سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جریان های شکافنده دلیل غرق شدگی افراد در دریا

رئیس مؤسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: جریان های شکافنده دلیل غرق شدگی افراد در دریاست.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا؛ دکتر وحید چگینی، رئیس مؤسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان اینکه فرارسیدن فصل تابستان مصادف است با تعطیلات مدارس و آغاز سفر های تابستانی و سواحل دریا به خصوص در شمال کشور مقصد بسیاری از مسافران این فصل است. اما یکی از حوادثی که هرسال و با وجود همه هشدارها در سواحل دریا رخ می دهد غرق شدن در دریا است. افزود: یکی از علل عمده غرق شدن در دریا وجود جریان های شکافنده است که در جهان این حالت به جریان مرگبار معروف است که به علت شکست امواج و جریان های عمودی و موازی در ساحل به وجود می آید.

وی افزود: این جریان به سرعت شکل می گیرد و به سرعت به سمت دریا بر می گردد و اگر در همان زمان شخصی در مسیر این جریان قرار بگیرد غرق خواهد شد.

دکتر چگینی خاطر نشان ساخت: اگر شخصی در این مسیر قرار گرفت نباید تقلا کند و سعی کند خلاف این جریان شنا کند زیرا به سرعت قدرت بدنی اش تحلیل می رود و مجبور است تسلیم آب شود.ما توصیه هایی داریم که بسیار جدی است و افرادی که در دریا شنا می کنند باید آن را جدی بگیرند.

وی گفت: به عنوان اولین توصیه باید گفت که فرد نباید تنها شنا کند باید در جایی شنا کند که کسانی در ساحل حضور داشته باشند تا به محض مشاهده خطر به کمک او بروند و اگر کسی که برای نجات می رود بداند که باید در مسیر 45 درجه شنا کند می تواند فرد را نجات دهد.

وی به قدس آنلاین گفت: توصیه دوم این است که حتی اگربا فن شنا آشنا هستید باز هم در سواحل آب تنی کنید و به قسمت های عمیق نروید و به جای مقابله با این جریان با آن همراهی کنید چراکه وقتی که این جریان دور می شود شدت خود را از دست می دهد و فرد می تواند از جریان خارج شود.

شایان ذکر است بر اساس آخرین اطلاعات سازمان پزشکی قانونی میزان مرگ و میر بر اثر غرق شدگی در 10 ماه 970 مورد بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتیهای ناشی از غرق شدگی یکهزار و 71 نفر بود، 9.7 درصد کاهش یافته است. همچنین از شمار فوت شدگان ناشی از غرق شدگی در ده ماهه سال گذشته 833 نفر مرد و 134 نفر زن بودند، همچنین بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی با عدد 177 نفر در ماه مرداد سال 90 ثبت شده است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.