سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريكا؛

آمريكا محتاج ايران است

"فلانيت لورت"، از اعضاي شوراي امنيت ملي آمريكا، در دوران رياست جمهوري جورج بوش، ضمن انتقاد از موضع آمريكا در مذاكرات 1+5، با ايران گفت؛ آمريكا فقط در صورت داشتن روابط مثبت با ايران، مي تواند از منافع خود در خاورميانه حفاظت كند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "آنتي وار"؛ فلانيت لورت در گفتگو با "راديو آنتي وار" به بررسي و مرور گفتگوهاي گروه 1+5 و ايران پرداخت و گفت: به نظر مي رسد، رئيس جمهور اوباما و تيم سياست خارجي اش، اين بار (در بغداد) براي حل چنين مسائل برجسته اي كه بايد منجر به توافق هدفمند يعني پذيرش غني سازي اورانيوم از سوي ايران تحت نظارت ناظران بين المللي و كاهش تحريم ها از طريق مذاكره مي شد، آماده نبودند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه، تصريح كرد: مادامي كه اين روند ادامه يابد، مذاكرات موفق نخواهد بود.

لورت در پاسخ به اين سوال كه چرا دولت اوباما بر ادامه اين رويكردي كه محكوم به شكست است، اصرار دارد گفت: افزايش قيمت نفت، تهديدات رژيم صهيونيستي براي حمله به ايران و تلاش براي نشان دادن نقش رهبري آمريكا در امور بين الملل، دولت اوباما را مجبور كرده به ميز مذاكره برگردد. اما اين بازگشت به ميز مذاكره يك تصميم تاكتيكي بود و در تجديدنظر دولت اوباما در راهبرد خود در قبال ايران، هيچ تاثيري نداشت.

فلانيت خاطرنشان كرد؛ مسئله اساسي تر براي تيم اوباما تعهد آنها در حفظ هژموني (سلطه) آمريكا در خاورميانه است. اراده سلطه بر منطقه به رويكرد ديپلماتيك اوباما بشدت سايه انداخته است.

وي توضيح داد؛ اوباما و تيمش نمي خواهند قراردادي كه واقعا كارآمد است، منعقد شود. قراردادي كه حق غني سازي اورانيوم ايران را به رسميت بشناسد و در عين حال تهران همه تدابير نظارتي و ايمني بيشتر در برنامه هسته اي خود را بپذيرد. آنها نمي خواهند چنين قراردادي منعقد شود؛ زيرا پذيرش اين قرارداد مستلزم آن است كه با ايران به عنوان كشوري مهم كه داراي منافع ملي مشروع _از جمله حق غني سازي اورانيوم_ است رفتار شود و ايالات متحده بايد خود را با آن وفق دهد. البته همين تمايل براي وفق دادن خود با منافع مشروع يك قدرت انقلابي بود كه باعث ايجاد رابطه ميان آمريكا و چين در اوايل دهه 70 شد.

وضعيت مشابهي نيز در خاورميانه وجود دارد. ايالات متحده سعي كرده در افغانستان، عراق و مناطق ديگر اين منطقه نيروي برتر باشد. نتيجه كاملا مشخص است؛ سلطه طلبي آمريكا در خاورميانه به جايي نمي رسد، در حقيقت اين سلطه طلبي ما را ضعيف تر مي كند.

لورت كه سابقه فعاليت در سيا و وزارت امور خارجه را نيز دارد، افزود: همانطور كه ايالات متحده در آسيا منافعي دارد، در خاورميانه هم دارد.

وي تصريح كرد: آمريكا فقط از طريق داشتن روابط مثبت با تمام بازيگران مهم منطقه و بخصوص ايران، مي تواند از منافع خود حفاظت كرده و آنها را تقويت كند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.