سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجليل از كمال الملك سينماي ايران در كاخ گلستان

"كمال الملك سينماي ايران" روزگذشته در مراسمي با حضور هنرمندان سينما و تلويزيون كشورمان در مجموعه‌ي فرهنگي تاريخي كاخ گلستان تجليل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري مدير كاخ گلستان در اين مراسم از بافت فرش جمشيد مشايخي خبر داد و گفت: فرش چهره استاد مشايخي توسط محمد شفقي تبريزي در حال بافته شدن است و به زودي به پايان خواهد رسيد.
مسعود شريفي در مراسم اختتاميه ي نمايشگاه عكس و رونمايي از كتاب «هفت پادشاه، در يك اقليم» اثري از مسعود عجمي كه با تجليل از هنرمنداني كه در كاخ گلستان ايفاي نقش كرده بودند، برگزار شد،اظهار اميدواري كرد كاخ گلستان بتواند با برگزاري چنين مراسم‌هايي ارادت خود را به ساحت هنر و هنرمندان ثابت كند.
در ادامه اين مراسم، مسعود عجمي ـ عكاس كتاب «هفت پادشاه در يك اقليم» كه عكس‌هاي كتاب خود را به پرتره‌هايي از هنرمندان در سريال‌هاي «سال‌هاي مشروطه» و «تبريز در مه» اختصاص داده است ـ در سخناني گفت: اين هفت پادشاه ايران، هميشه چنان جذابيت بصري برايم داشتند كه باعث شد بالاخره آن‌ها را در قاب عكاسي قرار دهم. اين عكس‌ها، در كاخ گلستان و آثار محمدرضا ورزي گره خورد و در اين قاب‌ها قرار گرفت.
اين هنرمند ادامه داد: كاخ گلستان كه ميزبان نمايشگاه اين عكس‌ها شد، به آثار بنده گرمي بخشيد و من از شما سپاسگزارم كه مرا ديديد و از دريچه‌ي دوربين آثار من را احساس كرديد.
 
پس از پخش پلان بازي جمشيد مشايخي در سريال‌هاي «سال‌هاي مشروطه» و «تبريز در مه» مسعود شريفي اين هنرمند را به روي صحنه فرا خواند تا از او تجليل شود.
مشايخي پس از اينكه صحنه را بوسيد در سخناني گفت: بنده افتخار مي‌كنم كه هميشه يك شاگردم. سال 53 بود كه شادروان علي حاتمي در اين كاخ سريالي به اسم «سلطان صاحبقران» ساخت كه بنده در آن نقشي داشتم. او در سال 63 تصميم گرفت، زندگي كمال‌الملك را به تصوير بكشد و از من دعوت كرد كه در اين اثر نقش كمال‌الملك را ايفا كنم. سرانجام سال 87 محمدرضا ورزي هم از من خواست كه بار ديگر در نقش كمال‌الملك ظاهر شوم.
او در بيان خاطره‌اي گفت: وقتي كه قصد بازي در نقش كمال‌الملك را داشتم به مدرسه‌اي سر زدم كه كمال‌الملك در آنجا كار مي‌كرد. در آن زمان شخصي به نام صديقي مسؤول مدرسه شده بود، او به من گفت «من هيچ گاه پشت ميز كمال الملك ننشستم».
مشايخي سپس اظهار كرد: آن مرد احترام زيادي براي كمال‌الملك قائل بود؛ به واقع طوري از آن صحبت مي كرد كه گويي از يك فرشته سخن مي‌گويد. به راستي او از مردي مي‌گفت كه هيچ گاه در برابر هيچ قدرتي سر خم نكرد.
بخش ديگري از اين مراسم به سخنراني حجت الاسلام و المسلمين ادبي رييس انجمن مفاخر ايران اختصاص داشت.
او نيز در سخناني مطرح كرد: درباره شخصيت بي‌بديل استاد مشايخي صحبت كردن سخت است. بايد بگويم هنرمند ايراني يك هنرمند معناگر است. استاد مشايخي با بازي خود زندگي مي‌كند و با اين بازي‌ها نقش معنايي خود را ايفا مي‌كند.
ادبي يادآور شد: اگر اين بازيگران به عنوان مفاخر كشور ياد مي‌شوند، از آن جهت است كه هنر براي اين استادان يك ابزار نيست بلكه يك هويت و معنايي بسيار وسيع است.
 
ايرج راد هنرمند ديگري بود كه در اين مراسم مورد تجليل قرار گرفت. پس از پخش پلان بازي ايرج راد در نقش ناصرالدين شاه در سريال «سال‌هاي مشروطه» اين هنرمند جايزه خود را از دست داريوش ارجمند دريافت كرد.
سپس ايرج راد در سخناني گفت: سال 64 بود كه از من خواسته شد، در سريالي به نام «اميركبير» در نقش ناصرالدين شاه بازي كنم. اما من قبول نكردم، چرا كه پيش از من استاد بزرگواري اين نقش را بازي كرده بودند و من جرأت بازي كردن در آن نقش را نداشتم.
به گفته‌ي راد، جمشيد مشايخي در سريال «سلطان صاحبقران» به خوبي درخشيد و اين نقش را بازي كرد. پس از اينكه اصرارهاي زيادي براي بازي در اين سريال به من شد. خواستم كه فيلم «سلطان صاحبقران» را بار ديگر ببينم؛ همين باعث شد كه وحشت من بيشتر شد.
او افزود: اصرارهاي زياد براي بازي در اين نقش باعث شد كه به استاد مشايخي تماس بگيرم و از ايشان اجازه بگيرم تا در اين نقش بازي كنم. به ايشان گفتم بنده از بازي در اين نقش مي‌ترسم. شما بايد اين اجازه را به بنده بدهيد. خلاصه استاد به من اجازه دادند و من هنوز هم پوزش مي‌خواهم كه اين نقش را بازي كردم.
 
 در ادامه مراسم داريوش ارجمند بازيگر سينما و تلويزيون بر روي صحنه حاضر شد و گفت: حضور در اين بزرگداشت‌ها از جهتي شاد و از جهتي ديگر غمگين است. از آن جهت مي‌گويم شاد است كه كساني هنرمندان را تقدير مي‌كنند كه اين به عنوان يك وظيفه در چارت سازماني آن‌ها تعريف نشده است و آن‌ها كه بايد امروز اينجا حضور داشته باشند، غايب‌اند.
سپس ارجمند خطاب به جمشيد مشايخي گفت: آرزو مي‌كنم مجسمه شما را بسازند. مجسمه حق شماست. شيخ بزرگ سينماي ايران شما هستيد،‌ آقاي مشايخي.
ارجمند در ادامه‌ي سخنانش خطاب به ايرج راد گفت: ايرج راد شبيه اسمش است. او راد است. او خانه تئاتر را با فلاكت به وجود آورد و آن را سر پا نگه داشت. اميدوارم سرنوشت اين خانه به خانه سينما دچار نشود. آقاي راد! از شما مي خواهم عكس جمشيد مشايخي را سردر خانه تئاتر قرار دهيد.
قرار بود در اين مراسم از محمدرضا شريفي‌نيا و محمد مطيع دو بازيگري كه در فيلم‌هاي تاريخي محمدرضا ورزي ايفاي نقش كرده بودند نيز تقدير شود. اما اين دو هنرمند به دليل سفر در مراسم حضور پيدا نكردند.
سپس نوبت به آن رسيد كه محمدرضا ورزي خالق مجموعه تلويزيوني‌هاي «سال‌هاي مشروطه» و «تبريز در مه» تقدير شود.
او هم پس از دريافت جايزه‌اش از كاخ گلستان جهت برگزاري اين برنامه قدرداني كرد.
در بخش پاياني اين مراسم نيز كتاب «هفت پادشاه در يك اقليم» كه شامل پرتره‌هاي بازيگران سريال‌هاي محمدرضا ورزي در نقش‌ پادشاهان قاجاري بود توسط جمشيد مشايخي، محمدرضا ورزي و مسعود عجمي رونمايي شد.
در اين مراسم هنرمنداني چون گيتي ساعتچي، رضا فياضي، چنگيز جليلوند، حسام نواب صفوي، ژيلا سهرابي، امير دژاكام و عنايت بخشي حضور داشتند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.