سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

وقتي عضلات كش مي‌آيند

گرفتگي عضلاني مشكلي شايع است و درصد زيادي از مردم در طول عمر خود بارها آن را تجربه مي‌كنند و فقط مختص افرادي خاص نيست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گرفتگي عضلات به معني انقباض طولاني مدت عضله است كه باعث ايجاد درد در ناحيه مورد نظر مي‌شود. گاهي اين انقباض طولاني و آنقدر شديد و دردناك است كه توانايي انجام هر كاري را از فرد مي‌گيرد. جالب است بدانيد فقط انقباض عضلات به انرژي نياز ندارد، بلكه برگشتن عضله به حالت انبساط نيز به انرژي نياز دارد كه اگر اين انرژي براي آن فراهم نشود، ماهيچه به اصطلاح شل نمي‌شود و به حالت اول برنمي‌گردد. به‌طور معمول افرادي كه عضلاني‌تر هستند بيشتر به گرفتگي عضلات بخصوص در ساق پاها مبتلا مي‌شوند.

گرفتگي عضله دلايل زيادي دارد. در برخي از موارد ممكن است به دنبال مصرف داروي خاصي مثل داروهاي ديورتيك، به اين مشكل دچار شويد. گاهي نيزبارداري يا مشكلات زمينه‌اي مثل بيماري‌هاي كليوي كه در آن فرد مبتلا نيازمند دياليز است منجر به گرفتگي‌هاي عضلاني مي‌شود. البته در بيشتر موارد بدون مصرف دارو يا ابتلا به بيماري نيز اين حالت ايجاد مي‌شود كه بايد به دنبال يافتن علت و رفع آن باشيد، چرا كه اگر عضله‌اي دچار انقباض طولاني مدت شود، درد حاصل از آن بسيار ناخوشايند بوده و ممكن است باعث اختلال در انجام فعاليت‌هاي روزانه شود.

مواد بسياري در ايجاد انقباض و شل‌شدگي عضلات موثرند كه اگر هر يك از آنها دچار كمبود يا اختلال شود مي‌تواند به صورت مستقيم انقباض و انبساط عضلات را تحت تاثير قرار دهد. كمبود اين مواد در گرفتگي عضلاني در شروع فعاليت بدني بيشتر نقش دارد. براي انقباض و انبساط مناسب عضلات، مايعات، سديم، پتاسيم، كلسيم و اكسيژن كافي نياز است كه اگر هر يك از اين مواد در محيط كم يا زياد باشد ممكن است عملكرد عضله را تحت تاثير قرار دهد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.