سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح گمرک نوين نياز اساسي کشور است

دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و کشاورزي تهران تاکيد کرد : استفاده از ابزارهاي جديد تشريفات گمركي از قبيل كنوانسيون كيوتو ، استانداردهاي امنيتي- تسهيلاتي سازمان جهاني گمرك ، پنجره واحد و مديريت يكپارچه مرزي از عوامل بسيار مهم و مؤثر در كاهش هزينه انجام عمليات گمركي است و تسريع در ورود اين قبيل سيستم ها و رويه هاي گمركي ، در قالب اجراي طرح گمرك نوين بايد مورد توجه و اجرا قرار گيرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي گمرک ايران ؛ محمد مهدي راسخ با بيان اين که استفاده از كنوانسيون هاي بين المللي در قالب گمرك نوين الزامي است ، گفت : گمرك يكي از 7 محور اساسي طرح تحول اقتصادي است و تدوين كنندگان طرح تحول اقتصادي ضرورت توسعه و نوسازي آن را به رسميت شناخته اند.
وي افزود : در همه كشورها گمرك به عنوان مرزبان اقتصادي شناخته شده است و  اجراي سياست هاي اقتصادي هر كشور در بعد تجارت خارجي بدون وجود يك گمرك كارآ و كارآمد امكان پذير نخواهد بود.
راسخ اظهار داشت : علاوه بر اين چون گمرك مسئول كنترل تردد مسافران در مرزها نيز است و مسافران خارجي از آن به عنوان نخستين پنجره به درون كشور نگاه مي كنند، برخوردهاي اوليه مي تواند تصويري مستقيم از روحيه و خلقيات مردم در نزد تازه واردان ايجاد كند و بازهم نقش و تأثيرگذاري گمرك بسيار مؤثر است.

راسخ گفت : تحقق همه اينها جز در سايه مديريت صحيح ، كاهش زمان تشريفات ترخيص و كاهش هزينه هاي پنهان ناشي از رسوب و معطلي كالا در مبادي ورودي با استفاده از ابزارهاي كنترلي مدرن نظير دستگاه هاي كنترلي نامحسوس امكان پذير نيست.
وي تصريح کرد : تغيير شيوه هاي مديريت در گمرك گرچه 100 درصد لازم است، اما به تنهايي براي اصلاح امور كافي نخواهد بود. مشكلات را بايد با ديد سيستمي و در ارتباط با يكديگر مورد بررسي قرار داد و براي آن راه حل پيدا كرد.
راسخ اظهار داشت :  مديريت ريسك يك شيوه جديد مديريتي است كه در تمام زمينه هاي فعاليت اقتصادي كاربرد دارد و چون منابع اندك است، به ناچار بايد با تكيه بر فنون تدبير خطر بين دو هدف و الزام متباين ”سرعت و دقت" تعادل برقرار كرد.
البته استفاده از اين شيوه مديريتي بسيار حساس و مشكل است و لزوماً بايد مبتني بر اطلاعات  متقن و كامل ( ( Inteilegenc باشد، در غير اين صورت به معناي بستن چشم بر روي خطرات احتمالي خواهد بود.
دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و کشاورزي تهران افزود : در همه زمينه هاي گمركي، آموزش كاركنان لازم است و گرچه آموزش هزينه دارد اما نفعي كه از آن در جهت اهداف سازمان و بهينه كردن جريان امور برده مي شود ، چندين برابر هزينه هاي صرف شده است.
راسخ گفت: يكي از اقدامات مؤثر هر سازمان به خصوص گمرك كه علاوه بر قانون و مقررات گمركي واردات و صادرات، مجري حدود 30 كنوانسيون بين المللي نيز هست، بايد بسط مداوم آموزش باشد.
وي افزود : قانون جديد امور گمركي نقش زيادي در توسعه و تحول گمرك خواهد داشت ، اما اصلاح قانون به تنهايي چاره همه مشكلات نيست و همزمان بايد وضع مجريان كه البته در سايه اجراي قانون جديد بهبود مي يابد و سازمان هاي همجوار بهبود پيدا كند.
وي گفت : واقعيت اين است كه در دنياي امروز، حجم زياد تجارت، لزوم تسريع در انجام تشريفات ؛ كنار گذاشتن روش هاي سنتي كنترلي را الزامي کرده است و چاره اي جز استفاده از ابزارهاي كنترلي مدرن وجود ندارد./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.