سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

بهداشت روانی در آیات قرآنی

قرآن کریم به منظور دست‌یابی انسان به مدارج کمال، مناسب‌ترین راهی را که زمینه‌ساز خوشبختی دنیا و آخرت اوست، به وی نشان داده و به کمک حقایقی که در قرآن آمده است، می‌توان به ترسیم چهره‌ی صحیحی از شخصیت انسانی رهنمون شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره‌ای آستان قدس رضوی، کتابچه‌ی «بهداشت روانی در آیات قرآنی» در موضوع ارتقاء بهداشت روانی فرد و اجتماع از طریق آموزه‌های قرآنی و راه‌کارهایی در این خصوص از مجموعه محصولاتی است که توسط مؤسسه‌ی خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است.

مطالعات کاربردی دین و روان، تلاشی برای بازشناسی و بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در راستای ارتقاء بهداشت روانی فرد و اجتماع می‌باشد و این کتاب نیز در همین راستا نیز تألیف شده است.

این کتاب‌چه که حاصل پژوهش‌های دکتر جعفر بوالهری، دکتر ربابه نوری قاسم‌آبادی و دکتر عباس رمضانی فرانی می‌باشد در شش فصل مجزا به‌طور ویژه، آیاتی از قرآن کریم را که مستقیم و یا به طور غیرمستقیم مفاهیم نوین بهداشت روانی در آن‌ها مطرح شده است، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

در فصول مختلف این کتاب، بهداشت روانی و خانواده در موضوعات ازدواج، رفتار با همسر، رفتار با والدین و رفتار با فرزندان؛ مشکلات روانی- اجتماعی در موضوعات خودکشی، خشونت و دیگرکشی، الکل و قمار، همسرآزاری و روابط نامشروع، فشارهای روانی و مقابله با آن از جمله سختی‌ها و مصائب، جنگ، بیم و اندوه، مرگ، مهاجرت، بیماری و معلولیت و طلاق، حمایت از مردم در مباحثی چون حمایت اجتماعی، حمایت از نیازمندان و محرومان جامعه، از اسیران و درراه ماندگان، از بیماران روانی و غقب‌ماندگان ذهنی و هم‌چنین مهاجران بررسی شده است.

هم‌چنین در دو فصل پایانی این کتاب‌چه، بهداشت روانی- اجتماعی و بهداشت روانی- فردی در موضوعات اتحاد و همبستگی(وحدت)، اصلاح میان مردم، دوری از جنگ و دشمنی، روابط متقابل میان افراد، ارتباط و ارتباط کلامی، عفو و بخشایش، مشورت، صله‌ی رحم، انفاق، صدقه و کمک به دیگران، خمس و زکات، عدل، پرهیز از تهمت، مسئولیت، امیدواری، صبر، دعا، ذکر و یاد خداوند، توکل، پرهیز از بدگمانی و توبه به تفصیل طرح و بررسی شده است.

گفتنی است مؤسسه‌ی خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی علاوه‌بر برنامه‌های متنوع حضوری از جمله کلاس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌هاو اردوها به‌منظور برقراری ارتباط گسترده‌تر و مؤثرتر با جوانان از انواع شیوه‌های ارتباط غیرحضوری از قبیل محصولات اینترنتی، رسانه‌ای و محصولات فرهنگی و آموزشی در قالب‌های کتاب و نرم‌افزار بهره برده است. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.