سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

ثبت ملي 4 اثر طبيعي همدان

اثر طبيعي استان همدان در فهرست ملي به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از همدان ، مدير كل ميراث فرهنگي , گردشگري و صنايع دستي همدان گفت : سراب گيان نهاوند به شماره ثبت 31, سراب گاماسياب به شماره ثبت 32 , غار گاماسياب به شماره ثبت 33  و تالاب پير سلمان به شماره ثبت 34 ، شنبه ششم خرداد در فهرست آثار ملي قرار گرفتند.
آقاي بيات افزود : تالاب پير سلمان در 15 كيلومتري غرب شهر اسدآباد قرار گرفته و در جوار تالاب امامزداه پير سلمان قرار دارد كه تعدادي چشمه آب معدني شيرين و جوشان ، تالابي به وسعت 1/5 هكتار ايجاد كرده اند.
او با بيان اينکه اين تالاب نام خود را از امامزاده سلمان گرفته است و كاربرد تفريحي , زيارتي , كشاورزي و دامداري دارد گفت : از جمله ويژگيهاي اين تالاب زندگي تابستاني پرندگان مهاجر چون  "كشيم كوچك " و "چنگيز نوك سرخ " در اطراف آن است و در آن ماهي سياه ,كولي ماهي و مار آبي هم وجود دارد.
مديركل ميراث فرهنگي , گردشگري و صنايع دستي همدان افزود : غار گاماسياب نيز از ديگر آثار طبيعي به ثبت رسيده در نزديكي نهاوند و در مجاورت روستاي تاريخي ' باباقاسم است.
آقاي بيات گفت : دهانه غار همانند شكاف سنگي به عرض 2 متر و ارتفاع 8 متر است كه در شيبي مشرف به رودخانه قرار دارد و كف غار به علت چكيدن آب از سقف خيس و پر گل و لاي است.
او افزود : در سمت چپ دهانه اين غار دو لوحه كوچك و بزرگ در ارتفاع 3 متري وجود دارد كه در سال 1309 هجري قمري به فرمان ناصرالدين شاه قاجار نوشته شده است.
بيش از يك هزار و 850 اثر طبيعي , تاريخي و معنوي در استان همدان شناسايي شده است كه با به ثبت رسيدن اين چهار اثر, تعداد آثار ثبت ملي شده استان به 890 اثر مي رسد. /ج2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.