سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضايي شريف‌آبادي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

15 خرداد، حرکتی در راستای دفاع از هویت اسلامی ایرانی بود

عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران گفت: 15 خرداد يک حرکت کاملا مبتني بر دين و به رهبري خالص يک عالم بلند پایه ديني در مسير دفاع از هويت اسلامي و ملي ايران بود.

 مسعود رضايي شريف آبادي، عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در مورد علت امتياز قيام 15 خرداد به عنوان نقطه عطف تاريخ انقلاب اظهار داشت: قيام 15 خرداد در واقع شروع حرکت جدي مردم براي دفاع از امام خميني(ره) بود که ما تا قبل ازاين تاريخ، نمونه چنين حرکتي را از مردم نديده بوديم. ما براي تجسم اوضاع و احوال به 12 سال قبل يعني نهضت ملي شدن صنعت نفت بر مي‌گرديم،‌مي‌بينيم که مردم در خيابان‌ها بودند و از نهضتي که به دست آيت‌الله کاشاني و دکتر مصدوق حمايت کردند.  
 
وي تصريح کرد: حتي در سال 1329 که نهضت ملي شدن صنعت نفت در اوج خود بود انگيزه‌هاي مردم هم به پاي انگيزه هاي سال 42 نمي‌رسيد، در آن زمان انگيزه‌ها اگرچه بسيار خوب و با ارزش بود اما دليلش ملي شدن نفت کشور بود نه دفاع از اسلام.  
 
رضايي شريف‌آبادي افزود: بعد از کودتاي 1332 تا زمان رحلت آیت الله بروجردی، جامعه در يک سکوت مطلق فرو مي‌رود؛ امام خميني که در آن موقع يکي از مدرسين بزرگ حوزه علميه قم بودند در مقابل لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي واکنش نشان دادند و با همراهي ديگر علما و روحانيون بلندمرتبه دولت را مجبور به پس‌گيري اين لايحه کردند.  
 
عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران گفت:‌در آن زمان حرکتي شروع شده بود که در راس آن يک روحاني بلند پايه شيعه قرار داشت و انگيزه قيام اين روحاني،‌دفاع از هويت و فرهنگ اسلام حاکم بر ايران و دفاع از استقلال و آزادي ملت ايران از زير سلطه صهيونيسم و اجانب بود.  
 
وي اظهار داشت: ‌در آغاز حرکت جمعي از روحانيون قم و عمدتا طلبه‌هاي مبارز  به عنوان همراه امام (ره) وارد صحنه شدند. در روز دوم فروردين 1342، اعضاي لشکر گارد و نيروهاي امنيتي رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه حمله کنند و به ضرب و شتم روحانيون مي‌پردازند که اين افراد در جلسه روضه حضرت آيت‌الله گلپايگاني شرکت کرده بودند.  
 
رضايي شريف آبادي تصريح کرد:‌در آن روز گارد پهلوي خشونت زيادي به خرج مي‌دهند و فاجعه‌اي اتفاق مي‌افتد، در حمله به فيضيه قم يک روحاني به نام سيد يونس رودباري به شهادت مي‌رسد و منجر به واکنش شديد حضرت امام (ره) مي‌شود که در روز 14 خرداد، يعني مصادف با عاشوراي حسيني بخاطر اسلام و دفاع از استقلال کشور و ملت ايران،‌رژيم پهلوي را مورد حمله انتقادي قرار مي‌دهند.  
 
عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران افزود: مرکز ثقل گفته‌هاي تند و انتقادي حضرت امام (ره) متوجه شاه بود که هيچ کس تا آن زمان حتي در نهضت ملي شدن صنعت نفت، اينگونه به شاه حمله گفتاري نکرده بود، امام خميني (ره) در طول سال 41 تا 42 نصايحي را به رژيم پهلوي کرده بودند و سعي داشتند که اين رژيم را از کارهاي ضداسلامي و ضدملي باز دارند.  
 
رضايي شريف‌آبادي تصريح کرد:‌امام (ره) متوجه شده بودند که نصايح‌شان به شاه قابل حل نيست به اين خاطر حمله انتقادي خود را متوجه شاه که عامل رژيم صهيونيستي و آمريکا بود کردند و او را به عنوان نوکر رژيم صهيونيستی و آمريکا مورد هجمه قرار مي‌دهند و به شاه توصيه مي‌کنند که نوکر اسرائيل و آمريکا نباش!
 
وي تاکيد کرد:‌همين حمله گفتاري امام به شاه، باعث دستگيري امام (ره) در سحرگاه 15 خرداد مي شود و خبر آن هم در سطح قم و تهران و ساير شهرها به سرعت پخش مي‌شود. در روز15 خرداد تعدادي از تظاهرکنندگان به شهادت مي‌رسند،‌در مسير ورامين به تهران در محلي به نام ده‌پيشوا عده‌اي از مردم توسط نيروهاي رژيم شهيد مي شوند.  
 
عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران گفت: ويژگي حرکت 15 خرداد اين است که مردم بر اساس حمايت از آرمان‌ها و اهداف يک روحاني بلندپايه که در مسير دفاع از هويت اسلامي و ملي ايران قيام کرده، به خيابان‌ها ريختند و عده‌اي شهيد شدند، اين حرکت کاملا اسلامي و مبتني بر آموزه‌هاي دين شکل مي‌گيرد. نقطه شروع حرکت نهضتي اما (ره) بسيار خالص و ناب بود.  


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.