سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قشقاوي:‌

غربي‌ها در شمال آفريقا و خاورميانه به دنبال دموكراسي واقعي نيستند

معاون کنسولی وزارت امور خارجه با تاكيد بر اين كه استراتژي غربي‌ها توسعه يافتگي در منطقه نيست، گفت: راهبرد اصلي غربي‌ها، حفظ امنيت اسراييل و چپاول انرژي در منطقه است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، حسن قشقاوي در اجلاس امام بيداري در دانشكده‌ حقوق دانشگاه تهران درباره‌ تلاش غربي‌ها مبني بر القاي انديشه‌هاي سكولاريسم بر دانشجويان ايراني گفت: سكولاريسم و ليبراليسم جزو ارزشهاي غربي بوده و ارزش جهاني محسوب نمي‌شود و دليلي وجود ندارد كه آن‌ها از طريق روشن‌فكري در دانشگاه‌ها، انديشه‌هاي سكولاريسم را به دانشجويان ايراني القا كنند. غربي‌ها كه حتي نتوانستند در دانشگاههاي بزرگ اروپا مانند سوربن ميان دانشجويان مسلمان انديشه‌هاي سكولاريسم را وارد كنند چگونه مي‌خواهند اين كار را در دانشجويان ايراني انجام دهند.

وي با اشاره به قانون منع حجاب افزود: در واقع وضع قانون منع حجاب در كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه نشانه‌ي شكست سكولاريسم است زماني كه منع حجاب به عنوان يك قانون در فرانسه تصويب شد در واقع فرانسوي‌ها با اين اقدام ثابت كردند كه يك امر ديني را وارد يك امر سياسي كردند و اين به معناي نقد سكولاريسم است. اين در حالي است كه اصول سكولاريسم به ادعاي غربي‌ها به معناي احترام به عقايد مردم است اما مواردي مانند منع حجاب، منع ساخت مناره و مسجد در كشورهاي اروپايي نقض سكولاريسم محسوب مي‌شود.

قشقاوي در ادامه اظهاراتش با اشاره به تحولات بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا گفت: بخش عمده‌ بيداري اسلامي ريشه در غرب دارد در واقع عملكرد غربي‌ها و انديشه‌هاي سكولاريسمي باعث تحولات بيداري اسلامي شده است. همچنين در برابر ادعاي برخي مبني بر بهار عربي به جاي بيداري اسلامي مي توان تونس را نام برد كه به عنوان سكولارترين كشور در جهان اسلام پس از تحولات اسلام‌گراها پيروز شده و حزب راشد الغنوشي كه درباره‌ي امام و انقلاب اسلامي ايران كتاب نوشته است پيروز انتخابات شده است.

وي ادامه داد: غربي‌ها در شمال افريقا و خاورميانه به دنبال دموكراسي واقعي و توسعه يافتگي نيستند. بلكه تنها شعارهايي را سر داده و در باطن درباره‌ي دموكراسي دروغ مي‌گويند آنها به دنبال ديكتاتوري بوده‌اند.

 معاون وزير امور خارجه با اشاره به اينكه استراتژي غرب توسعه يافتگي در منطقه نيست، خاطر نشان كرد: به طور مثال غربي‌ها نگذاشته‌اند كه پول بلوكه شده در غرب براي توسعه يافتگي در ليبي بازگردانده شود. به عبارت ديگر تنها راهبرد اصلي غربي‌ها اسراييل و انرژي است. اگر تضمين شود كه نتيجه دموكراسي حفظ امنيت اسراييل و چپاول انرژي است در اين صورت دموكراسي را خواهند پذيرفت. در غير اين صورت از دموكراسي و آزادي نگران هستند.

قشقاوي اضافه كرد: در واقع كرسي‌هاي آزاد انديشي غربي و حقوق زن شوخي‌هاي مضحكي است كه غربي‌ها به فكر جوانان دانشگاهي ما تزريق مي‌كنند ما چالش‌هاي فكري عميقي با غرب در زمينه‌ي مباني فكري خانواده، حفظ محيط زيست، حقوق بشر و حقوق جنگ داريم. ما بر اين باوريم كه حقوق بشر يك بازي است كه حقوق جنگ ناديده گرفته شود.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 52 درصد از بودجه‌ نظامي كل جهان متعلق به آمريكا است، افزود: هر كشوري كه ادعاي حقوق بشر دارد جنگ‌طلب‌تر بوده و اسلحه‌ بيشتري مي‌فروشد. سوال اصلي اين است كه رابطه‌ سلاح با حقوق بشر چيست؟ كه بايد اول اين موضوعات روشن شود و بعد مي‌توانيم با غرب درباره‌ي جنبش‌هاي آزادي خواهي و حقوق زن صحبت كنيم./پ2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.