سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غضنفري:

امسال سال تاريخي در حوزه توليد ملي است

وزير صنعت ، معدن و تجارت در سخنان پيش از خطبه هاي اين هفته نمازجمعه تهران گفت: در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني تلاش هاي خوبي در کشور در حال اجراست.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري با بيان اينکه نگاه رهبري در نامگذاري ها، رشد و تعالي کشور است افزود:امسال سالي تاريخي در حوزه توليد ملي خواهيم داشت.
وي گفت: وزارت جديد صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام 40 درصد از اقتصاد کشور را شامل 21 درصد صنعت و معدن و 18 درصد تجارت و خدمات را در خود جاي داد.
غضنفري افزود: 75 ميليون نفر جمعيت کشور مخاطب وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و فعاليت هاي گسترده اي از کشتي سازي و کشتي داري بر روي درياها تا تأمين مايحتاج مردم، از توليد نان سنتي تا فعاليت هاي پيشرفته و صنعتي شامل خودرو، فولاد و نانوتکنولوژي، از شناسايي، اکتشاف و بهره برداري از معادن تا استخراج نفت، از صادرات غيرنفتي تا واردات انواع کالاها، از فعاليت هاي دانشگاهي تا مرزهاي دانش و خطوط توليد تا خريد و فروش در بازار، در زمره فعاليت ها و وظايف وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است.
وي با اشاره به رشد اقتصادي کشور در سال هاي اخير گفت: در سال 89 اقتصاد کشور  با رشد 6 درصدي مواجه بود که در اين بين رشد صنعت، 10 درصد، معدن بيش از 10 درصد و بخش تجارت و بازرگاني حدود 7 درصد بود که اين اعداد حاکي از آن است که رشد اين بخش بالاتر از متوسط رشد اقتصادي بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از نگاه تحريم کنندگان، اقتصاد کشور ما متکي بر نفت تلقي شد و آنان بر اين باور بودند که فشار بر نفت مي تواند ساز و کار اقتصادي ايران را نابود کند در حالي که اقتصاد ما امروز در زمره بيست اقتصاد برتر جهان است.
وي گفت: کشور ما از نظر تنوع مواد معدني جزو ده کشور برتر، در توليد سيمان در رديف ده کشور برتر، از نظر توليد سرب و روي بزرگترين توليد کننده در خاورميانه هستيم، همچنين جايگاه سيزدهم توليد خودرو، هفدهم توليد فولاد، دهم توليد مس، رتبه دهم توليد کاشي و سراميک در دنيا هستيم ضمن اينکه از نظر توليد پسته، زعفران، فرش و فيروزه جزو توليدکنندگان و صادرکنندگان انحصاري در دنيا هستيم.
غضنفري با بيان اينکه ايران از نظر صادرات در رتبه بيست و سوم جهان قرار دارد گفت: حجم اقتصاد ايران؛ حجم بزرگي است و اين به معناست که فشار بر نفت نمي تواند اقتصاد ما را دچار چالش کند هر چند ممکن است هزينه هايي را بر کشور تحميل نمايد.
وي افزود: در شرايط تحريم هاي به اصطلاح فلج کننده، صادرات کشور از هشت و نيم ميليارد دلار در سال 84 به 50 ميليارد دلار در سال 90 رسيد ؛ به اين معني که طي اين سال ها ايران حدود 192 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و خدمات فني مهندسي داشته است.
غضنفري گفت: رشد صادرات غيرنفتي در سال 90 نسبت به سال قبل از آن  30 درصد رشد داشته است که اين حاکي از بي تأثير بودن تحريم ها بر اقتصاد ايران است./عب
برچسب ها: تولید ملی ، صنعت ، معدن ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.