت امام خمینی(ره) اظهار داشت: اتفاقات بسیار پیچیده ای در اول انقلاب از جمله شهید شدن 72 نفر از سران کشور به طور هم زمان و بعد دوران دفاع مقدس برای ایران اتفاق افتاد که هر کدام از آنها به تنهایی می توانست یک کشور را از بین ببرد، ولی امام توانست در مدیریت تمام این مسائل را پشت سر بگذارد.
 
عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: امام خمینی(ره) توانست رگه بدعت بنی امیه و بنی عباس که بصورت فرهنگ در میان مردم بود را از بین ببرد.
 
وی بیان داشت: این ویژگی امام مانند معجزه است و نسل سوم انقلاب این مسائل را نمی توانند از طریق تلوزیون و رسانه درک کنند بلکه باید در نشست ها و هم اندیشی ها این موضوعات بیان شود.
 
خطیب جمعه مشهد افزود: روز رحلت امام یک روز خوشایند برای دشمنان و روز التهاب آور برای ما بود و هیچ کس از دشمن و خودی نمی توانست ادامه انقلاب را به بدون امام تصور کند، خودمان را وابسته به امام می دانستیم و نمی توانستیم تصور کنیم که انقلاب باشد و امام نباشد.
 
وی اظهار داشت: این نکته کافی است که بدانیم این انقلاب مورد توجه حضرت بقیه الله(عج) است و قبل از خاکسپاری یک آرامش درونی برای همه با رهبری آیت الله خامنه ای به وجود آمد.
 
امام جمعه مشهد در خصوص حال مردم در زمان رحلت امام خمینی(ره) گفت: التهابی که در دلهای مردم بود به هیچ وجه نشان داده نمی شد و اکثر مردم رحلت امام را یک جریان طبیعی می دانستند و این در حالی بود که امام از لحاظ سن می توانست چندین سال دیگر عمر کند اما جریان های نامساعد و حوادث ناگوار باعث شد امام به مرحله ای برسد که ایشان تلف شوند.
منبع: «خبرگزاری دانشجو»
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.