سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني:

سیاسیون سهل‌اندیش در حکمت عدم رابطه با آمریکا دچار تردید شده‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند که در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز(چهارشنبه 10 خردادماه) 'گفت: در استانه سالگرد رحلت جانسوز پيشواي بزرگ انقلاب اسلامي قرار داريم که به روح بلند آن مرد الهي درود مي فرستيم و اين مصيبت را تسليت مي گوييم.

وي گفت: امام (ره) از منظر احياگري ديني و اصلاح گري اجتماعي در سده هاي اخير از مرتبتي بالا برخوردار است و کمتر مي توان در ميان احياگران ديني و مصلحان اجتماعي نظير او را يافت.

رئيس مجلس نهم افزود: عمق بينش ديني ، تسلط به علوم مختلف اسلامي، فقه و فلسفه و کلام و عرفان و نگاه نافذ به علل انحطاط مسلمان و شگردهاي استعمارگران مخصوصا داشتن نظريه حکومت اسلامي از امام خميني (ره) نه تنها در ايران بلکه در جهان اسلام شخصيتي استنثنايي ساخت که تاثيرات انديشه هاي بلند ايشان را امروز در ميان توده هاي مسلمان منطقه مي توان به روشني درک کرد.

وي با بيان اينکه منظومه فکري امام(ره) در ابعاد مختلف بر چند رکن استوار است، گفت: امام (ره) به عنوان انديشمندي روشن بين و منادي اسلام زنده ، هم مخالف با کج انديشي و واپس گرايي بود و با متحجران ستيز داشت و هم با روشنفکرزدگي دين ستيز که رياکارانه براي دنيا طلبي خود اسلام را التقاطي معرفي مي کردند مبارزه مي کرد.

لاريجاني گفت: انديشه اسلامي امام(ره) در عصر عسرت ايدئولوژي هاي بشري و ناتواني آنها از تامين عدالت و استقرار ازادي و معنويت، حيات جديدي براي مسلمان و جامعه بشري تعريف کرد که از آن به اسلام ناب محمدي(ص)ياد مي شود.

رئيس مجلس نهم افزود: ويژگي قرائت امام(ره) از اسلام ،اصالت فکر فقهي و ممزوج بودن آن با روح معنوي، عرفاني و عقلاني و جامعيت اجتماعي و سياسي و پر تحرک و انقلابي بودن در عرصه هاي سياسي و مبارزه با استعمار و استبداد است.

لاريجاني گفت: نگاه عدالت محور در مدرسه فکري امام (ره) تجلي و ظهور عمده دارد؛ گرچه در فلسفه سياسي امام(ره) عدالت بنياد مدينه فاضله است اما مخصوصا در قرن بيستم با روي گرداني دنياي غرب از مفهوم و تحقق عدالت عملا روشنفکران جهان اسلام نيز عمده همت خود را بر وجه آزادي قرار دادند و اگر در باب عدالت اجتماعي هم برخي  مصلحان متاخر تاکيدي داشتند ، نگاهي فراگير و معطوف به عمل ارائه نکردند.

وي گفت: امام اين توفيق را يافت که نظريه خويش را در باب عدالت در مسير اجرا قرار دهد ؛ گرچه در اين زمينه بايد تلاشي افزون از گذشته داشت تا هدف هاي آن مرد الهي جامه عمل پوشد.

لاريجاني افزود: از منظر امام (ره) مردم سالاري ديني صرفا طريق نيست بلکه هم طريق رسيدن به هدف هاي متعالي جامعه اسلامي و هم بخشي از تحقق عدالت است.

رئيس مجلس نهم ادامه داد: يکي از مضاميني که در بيانات و آثار  امام (ره) زياد تکرار شده ، مردمي بودن همه شئون حکومت است که عامل تحرک و رقابت در حوزه سياسي جامعه است و زنده بودن جامعه را محقق مي کند.

وي گفت: از طرف ديگر دموکراسي خام در نظريه ايشان حرکتي در تاريکي است لذا ايشان کمال دموکراسي را در هدايت ديني و هدف گذاري حق معرفي مي کنند؛ آنگونه که امام حسين (ع) فرمود، در پناه دين عقل به کمال مي رسد.

لاريجاني افزود: احترام امام (ره) به مجلس که فرمودند" مجلس در راس امور است" و از طرف ديگر بارها توصيه کردند که قوانين در مجلس بايد بر اساس اسلام تدوين شود ، وجهي از اين ديدگاه است که امور ملک با مشورت خردمندان سياست شود که ملک از خردمندان جمال گيرد و دين از پرهيزگاران کمال يابد.
وی بیان داشت: تکیه بر استقلال سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی در نظریه حکومتی امام (ره) امری کانونی است. امام (ره) زیربنای استقلال سیاسی و اقتصادی استقلال فرهنگی می دانند و بارها جامعه را به رجوع به عالمان دین و اسلام شناسان واقعی توصیه فرمودند تا از صراط مستقیم خارج نشوند و از طرفی وجه غالب انحطاط در جوامع اسلامی را در عدم استقلال سیاسی می دانستند به این جهت مبارزه با استکبار و استعمار در نظریه سیاسی ایشان امری فرعی و تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه امام (ره) بیماری جامعه مسلمانان امروز را در فرودستی اجباری و از دست دادن عزت نفس مسلمانان می یابد و علت العلل آن را از دست دادن استقلال سیاسی و تحمیل استعماری می داند.

رئیس موقت قوه مقننه ادامه داد: به این جهت واژه شیطان بزرگ در نگاه امام (ره) صرفا یک ابتکار در واژه گزینی نیست بلکه نقش چراغ خطر برای نسل های مختلف دارد تا از مکر آن در امان بمانند و انصافا این خط فکری٬ عامل عزتمندی نظام جمهوری اسلامی گردید.

لاریجانی با بیان این که در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتولوم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ای بود با ظاهری دوستانه که گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند٬ گفت: در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی گردید.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم عزتمندی امروز ایران در استقلال سیاسی با قرائت انقلابی امام (قدس سره) است. عضوی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفته است ایران از موقعیت ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه٬ قفقاز و آسیای مرکزی مربوط به ایران است و این نتیجه پایداری و صراطی است که امام (ره) پایه گذار آن بوده است.

وی بیان داشت: امام (ره) حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می دانست که اسلام نمی خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد به این جهت در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می دانستند. مرحوم شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می نمود و در کتاب اقتصاد خود آورده است یکی از اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نمو ثروت است همانطور که از شرایط اولیه اجتماع سالم اقتصاد سالم است؛ اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قائم به ذات و بی عیب.

رئیس موقت مجلس نهم تاکید کرد: جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد و مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد این نکته مهمی است که شهید مطهری تاکید کردند.

لاریجانی با تاکید بر این که امام (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می دانست و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود٬ گفت: امام (ره) جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی قانونی و قانون شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می دانستند.

وی تصریح کرد: امید است این ایام فرصت بازاندیشی مولفه های اصلی مدرسه فکری امام (ره) برای نمایندگان مجلس حاصل شود که توشه راه مجلس نهم گردد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با هشدار به بیانات اخیر مقامات آمریکایی و اقدامات آنها و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه تصریح کرد: به نظر می رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه سازی بحران جدیدی هستند؛ یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته است ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی نماییم. احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده اند. سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بنغازی سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می شود و خاکستر این آتش افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می پوشاند.

لاریجانی با بیان این که غرب باید متوجه بازی خطرناک خود باشد، با طرح این سوال که آیا نسبت به اشغال نظامی بحرین لازم نیست اقدامی کنند٬ گفت: سوال این است که چرا مجال نمی دهند سیر اصلاحات سیاسی در سوریه جلو رود. برخی از مرتجعین منطقه افتخار می کنند که پول  و سلاح برای جنگ داخلی سوریه ارسال نموده اند و به نظر می رسد رئیس جمهور دموکرات آمریکا دچار همان اشتباه محاسباتی کارتر گردیده است که عجولانه به تاریخچه سیاسی خود مهر پایان زد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین نماید حمایت می کند و رفتارهای تروریستی و دخالت های فرصت طلبانه برخی کشورها در سوریه و پیام های جنگ طلبانه و غیرعقلانی آمریکا را محکوم و هشدار می دهد که شروع این ماجراجویی ممکن است سهل جلوه کند اما پایان قطعا صعب خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.