سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دانشگاه صنعتي اميركبير؛

طراحي نوع جديدي از دستگاه درماني امواج فراصوت (هايفو)

پژوهشگران دانشكده مهندسي هسته اي و فيزيك دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق شدند نوع بهينه دستگاه درمان با امواج فراصوت (هايفو)‌ را طراحي و شبيه سازي کنند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، خانم مهديه مقيسه،‌ پژوهشگر طرح، با اشاره به گسترش کاربردهاي درماني امواج فراصوت (اولتراساند) در درمان انواع سرطان ها و نتايج رضايت بخش آن گفت: اين طرح در جهت بومي سازي اين فناوري در داخل کشور انجام شده است.
 وي افزود:‌در اين طرح همه اجزاي مکانيکي اين دستگاه شبيه سازي رايانه اي شد و با بررسي متغيرهاي موجود و بازسازي بخش توليد امواج دستگاه (ترانسديوسر) در بخش شبيه سازي ما موفق شديم به نمونه اي برسيم که در آن تصوير برداري و درمان به صورت همزمان انجام شود.
وي مقايسه روش کار دستگاه هاي هايفوي موجود را بر مبناي يک مرحله تصويربرداري و يک مرحله درمان ذکر کرد و گفت: در صورت عملي شدن شبيه سازي انجام شده، زمان درمان و همچنين دقت آن بالا خواهد رفت.
براساس اين گزارش در سال هاي اخير هايفو به عنوان يک درمان غيرتهاجمي براي تومورهاي بدخيم مورد توجه پزشکان و فيزيکدانان قرار گرفته است.
در اين روش از پرتوهاي فراصوت که برخلاف پرتوهاي مورد استفاده در پرتودرماني، ايمن و غير يونساز هستند براي از بين بردن تومورها استفاده مي شود، به همين دليل اثرات جانبي آن در کمترين حد ممکن است.
در اين پژوهش که در قالب پايان نامه کارشناسي ارشد انجام شده،‌ يکي از اجزاي مهم دستگاه هايفو به نام ترنسديوسر با قابليت کاربرد در درمان سرطان پروستات شبيه سازي شده است.
اين شبيه سازي ها به خوبي نشان داد که شرايط محيطي بافت اطراف تومور در هنگام تابش فراصوت دستخوش تغيير بسيار ناچيزي ميشود و به همين سبب کمترين آسيب متوجه اين بافتها مي شود، درحالي که امواج فراصوت با ايجاد بيشينه شدت و فشار و دما در نقطه کانوني بافت تومور آن را تخريب مي کند.
 اين تحقيق با راهنمايي دکتر سعيد ستايشي و خانم ليلا مقدم بنائم در رشته مهندسي هسته اي گرايش پرتوپزشکي انجام شده است. /عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.