سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز اسناد انقلاب اسلامي معرفي کرد؛

منشورات مرتبط با قیام 15 خرداد

موسسه فرهنگی ، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت قیام خونین 15 خرداد سال 42 تعدادی منشورات مرتبط با قیام 15 خرداد را به علاقه مندان حوزه تاریخ انقلاب معرفی کرد.


به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، موسسه فرهنگی ، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت قیام خونین 15 خرداد سال 42 تعدادی منشورات مرتبط با قیام 15 خرداد را به علاقه مندان حوزه تاریخ انقلاب معرفی می نماید.
 

تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد

 
معرفی کتاب:
این كتاب به توصیف و تحلیل تحولات تاریخ معاصر ایران پس از كودتای 28 مرداد تا خرداد 1342 با تاكید بر حركت اسلامی مردم و روحانیت می پردازد.
 
 
 

نقش روحانیت در قیام 15 خرداد

 
معرفی کتاب:
قیام 15 خرداد كه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد از وقایع بسیار مهم تاریخ معاصر ایران محسوب می شود كه قدرت روحانیت را در مبارزه بارژیم حاكم روشن كرد. پس از كودتای 28 مرداد در حالی كه گروههای فعال سیاسی به این نتیجه رسیده بودند كه رژیم سیاسی حاكم قابل اصلاح نیست و بر پایه ی روش های مسالمت آمیز نمی توان با آن تعامل كرد روحانیت با بهره گیری از آموزه های دینی و رهبری داهیانه به عنوان جریان غالب مبارزه با رژیم در آمدند و برای تغییر رژیم و برقراری حكومت اسلامی كوشید. نتیجه ی این فعالیت ها قیام 15 خرداد 1342 بود كه به دنبال دستگیری مرجع دینی مردم صورت گرفت. این كتاب با تكیه بر اسناد در صدد است تا ابعاد گوناگون حضور و نقش روحانیت را در قیام 15 خرداد روشن كند.
 

 
 
نقش بازار در قیام 15 خرداد

 
معرفی کتاب:
قیام 15 خرداد سال 1342 (که بلافاصله پس از انتشار خبر دستگیری امام خمینی (ره) شکل گرفت) در تاریخ معاصر ایران، نقطه عطفی محسوب می‌شود و اصلی‌‌ترین پیامد آن در بلند مدت، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) بود. حضور اقشار مختلف جامعه ایران در این قیام سبب شد تا ماهیت مذهبی و مردمی آن مورد تاکید بسیار باشد. بازار تهران از مراکز حساسی بود که به حرکت ضد رژیم پهلوی پیوست و با مردم همراه شد و ثمره پیوند آن با قیام پانزده خرداد، در حوادث پس از آن چون تعطیل کردن بازار و هماهنگی و ارتباط پیوسته با روحانیت مبارز جلوه‌گر شد.
 

 
اصلاحات آمریکایی( 1339-1342)و قیام 15 خرداد

 
معرفی کتاب:
یکی از ریشه ها و علل قیام 15 خرداد، برنامه ها و سیاست های رژیم شاه ، خصوصا برنامه اصلاحات 1339-1342 بود. این اصلاحات دارای خاستگاهی بیرونی و انگیزه غیر ملی بود و در نتیجه پیامدهای ناهمگونی در برداشت. این ابعاد ناهمگون باعث نارضایتی و واکنش نیروهای سیاسی کشور به ویژه نیروهای مذهبی به رهبری امام خمینی (ره) گردید و با حضور مردم در صحنه مبارزه و رهبری معظم له به قیام خونین 15 خرداد منجر شد. قیام 15 خرداد دارای خاستگاهی درونی، انگیزه مذهبی، ماهیتی اسلامی و روندی خودجوش بود و با تأثیر شگرف خود، سرآغاز مهمترین تحول تاریخ معاصر ایران شد. این کتاب به ارزیابی میزان تأثیر برنامه اصلاحات رژیم شاه بر قیام 15 خرداد می پردازد./س3
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.