سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهركرد/

در آینده ای نزدیک، کشور با کاهش اهداء کنندگان خون مواجه می شود

مدير سازمان انتقال خون استان چهارمحال و بختياري هشدار داد: در آينده اي نزديک، کشور با کاهش اهداء کنندگان خون مواجه مي شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛مدير سازمان انتقال خون استان چهارمحال و بختياري گفت: به زودي کشور، با کاهش اهداء کنندگان خون مواجه مي شود که لازم است با توجه به نياز موجود، تدابير ويژه اي در اين زمينه صورت گيرد.

دکتر امان اله منصوري بروجني با بيان اينکه؛ در هر 3 دقيقه، يک نفر در کشور نيازمند به خون مي شود تصريح کرد: افزايش جمعيت، افزايش طول عمر بيماران، اعمال قلبي باز و افزايش ميزان تصادفات از جمله عواملي است که باعث افزايش نياز به خون در کشور شده است.
وي، با اشاره به اينکه اهداء خون، يک اهداء بافت است بيان داشت: در انتقال خون از فردي به فرد ديگر، بايد تمامي شرايطي که براي اهداء کنندگان وجود دارد، براي انتقال دهندگان خون نيز فراهم شود.
منصوري بروجني گفت: در بيماران تالاسمي و هيموفيلي و همچنين مجروحين تصادفات و حوادث، بيشترين نياز به اهدا خون وجود دارد که اگر به موقع خون به آنها انتقال پيدا نکند حيات آنها با تهديد مواجه خواهد شد.
مدير سازمان انتقال خون استان اظهار کرد: در سال 90، 24 هزار و 260 واحد خون گيري در اين سازمان صورت گرفت که نسبت به سال 89 افزايش 8 درصدي داشته است.
وي، با بيان اينکه 50 درصد اهداء کنندگان خون، به صورت مستمر کار اهداء خون را انجام مي دهند تصريح کرد: از مجموعه اهداء کنندگان خون در استان، 94 درصد آقايان و 6 درصد خانم ها هستند.
منصوري بروجني، با بيان اينکه تمامي نياز به خون استان در داخل تأمين مي شود، گفت: 70 درصد خون توليدي استان در داخل مصرف مي شود و بقيه آن به استان هاي همجوار منتقل مي شود.
وي، با اشاره به اينکه هر ساله 16 و نيم درصد توليد خون استان چهارمحال و بختياري، به عنوان استان معين، به استان خوزستان ارسال مي شود، اظهارکرد: در سال گذشته، بيش از 4 هزار واحد خون به استان هاي همجوار بخصوص خوزستان انتقال داده شد که به صورت ماهيانه 350 واحد خون بوده است.
منصوري بروجني گفت: بيشتر اهداء کنندگان خون در استان بين سنين 20 تا 40 سال قرار دارند، همچنين 74 درصد اهداءکنندگان خون، متأهل و 26 درصد آنها مجرد هستند.
مدير سازمان انتقال خون استان، از کمبود نيرو در اين سازمان خبر داد و گفت: با توجه به نرم جهاني خون گيري که بر اساس آن، بايد به ازاء هر يک نيرو در يک سال، 250 تا 300 واحد خون گيري صورت گيرد، اما در اين سازمان، به ازاء هر نيرو، 504 واحد خون گيري در سال انجام مي شود که بالاتر از نرم جهاني است.
منصوري بروجني خاطرنشان کرد: هم اکنون، اين سازمان تنها 44 نيرو دارد که با توجه به ميزان خون گيري آن بايد به 88 نيرو افزايش يابد.
وي تصريح کرد: در حال حاضر، در استان چهارمحال و بختياري، کار خون گيري در شهرستان هاي شهرکرد و بروجن، به صورت روزانه و در شهرستان فارسان، به شکل سيار و در روزهاي زوج انجام مي گيرد./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.