سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گسترش دامنه تظاهرات دانشجويي در کانادا

تظاهرات دانشجويي کانادا در ماههاي اخير گسترش داشته است و اکنون مردم عادی هم برای دفاع از آزادی در این تظاهرات شرکت می کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودي، هر روز دهها هزار نفر در خیابان های مونترال تظاهرات می کنند تا خشم خود را از تدابیر سرسختانه ی دولت برای سرکوب حقوق مردم در آزادی تجمع و بیان نشان دهند.

تظاهرات در مونترال در سه ماه گذشته رشد زیادی داشته است. در ماه فوریه شروع تظاهرات مربوط به مخالفت دانشجویان کبک در برابر دولت محلی بود اما اکنون تظاهرات هم برای شهریه دانشگاهها و هم برای آزادی است.

فدراسیون دانشجویان کبک کانادا تائید کرد که به پای میز مذاکره با مقامات استانی خواهد رفت.

گفتگوها بر سر شهریه دانشگاهها که یک ماه پیش متوقف شده بود باعث بروز تظاهرات گسترده در مونترال کانادا شده است. برخورد دولت کانادا با تظاهرکنندگان نشان می دهد دو طرف قصد سازش و مصالحه ندارند.

تظاهرات دانشجویان در مونترال کانادا صرفا به علت افزایش شهریه دانشگاهها نیست حتی کسانی که مشکلات دانشجویان برای آنها خیلی اهمیت نداشت هم به تظاهرکنندگان پیوستند.

یکی از تظاهرکنندگان در مونترال گفت:مسئله طوری است که ما باید به خیابان برویم و تظاهرات کنیم. ما باید در خیابان باشیم و صدای خود را بلند کنیم اگر ما متوقف شویم یعنی اینکه دمکراسی به پایان خود رسیده است.

فرد دیگری گفت: من یک پدر هستم، عمو هستم، پدر بزرگ هستم. به نظر من کشور برای تامین آینده خود به مدرسه و دانشگاه نیاز دارد.

اوایل ماه جاری میلادی دولت کانادا قانونی فوق العاده را تصویب کرد که با برگزاری تظاهرات ضدیت دارد. این قانون باعث می شود که برگزاری تظاهرات بدون کسب مجوز غیرقانونی شود.این قانون سازمان دهندگان تظاهرات را ملزم می کند که نقشه ی دقیق مسیر برگزاری تظاهرات را به اطلاع مسئولان برسانند.

یکی از تظاهر کنندگان گفت: به نظر من خیلی برای دمکراسی و کبک جای تاسف وجود دارد . من نخستین بار در زندگی خود شاهد هستم که در کِبکِستان زندگی می کنم (استفاده از پسوند "ستان" برای شهر کبک مثل افغانستان و پاکستان ).

این گزارش می افزاید:یک روز پس از تصویب قانون ضد تظاهرات در کبک ، 250 هزار نفر به خیابان های مونترال آمدند و این قانون را با برگزاری راهپیمایی آرام نادیده گرفتند . فقط درطی یک روز بیش از هفتصد نفر از شرکت کنندگان در این تظاهرات بازداشت شدند.
یکی از ساکنان مونترال گفت:ماموران کسانی را بازداشت کردند که در تظاهرات شرکت نداشتند بلکه درحال عبور از خیابان بودند. ماموران گاز اشک آور پرتاب کردند.

این گزارش می افزاید:اما مردم به تظاهرات خود ادامه می دهند. آنان به نشانه اعتراض روی ظروف می کوبند.اکنون هریک از تظاهرکنندگان با خطر جریمه ی پنج هزار دلاری روبرو هستند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: وقتی افراد زیادی در خیابان باشند ماموران که نمی توانند همه را بازداشت کنند.

یکی از تظاهر کنندگان گفت: خبرنگاران کانادایی با مردم زندگی نمی کنند بلکه با سیاستمداران و تبهکاران حاکم زندگی می کنند. از این رو نمی خواهند ببینند که واقعا در خیابان ها چه خبر است؟ آنها اصلا نمی خواهند بدانند که پلیس با مردم چه رفتارهای بی رحمانه ای می کند؟
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.