سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه بیست سومین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)؛

امام خمینی(ره): بر دولت و قوای اجرایی است که از تخلف هرکس در هرجا جلوگیری کنند

امام خمینی(ره)می فرمایند: بر دولت و قوای اجرایی است که از تجاوز هرکس در هرجا جلوگیری کنند و کسانی که پس از احضار در محاکم قضایی از حضور در آن سرپیچی می‏کنند باید مورد تعقیب واقع و تعزیر شرعی شوند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران ؛ بازخوانی سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی نشان می دهد قوه قضاییه جمهوری اسلامی مورد توجه و تاکیدات ویژه امام خمینی(ره) قرار داشته است و رعایت احکام دقیق اسلام و جلوگیری از وقوع کوچکترین قصور در آن همواره به مسئولین و ملت سفارش شده است.

امام خمینی(ره) سال 1362 در حسینیه جماران در رابطه با قوه قضاییه جمهوری اسلامی می فرمایند: قوه قضاییه، که ملجأ و پناهگاه مردم ستمدیده است، قوه‏ای است مستقل و هیچ مقامی حق دخالت در آن را ندارد و اگر کسانی پیدا شوند که ندانسته در امور قضایی دخالت می‏کنند، باید بدانند که برخلاف دستورات شرعیه و نظام جمهوری اسلامی عمل کرده‏اند و اگر دانسته تخلف می‏کنند، مستحق عقاب و تعقیب‏اند.

بر دولت و قوای اجرایی است که از تجاوز و تخلف هرکس در هر جا جلوگیری کنند و کسانی که پس از احضار در محاکم قضایی از حضور در آن سرپیچی می‏کنند باید مورد تعقیب واقع و تعزیر شرعی شوند

کسانی که از حکم قضات شرعی تخلف می‏کنند و در مقابل آن مقاومت می‏کنند بر خلاف اسلام و امر خداوند عمل کرده‏اند، باید مورد تعقیب واقع شوند. کسانی که از قاضی شکایت دارند، یا به حکم قاضی اعتراض دارند، باید به مقامات صالحه رجوع نمایند و به هیچ وجه خودسرانه عملی را انجام ندهند و باید بدانند که احکام صادره از قضات شرعی مادامی که خلاف شرع بودن آن در محاکم و مراجع صالحه ثابت نشده، واجب العمل است.

حضرت امام (ره) درباره قوه قضاییه به رسانه ها سفارش می کنند: مجلات و روزنامه‏ها و رسانه‏های گروهی توجه داشته باشند که تضعیف قوه قضاییه برخلاف موازین اسلامی است؛ از پخش چیزهایی که موجب تضعیف یا توهین مقام قضاست احتراز کنند. این کشور اسلامی است، و باید هر امری در آن موافق با موازین اسلامی باشد.

ایشان می فرمایند: شکایت از قاضی یا دادگاه باید به حسب مقررات شرعی باشد و شاکی هر کس هست حق ندارد در مطبوعات یا رسانه‏های گروهی یا در مجامع عمومی طرح دعوا کند و علیه قوه قضاییه جوّسازی کند. روزنامه‏ها، مجلات، رادیو و تلویزیون توجه به این مسائل و اشباهات مربوط به آن را داشته باشند و بالجمله، مسئله قضا و احترام از قضات محترم و اطاعت از احکام صادرۀ آنها امری است که مورد اهتمام اسلام است.

امام خمینی (ره) همچنین در سال 60، در جمع تعدادی از اهالی شهر میانه فرمودند: اشخاص فاسد را بعد از آنکه دیدید با موعظه به جای خودشان نمی‏نشینند، به دادگاه ها معرفی کنید تا اینکه دادگاه ها به وظایف اسلامی و قانونی خودشان عمل کنند.

من از خدای تبارک و تعالی خواستار سعادت هستم برای این ملتی که از برای احقاق حق ضایع شده خویش در طول تاریخ بپا خاسته، و از پا نخواهد نشست الاّ آنکه اسلام عزیز را در اینجا به آن نحوی که خدای تبارک و تعالی امر فرموده است مستقر کنند و نخواهند سستی کرد.
/ش4
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.