سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره برداری از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت داخل؛ خرداد 92

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی از بهره برداری نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت داخل در خرداد سال آینده خبر داد و گفت: ناوگان ملی تحقیقات اقیانوس شناسی راه اندازی می شود.


به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ دکتر وحید چگینی گفت : ساخت نخستین شناور تحقیقاتی کشور تاکنون با 30 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این شناور تاکنون با پنج ماه تاخیر همراه بوده است، گفت : پیش از این و طبق اعلام های قبلی انتظار می رفت این شناور تا پایان سال حاری ساخته و تحویل شود.

چگینی به راه اندازی ناوگان ملی تحقیقات اقیانوس شناسی اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور راه اندازی این ناوگان با تعدادی از دانشگاه های کشور که توان ساخت تجهیزات دریایی را دارند مذاکره شده است که امیدواریم در کنار ایجاد ناوگان سطحی ، ناوگانهای تحقیقاتی زیر سطحی نیز ایجاد و راه اندازی شود.

وی در خصوص ایجاد ناوگان تحقیقاتی زیرسطحی گفت:این ناوگان شامل زیردریایی WET و گلایدر زیرسطحی است که زیردریاییWET امکان جابجایی دو غواص بدون داشتن محفظه اکسیژن را دارد و می تواند تا عمق 30 متری به کار گرفته شود.

چگینی با بیان اینکه این زیردریایی از تمام تجهیزات لازم ایمنی برخوردار است و با تلاش کارشناسان ایرانی تولید شده است ، در باره ویژگی های شناور گلایدر زیرسطحی نیز گفت : قابلیت هدایت در خشکی مهمترین ویژگی این شناور تحقیقاتی است که در دو نوع ROV و AUV به کار گرفته می شوند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی ،تهیه تصویر از بستر دریا،رهگیری خطوط لوله،سنجش PH آب، شناسایی کانسر گوگرد،مشخص کردن تغییرات دما،اندازه گیری رسانندگی الکتریکی ،اندازه گیری کدورت آب،سنجش منابع نفتی و روغنی،اندازه گیری میزان آمونیاک، به دست آوردن سرعت صوت در نقاط مختلف عمق،مشخص کردن کلروفیل آب ،میزان آلایندگی و نمونه برداری از جمله مشخصات این نوع گلایدرها محسوب می شود.

وی،خاطرنشان کرد: با استفاده از این گلایدرها به راحتی و با سرعت مناسب می توان به اعماق و مسافتهای طولانی دست یافت و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرد.

چگینی ، استفاده از نیروی انسانی کمتر،کاهش زمان و هزینه های انجام عملیات در مقایسه با روشهای دیگر را از جمله مزایای این شناورهای زیرسطحی بیان کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری این گلایدرها را تهیه و قبل از بکارگیری در قالب نمایشگاهی ،به نمایش عموم بگذاریم.

چگینی تاکید کرد: با این اقدام شعار تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق می بخشیم.

چگینی یادآور شد: به منظور ساخت این شناورهای گلایدر با پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیرسطحی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه مالک اشتر مذاکره شده و قرار است این شناورهای زیرسطحی را کارشناسان این دانشگاه ها بسازند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اینکه قصد داریم تا پایان نیمه نخست سال 92 ،سه فروند شناور کاتامارون را وارد ناوگان تحقیقاتی کشور کنیم ، گفت : این امر در صورتی محقق خواهد شد که اعتبارات لازم را تامین کنیم.

چگینی خاطرنشان کرد:همچنین قرار است یک فروند شناور کاتامارون که در کارخانجات صنایع دریایی ساخته شده است در شهریورسال جاری به ما تحویل شود.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی ،یادآور شد: کارخانجات صنایع دریایی این شناور را در ازای پروژه ای که قرار است برای صنایع دریایی انجام دهیم ،به ما تحویل می دهد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.