سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به پديده طلاق عاطفي در زندگي مشترك

يكي از معضلات اجتماعي امروز در زندگي مشترك زوجين، ظهور پديده اي به اصطلاح مدرن به نام طلاق عاطفي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، يكي از مهمترين و بزرگترين معضلات اجتماعي  در زندگي امروز زوج هاي جوان كه در اثر روزمرگي و گاها مشغله هاي فراوان زندگي در ميان زوجين در بسياري از موارد به طلاقي با عنوان طلاق عاطفي مي انجامد ومتاسفانه در بسياري از موارد جدي گرفته نمي شود و پيامدهاي آن به مراتب سخت تر و سنگين تر از طلاق است.

به عقيده بسياري از كارشناسان خانواده پديده طلاق عاطفي پديده اي نوظهور و مدرن در زندگي مشترك به شمار مي رود كه در صورت عدم توجه به شيوع آن لطمات جبران ناپذيري را بر پيكره خانواده وارد مي آورد.

تعريف طلاق عاطفي

طلاق عاطفي به سردي رابطه ميان زن و شوهر گفته مي‌شود درواقع در اين رابطه ضعف ارتباط عاطفي زن و شوهر منجر به سردي تمامي روابطي كه يك زوج از جمله رابطه روحي، جسمي، عاطفي و حتي گفتاري مي شود.

 وجود اين مشكل كه در يك رابطه باعث بي‌مهري و كم شدن انرژي مثبت در خانواده مي‌شود زوج‌ها در بيگانگي دنياي يكديگر گم شده  و فقط براي هم حكم يك هم‌خانه يا يك مصاحب كه به او عادت كرده‌اند را دارند.

دکتر محمدجعفر غفرانی کارشناس مسائل خانواده در اين باره معتقد است كه درك نكردن صحيح از رفتار و گفتار يكديگر، نداشتن شناخت كافي از روحيات طرف مقابل و عاقبت بي‌علاقگي و سردي نسبت به شريك زندگي خود همه و همه ‌دست به دست هم مي‌دهد تا يك طلاق عاطفي را در زندگي زوج‌ها به‌وجود بياورد.

وي با اشاره به آمار دقيق  اين نوع طلاق در كشور مي افزايد: هيچ آمار دقيقي از ميزان وجود طلاق عاطفي در دست نيست ولي مي‌توان به جرات گفت آمار طلاق عاطفي در كشورما از طلاق قانوني بيشتر است .

زمان به وجود آمدن طلاق عاطفي

اين كارشناس مسائل خانواده با اشاره به زمان بروز اين پديده در زندگي زوجين ادامه مي دهد: در هرسني و با هرشرايطي مي‌توان انتظار به وجود آمدن طلاق عاطفي را داشت كه علت به وجود آمدن طلاق عاطفي خانواده‌ها به هم شباهت دارد و اين مشكل مي‌تواند در رابطه با يك زوج جوان كه سن ازدواج آن‌ها 2تا 3 سال بوده،  يا در يك خانواده‌اي كه چند بچه كوچك و بزرگ دارند و يا حتي در خانواده‌اي كه بچه‌هاي‌شان به حدي رسيده‌اند كه هركدام به دنبال زندگي خود رفته‌اند رخ دهد.

به عقيده غفراني بيشترين ميزان طلاق عاطفي در سال‌هاي اول ازدواج رخ مي‌دهد، وقتي كم‌كم بچه‌ها به جمع خانواده‌ اضافه مي‌شوند و زوج سرگرمي بيشتري نسبت به قبل دارند اين مسئله كمتر احتمال دارد ولي با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها باز هم احتمال طلاق عاطفي پررنگ مي‌شود.  
تاثير سن در طلاق عاطفي
وي تاثير سن در بروز طلاق عاطفي را قابل توجه دانست و يادآور شد:براي ازدواج در اكثر موارد بايد سن مرد از زن بيشتر باشد ولي اين اختلاف سن نبايد از 7 تا 10 سال بيشتر  باشد زيرا در اين شرايط 2 انسان با 2 دنياي مختلف و در 2 مرحله زندگي از هم قرار دارند و مسلما درك صحيحي از دنياي هم ندارندكه در نتيجه آن زوجين  از يكديگر فاصله مي‌گيرند و هركدام غرق در دنياي خود مي‌شوند.

اين كارشناس مسائل خانواده مي آفزايد: اگر سن زن از مرد بيشتر باشد هم در اكثر موارد مشكل ديگري را به وجود مي‌آورد زيرا زن‌ها زودتر از مردها به سن بلوغ مي‌رسند، زودتر مي‌فهمند و در اين شرايط يك زن كه از شوهر خود بزرگ‌تر است دائم در فكر خود شوهرش را از دست مي‌دهد  و در اين مورد زوج‌ها به سرعت از لحاظ روحي از يكديگر فاصله مي‌گيرند و طلاق عاطفي شكل مي‌گيرد./ز
گزارش از خديجه پرورش

برچسب ها: طلاق ، عاطفی ، مشترک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.