سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثروتی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

دولت در تنظيم بودجه عدالت را رعايت نكرد

بررسی لایحه بودجه 91 یکی از مهمترین بخش های کاری نمایندگان مجلس هشتم را در آخرین روزهای کاری این دوره به خود اختصاص داد و بر اساس بررسی های کارشناسان بخشی از وجوه این قانون با بی عدالتی و بی انضباطی دولت دنبال شد.

برای شروع...
یکی از مهمترین برنامه های مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای عمر دوره هشتم، رسیدگی به لایحه بودجه کشور برای سال 91 بود که زمان زیادی را به خود اختصاص داد و نمایندگان طی 8روز و برگزاری 14 جلسه علنی با لاخره بودجه سال جاری را مصوب کردند. البته تصویب بودجه فرازهای موافقت و مخالفت نمایندگان پارلمان را در پی داشت و برخی از زوایای بودجه در کش و قوس های کمبود وقت و سرعت عمل مورد غفلت واقع شد.

خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران
، برای بررسی بیشتر چگونگی تصویب لایحه بودجه سال 91 و آسیب شناسی این قانون، با موسی الرضا ثروتی نماینده و نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفتگو کرده که در ادامه می خوانید.


* باشگاه خبرنگاران: به عنوان اولين سوال در حال حاضر مهمترين مسئله داغ و روز كشور كه خواه ناخواه جمعيت 74 ميليون نفري را در بر خواهد گرفت بحث تصويب قانون بودجه و كميت وكيفيت اين قانون است، ارزيابي شما از روند بررسي و تصويب اين قانون چيست؟

**ثروتي: بايد يادآور كنم كه لايحه پيشنهادي بودجه 91 از طرف دولت با دو ماه تاخير به مجلس ارايه شد چرا كه طبق قانون دولت موظف است 15 آذر ماه هر سال لايحه بودجه را به مجلس ارايه كند تا فرصت لازم براي چكش كاري اين مهم وجود داشته باشد ولي متاسفانه لايحه بودجه اوايل اسفندماه سال گذشته كه همزمان با انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بود ارايه شد و طبيعتا فرصت لازم براي بررسي لايحه بودجه نيز وجود نداشت از اين جهت از نيمه دوم اسفند ماه سال گذشته بحث و بررسي بودجه در دستور كار بهارستان قرار گرفت كه ابتدا نمايندگان پيشنهادي خود را به كميسيون تخصصي ارايه كرده و در نهايت اين كميسيون ها نيز پيشنهادات خود را به كميسيون تلفيق بودجه 91 ارايه كردند هر چند بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق تا بعداز تعطيلات فروردين ماه ادامه داشت و بررسي كليات بودجه در اين كميسيون يك هفته طول كشيد.

* باشگاه خبرنگاران:  شاهد بوديم در وهله اول لايحه بودجه 91 در كميسيون تلفيق راي نياورد و مي رفت كه براي اولين بار در تاريخ ارايه لايحه بودجه اين لايحه به دولت عودت داده شود ولي كميسيون تلفيق در يك عقب نشيني اين لايحه را تصويب كرده علت اين عقب نشيني چه بوده و حضور لاريجاني در جلسه كميسيون تلفيق تا چه ميزان در اين مهم دخيل بود؟

** ثروتي: بله، قرار بود به خاطر 11 دليل لايحه بودجه به دولت عودت داده شود تا پس از اصلاح به كميسيون تلفيق بازگردد ولي با حضور لاريجاني در كميسيون تلفيق وتوضيح اينكه هرگونه تغييراتي لازم است انجام بدهيد ولي اگر چنين اتفاقي بيفتد بررسي بودجه به مجلس نهم موكول شده و زمان سپري خواهد شد در راي گيري مجدد كليات بودجه كه به درخواست لاريجاني انجام شد- كليات لايحه راي آمده و نهايتا با سه هفته بررسي در اين كميسيون در صحن علني به راي گذاشته شد و با 122 راي كه راي ضعيفي هم بودجه تصويب رسيد.

* باشگاه خبرنگاران: 11 دليل مخالفت كميسيون تلفيق با لايحه  بودجه 91 كدامند؟

** ثروتي: كميسيون تلفيق در بررسي اوليه به 11 دليل كليات لايحه پيشنهادي بودجه 91 مخالفت كرد كه عبارتند از:

1-    بي انضباطي در بودجه احكامي در بودجه آمده بود كه فاقد سقف مشخص بود و اين فقدان سقف باعث بي انضباطي بودجه مي شد.

2-قيمت ارز واقعي نبود: در لايحه بودجه دولت 3 نرخ براي ارز پيشنهاد داده بود كه نرخ 1150 تومان، 1250تومان و نرخ شناور مديريت شده از اين قبيل بودند.

3-فقدان شفافيت در هدفمند سازي يارانه ها: طبق قانون دولت بايد 2 رقم شالم به عدد هزينه اي و يك عدد در آمدي مشخص مي كرد كه اين مسئله در لايحه ديده نشده بود.

4-حذف ماده 180 برنامه پنج ساله پنجم توسعه كه به اختصاصي دو درصد از بودجه عمري براي مناطق محروم تاكيد مي كند.

5-تعيين تكليف خارج از اساسنامه براي صندوق توسعه ملي مبني بر برداشت ريالي براي فعاليت هاي دولت كه همه برخلاف سياست هاي كلي نظم و برخلاف ماده 84 قانون پنج ساله پنجم توسعه است.

6-بودجه غير واقعي حوزه عمران: بودجه هاي عمراني در لايحه بودجه حدود 38 هزار ميليارد تومان ديده شده كه غير واقعي بود.

7-واقعي نبودن درآمدهاي مالياتي: درآمدهاي مالياتي 45 هزار ميليارد تومان در لايحه ديده شده بود در حالي كه عملكرد سال قبل 35 هزار ميليارد تومان بود.

8-مغايرت با اصل 48 قانون اساسي مبني بر توسعه متوازن استان ها.

9-قانون نويسي جديد: در ضمن تنظيم لايحه بودجه چندين مورد قانون نويسي جديد ديده شده بود كه بيشترين موارد نبوده (كه حدود 30 مورد است)

10-وجود 20 مورد مخالف با قانون پنج ساله پنجم توسعه

11-وجود مواردي در متن لايحه بودجه كه خلاف مصوبه مجلس بود.

* باشگاه خبرنگاران: چرا وقتي كميسيون تلفيق به اين نتيجه رسيد كه لايحه بودجه به دليل وجود مشكلات متعدد عودت داده شود با حضور لاريجاني در يك عقب نشيني با تصويب اين لايحه موافقت كردند؟ آيا مشكلات لايحه بودجه در آن لحظه حل شد كه با تصويب موافقت كردند؟

** ثروتي: بخاطر مسائل سياسي- اجتماعي ومصلحت جامعه بود كه با تصويب كليات در كميسيون تلفيق موافقت كرديم چرا كه لاريجاني معقتد بود در صورت عدم تصويب كليات بودجه در تلفيق بي انضباطي در جامعه ايجاد خواهد شد از همين روي با تصويب كليات لايحه بودجه در كميسيون تلفيق موافقت شد.

* باشگاه خبرنگاران: پس اين 11 مورد اصلاح شد؟

** ثروتي: اكثر اين موارد اصلاح شد، مثلا قيمت ارز را كه سه نرخ بود اصلاح كرده و به دو نرخ رسانديم كه يك نرخ 1226 تومان و نبود بودجه مي شوند! پس چه ضرورتي دارد به اين اشخاص و افراد بودجه بي حساب وقتي به سليقه اي اختصاص داده شود؟!

* باشگاه خبرنگاران: به دليل روحيه قانون گريزي دولت و برخي مسائل انتظار بروز اين رفتار از طرف دولت مي رفت ولي چار مجلس که داعيه دار دفاع از حقوق ملت مخصوصا مناطق محروم است با چنين کاري موافقت کرد؟!

** ثروتي: اعضاي کميسيون تلفيق با اين پيشنهاد مخالف بودند اين کار با قانون نيز مغايرت دارد ولي از آنجايي که فرصت لازم براي بررسي تمام بندها در صحن مجلس نبود رأي گيري کلي شده و علي رغم مخالفت ها متأسفانه به تصويب مجلس رسيد به عبارت ديگر ذيق وقت باعث تصويب اين جدول شد.

* باشگاه خبرنگاران: در راستاي همين بحث نفوذ اشخاص حقيقي و حقوقي در روند بررسي و تصويب بودجه تا چه ميزان بود؟

** ثروتي: اصولا بودجه کشور ما بالابي هاي اشخاص، وزارت خانه هاو يا اعمال نظر شخصي انجام مي شود و درکل بودجه نويسي ما تابع قانون نيست بلکه سليقه اي است به طور مثال همين طرح حرم تا حرم برخي دوست داشتند يک کار بزرگي انجام دهند ولي آيا مطالعاتي در اين زمينه صورت گرفته است؟ در لايحه بودجه 1000ميليارد توان براي اين طرح ديده شده بود که هيچ توجيهي نداشت، در حالي اين پيشنهاد را داده اند که مناطق محروم به شدت با مشکلاتي از قبيل فقدان جاده و پل مواجه هستند مگر مسير قم، تهران، مشهد چهار باند نبوده که طرح حرم تا حرم با 1000 ميليارد تومان مطرح شده و در بودجه آورده شده بود.
متأسفانه معاونت برنامه ريزي هم براساس نفوذ همين اشخاص بودجه ها رو توزيع مي کند به اين نکته اشاره کنم دولت مدعي است که طبق عدالت بودجه ها را توزيع مي کند ولي معتقدم هيچ گونه عدالتي و برنامه ريزي کامل و جامع اي و شاخص براي توزيع بودجه ها وجود نداشته و اشخاص ذي نفوذ و وزارت خانه هاي ذي نفوذ، تعيين کننده بودجه و تخصيص بودجه هستند.
يا به طور مثال چه لزومي دارد هزينه هاي سفرهاي استاني در بودجه ديده شود؟
آيا چون دولت مي خواهد بايد در بودجه آورده شود؟! درهر حال هم اين افراد و اشخاص حقيقي و حقوقي در روند بسته شدن بودجه تأثيرگذار بوده اند!

* باشگاه خبرنگاران: مجلس در قبال اين زياده خواهي و اعمال نفوذ اشخاص حقيقي و حقوقي چه عملکردي داشته است؟
**ثروتي: تغييرات کلاني در کميسيون تلفيق اعمال شد از جمله اينکه براي کرمانشاه رقم 700 ميليارد تومان بودجه پيشنهاد داده شده بود درحالي که بودجه بعضي ها استان ها فقط رقم 70ميليارد تومان است و کميسيون تلفيق به اين کار مخالفت کرد البته معلوم مي شود اين کار سليقه اي بوده و هيچ قاعده و قانوني را پيروي نمي کند.

* باشگاه خبرنگاران: نقاط قوت و ضعف بودجه از منظر شما کدام هستند؟

** ثروتي: مصوباتي که ما راجع به توليد داشتيم، اجراي اصل 44 قانون اساسي با موظف کردن دولت به واگذاري تمام شرکت هاي گروه الف و ب به بخش غيردولتي، توجه به مناطق محروم براساس ماده 180 برنامه پنجم توسعه از نقاط قوت بودجه 91 مي باشد و در بحث نقاط ضع هم پيشنهادهاي غير برنامه اي و خارج از ضابطه، عدم پرداخت حقوق کارمندان براساس نرخ تورم، تصويب جدول 12 و 30 هزار ميليارد تومان که دولت و کميسيون تلفيق به افراد حقيقي و حقوقي پرداخت کنند و بايد يادآوري کنم که 40 مورد در بودجه 91 برخلاف برنامه  و قوانين به تصويب رسيده است.

*باشگاه خبرنگاران: برخي ها معتقدند در راستاي پايان يافتن مجلس نهم و حضور نيافتن 189 نماينده به دور بعدي برخي نمايندگان براي لابي گري و پيوستن به دولت تن به اين بي قانوني ها داده و مصوبات خلاف قانون را تصويب کرده اند. با اين فرضه موافقيد؟

** ثروتي: نه؟! اصلا چنين چيزي صحت ندارد.

* باشگاه خبرنگاران:  با اتمام بحث بودجه و تصويب آن که ميزان درآمدي دولت از محل هدفمند کردن يارانه ها افزايش پيدا کرده است، آيا عملا فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها با عنايت به بحث هاي مطرح شده در خصوص عدم اجراي اين مرحله اجرا خواهد شد؟

** ثروتي: بله طبق قانون هدفمندسازي يارانه ها از ماه جاري (خردادماه) فاز دوم هدفمندي اجرا خواهد شد.
* باشگاه خبرنگاران: آيا افزايش قيمتي هم در خصوص پرداخت يارانه نقدي به خانوارها خواهيم داشت؟

** ثروتي: بله، قطعا افزايش پرداخت نقدي نيز خواهيم داشت چرا که 9 هزار ميليارد تومان دولت از مازاد پولهاي پيشين مي تواند به مردم پرداخت کند.

* باشگاه خبرنگاران: قيمت احتمالي بنزين تحت تأثير مرحله دوم به چه ميزان افزايش خواهد داشت؟
** ثروتي: فعلا دولت قيمتي را تعيين نکرده است ولي طبق خبرهاي که دريافت کرده ام در مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها قيمت 700 توماني و 1000توماني به ترتيب براي بنزين سهميه اي و آزاد در نظر گرفته شده است و طبق طرح دو فوريتي که تصويب کرديم قيمت بنزين در عرض 5 سال بايد به 90 درصد خوب خليج فارس برسد که اين رقم حدود 1000تومان بوده و دولت بيشتر از آن نمي تواند افزايش قيمتي داشته باشد.

* باشگاه خبرنگاران: برخي نمايندگان و اقتصاددانان معتقدند که قانون بودجه فعلي آثار بيماري هلندي و تورم در اقتصاد کشور خودنمايي خواهد کرد اين احتمال را قبول داريد؟

** ثروتي: قانون بودجه 91 به دو دليل تورم خواهد داشت نخست به دليل برداشت 7 هزار ميليارد توماني از صندوق توسعه ملي و دوم استفاده از مازاد درآمد نفتي که وابستگي بودجه به نفت را بيشتر کرده است و براي محقق شدن اين کار يا بايد دلار در بازار به فروش برسد يا بجاي آن چاپ اسکناس صورت بگيرد اين در صورتي است که دولت سال گذشته حدود 9 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي استقراض کرده است که اين مهم باعث افزايش نقدينگي مي شود البته ناگفته نماند دولت از محل فروش ارز درامدي حدود 6 هزار ميليارد تومان کسب خواهد کرد.

* باشگاه خبرنگاران: پس درصورت افزايش حجم نقدينگي، تقاضا زياد شده و توليد کم خواهد شد که نتيجه آن باز هم تورم خواهد بود آيا پرداخت يارانه نقدي به افزايش حجم نقدينگي کمک نخواهد کرد؟

** ثروتي: پرداخت يارانه نقدي به خانوارها دو پيامد و اثر خواهد داشت: نخست آنکه به محض توزيع وارد بازار خواهد شد که اين عمل يعني افزايش تقاضا و کاهش عرضه که تورم را در پي خواهد داشت و دوم اينکه براي چرخش اقتصاد کشور مفيد خواهد بود چرا که باعث رونق واحدهاي توليدي خواهد شد.

* باشگاه خبرنگاران:  آيا اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها که گراني را درپي خواهد داشت توجيهي براي نارضايتي و گله مندي مردم هم خواهد داشت؟

** ثروتي: چاره اي جز اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها نداريم، از 20 سال پيش بايد اين کار انجام مي شد و قرار بود از برنامه سوم و چهارم توسعه اين کار شروع شود ولي اين اتفاق نيفتاده به طوري که خاتمي در واپسين روزهاي دولت هفتم که پرسيدند يکي از آرزوهاي انجام نشده است چيست گفت: مي خواستم هدفمند سازي يارانه ها را انجام دهم ولي نتوانستم، پس اجراي هدفمند سازي يارانه ها يک ضرورت بوده و بايد اجرا شود و اجراي هدفمندسازي علاوه بر کنترل مصرف از قاچاق سوخت نيز جلوگيري کرده است و درکل اجراي قانون هدمفندسازي يارانه ها به نفع ملت خواهد بود.

* باشگاه خبرنگاران: درهر حال لايحه بودجه 91 به تصويب مجلس رسيده و به عنوان قانون نيز به دولت ابلاغ شد ولي ما شاهد سه ايراد از طرف شوراي نگهبان به اين موضوع بوديم که ظاهر يکي از ايرادات هرساله تکرارمي شود به نظر شما نبايد براي اين کار چاره اي انديشيده شود؟

** ثروتي: بله، اين اشکال هرسال است ولي مشکلي ندارد چون شرکت ملي نفت و شرکت ملي گاز اساسنامه ندارد از اين جهت شوراي نگهبان به اين موضوع ايراد گرفته و مجلس نيز براي تأمين نظر شوراي نگهبان از جمله وزارت نفت و شرکت هاي تابعه استفاده کرد.

* باشگاه خبرنگاران: آيا اين اصل كه حقيقت نبايدفداي مصلحت شود در بودجه 91 رعايت شد؟

** ثروتي: خير، چرا كه جامعه به لحاظ فضاي اجتماعي- سياسي به گونه اي بود كه بايد طور ديگري عمل مي كرديم چرا كه بحث تحريم ها مقابله با كشورهاي خارجي و ... همه دخيل بودند.

* باشگاه خبرنگاران: مهمترين ايراد و يا شايد مغفول ترين ايراد به قانون بودجه سال 91 افزايش اتكا بودجه به منافع نفتي است به طوري كه وابستگي بودجه به نفت در قانون بودجه سال گذشته 42.2 درصد و در لايحه بودجه امسال 46.8 درصد مي باشد كه مغاير با سياست هاي كلي نظام و منويات مقام معظم رهبري و هم مغاير با اصول اقتصادي است؟ چرا بنابراين چرا مجلس با چنين لايحه اي موافقت كرد؟

** ثروتي: سال گذشته ما رقم 61 هزار ميليارد تومان از منابع نفتي را در بودجه كل كشور استفاده كرديم كه اين رقم امسال به 70 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است به عبارت ديگر 9 هزار ميليارد تومان وابستگي بودجه به نفت افزايش داشته است كه هم مغاير با سياست هاي كلي نظام و هم مغاير با برنامه پنج ساله پنجم توسعه و البته مصلحت جامعه است ولي در هر حال اين قانون به تصويب رسيد!!!

* باشگاه خبرنگاران: ايراد مهم ديگر استفاده از منابع صندوق توسعه ملي است كه به زعم برخي نمايندگان اقتصادان اين عمل دولت به منزله سوراخ كردن صندوق توسعه ملي است و ...

** ثروتي: ببنيد ميزان استفاده از نفت در بودجه غير از صندوق توسعه ملي است وميزان وابستگي بودجه به نفت در ميزان برداشت عمومي است و از مورد صندوق توسعه ملي قانون تصريح مي كند كه 23 درصد فروش نفت و ميعانات گازي به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود در حالي كه دولت در لايحه بودجه تقاضاي 40 درصدي برداشت 20 درصدي براي جهاد كشاورزي و 20 درصدي براي صنعت كرده بود كه كميسيون تلفيق مخالفت كرده و با برداشت 10 درصد براي آب و كشاورزي و 10 درصد نيز براي صنعت معدن و تجارت به شكل ريالي و 18 درصد نيز براي طرح هاي بالا دستي نفت به شكل ارزي و تماما توسط بخش غير دولتي موافقت كرده البته در اين زمينه مجلس نيز تخلف كرد چرا كه نبايد به صورت ريالي برداشت مي شد و دوم اينكه برخلاف برنامه پنجم پنج ساله توسعه بود هر چند با دو سوم راي نمايندگان راي آورد.

* باشگاه خبرنگاران: رقم كل بودجه سال 91 در نهایت با چه میزانی به تصویب رسید؟

** ثروتی: 510 هزار ميليارد تومان درلايحه پيشنهادي دولت آمده بود كه با 56 هزار ميليارد تومان منابع درآمدي دولت از محل هدفمند سازي يارانه ها به 566 هزار ميليارد تومان رسيد البته بايد به يك نكته اشاره كنم واينكه بودجه عمومي بيشتر 154 هزار ميليارد تومان بود كه امسال به 166 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرد يعني 11 درصد افزايش در بودجه عمومي شاهد بوديم كه در صحن علني مجلس اتفاق افتاد و البته 3 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي دولت كم شد و 4 هزار ميليارد تومان نيز در فروش سهام شركت هاي دولتي كم شد به نحوي كه قرار بود 13 هزار  ميليارد تومان از اين محل كسب درآمد كند كه به 9 هزار ميليارد تومان كاهش پيدا كرده و 7 هزار ميليارد تومان نيز در هزينه ها وتملك دارايي ها سرمايه (عمراني) اضافه شد.

* باشگاه خبرنگاران: آيا مجلس در حوزه توزيع احداث مشاركت نيز اصلاحاتي انجام داد؟

** ثروتي: بله، دولت 40 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت در نظرگرفته بود ولي مجلس اين ميزان را به 25 هزار ميليارد تقليل داد چرا كه معتقديم بازار كشش 40 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت را ندارد از اين جهت رقم 25 هزار ميليارد تومان مشخص شد كه 5 هزار ميليارد تومان براي شهرداري ها با تضمين شهرداري 15 هزار ميليارد تومان براي شركت هاي دولتي با تضمين خود شركت ها و 5 هزار ميلياردتومان دولتي با تضمين دولت مقرر شد ودر ضمن 33 هزار و 500 ميليارد تومان فروش اموال دارايي ها و سهام براي اجراي يك سري طرح هاي عمراني توسط دولت در نظر گرفته شده است.

* باشگاه خبرنگاران: آيا وجود جدولي تحت عنوان جدول 12 در قانون بودجه ضروري بود و اساسا ديده شدن چنين جدولي آيا عادلانه بود و درقانون بودجه ترجيح خواهد شد؟

** ثروتي: متاسفانه در بودجه نويسي در پيوست بودجه جدولي لحاظ مي شود كه جز قانون نبوده و عالانه نيست به طوري كه در اين جدول به اشخاص حقيقي و حقوقي به صلاحديد دولت وكميسيون تلفيق بودجه اي در نظر گرفته مي شود كه هيچگونه نظارتي به آنها اعمال نمي شود مثلا كمك به آستان مقدس رضوي شاهچراغ سازمان هاي مردم نهاد تشكل هاي زنان سازمان دانش آموزي سازمان نظام پزشكي سازمان نظام پرستاري اقليت هاي ديني دانشگاه امام صادق نهاد فرهنگي پژوهشي غير دولتي كه تخصيص اعتبار صرفا با نام اينگونه سازمان ها انجام مي شود كه هيچ گونه اساسنامه نداشته و خدا و قانون و عدالت بوده و بايد روشن باشد به فرض مثال موسسه فرهنگي ولا منتظر موسسه پژوهشي انقلاب اسلامي بنياد شمس مولانا مركز تحقيقات سرطان بنياد قانون مركز مطالعات بين رشته اي علوم انساني باقر العلوم كه معلوم نيست چه سازمان ها ونهادهاي هستند و چه كساني اين را اداره مي كنند يا تحت پوشش كدام وزارتخانه هستند چه كسي وچه نهادي به فعاليت آنان نظارت مي كند آيا سازمان بازرسي كل كشور نظارت مي كند يا ديوان محاسبات اصلا موسسه فرهنگي ثامن الحجج كجاست چكار ميكند وابسته به كجاست و ... متاسفانه 2 هزار ميليارد تومان توسط كميسيون تلفيق و با پشتيباني اعضاي هيات رئيسه به اين مسئله اختصاص داد! و در حقيقت جابه جائي مبالغ اين چنيني تحت هيچ شرايطي حداقل در حال حاضر به نفع ملت نبوده و نیست.

* باشگاه خبرنگاران: آيا اين اصل كه حقيقت نبايدفداي مصلحت شود در بودجه 91 رعايت شد؟

** ثروتي: خير، چرا كه جامعه به لحاظ فضاي اجتماعي- سياسي به گونه اي بود كه بايد طور ديگري عمل مي كرديم چرا كه بحث تحريم ها مقابله با كشورهاي خارجي و ... همه دخيل بودند.

* باشگاه خبرنگاران: مهمترين ايراد به قانون بودجه سال 91 افزايش اتكا بودجه به منافع نفتي است به طوري كه وابستگي بودجه به نفت در قانون بودجه سال گذشته 42.2 درصد و در لايحه بودجه امسال 46.8 درصد مي باشد كه مغاير با سياست هاي كلي نظام و منويات مقام معظم رهبري و هم مغاير با اصول اقتصادي است؟ چرا بنابراين چرا مجلس با چنين لايحه اي موافقت كرد؟

** ثروتي: سال گذشته ما رقم 61 هزار ميليارد تومان از منابع نفتي را در بودجه كل كشور استفاده كرديم كه اين رقم امسال به 70 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است به عبارت ديگر 9 هزار ميليارد تومان وابستگي بودجه به نفت افزايش داشته است كه هم مغاير با سياست هاي كلي نظام و هم مغاير با برنامه پنج ساله پنجم توسعه و البته مصلحت جامعه است ولي در هر حال اين قانون به تصويب رسيد!

* باشگاه خبرنگاران: ايراد مهم ديگر استفاده از منابع صندوق توسعه ملي است كه به زعم برخي نمايندگان اقتصادان اين عمل دولت به منزله سوراخ كردن صندوق توسعه ملي است و ...

** ثروتي: ببنيد ميزان استفاده از نفت در بودجه غير از صندوق توسعه ملي است وميزان وابستگي بودجه به نفت در ميزان برداشت عمومي است و از مورد صندوق توسعه ملي قانون تصريح مي كند كه 23 درصد فروش نفت و ميعانات گازي به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود در حالي كه دولت در لايحه بودجه تقاضاي 40 درصدي برداشت 20 درصدي براي جهاد كشاورزي و 20 درصدي براي صنعت كرده بود كه كميسيون تلفيق مخالفت كرده و با برداشت 10 درصد براي آب و كشاورزي و 10 درصد نيز براي صنعت معدن و تجارت به شكل ريالي و 18 درصد نيز براي طرح هاي بالا دستي نفت به شكل ارزي و تماما توسط بخش غير دولتي موافقت كرده البته در اين زمينه مجلس نيز تخلف كرد چرا كه نبايد به صورت ريالي برداشت مي شد و دوم اينكه برخلاف برنامه پنجم پنج ساله توسعه بود هر چند با دو سوم راي نمايندگان راي آورد.

* باشگاه خبرنگاران:  در ادامه ارزيابي شما از عملکرد مجلس هشتم چيست؟

** ثروتي: برخلاف برخي نظرها بنده عملکرد مجلس هشتم را خوب توصيف مي کنم چرا که هم در مجلس هفتم، هم در مجلس هشتم و هم در مجلس نهم حضور دارم بنابراين در مقايسه با ادوار گذشته عملکرد مجلس هشتم از ساير دوره ها مناسب بوده است و از مهمترين کارهاي که در اين مجلس اتفاق افتاد مي توان به تصويب برنامه پنج ساله پنجم توسعه، تصويب قانون هدفمندسازي يارانه ها، تصويب قانون گمرک، تصويب استخدام آموزش ياران فني و حرفه اي و حق التدريس و آموزش ياران نهضت سواد آموزي، تصويب قانون آيين دادرسي، تصويب قانون جامع گمرک، تصويب قانون بيمه بيکاري، و ديگر قوانين از نکات مهم و عملکرد قابل قبول مجلس هشتم است که نظارت قوي مهمترين شاخصه مثبت مجلس هشتم است بايد اشاره کنم در هيچ دوره اي ماده 233 آيين نامه داخلي مجلس که مربوط به سوال از رئيس جمهور اجرا نشده بود، ميزان تحقيق و تفحص از سازمان ها و ارگان ها و سوال وزرا در اين مجلس نسبت به ادوار گذشته نمايان بود ولي البته نقاط ضعفي هم داشت که مهمترين آن کم پرداختن به بحث اشتغال، اختلاف بين مجلس و دولت که هر دو طرف مقصر بودند وجود دارد.

* باشگاه خبرنگاران: پيام سوال از رئيس جمهور چه بود؟

** ثروتي: سوال از رئيس جمهور تابوي سوال از رئيس دولت را شکست و نشان داد که به فرموده امام (ره) مجلس در رأس امور است و تمام امور ساير قوا زير نظر مجلس است.

* باشگاه خبرنگاران: از آنجايي که در آستانه پايان خدمت مجلس هشتم و شروع مجلس نهم هستيم انتخاب رئيس مجلس نهم از بحث هاي داغ اين روز مجلس شده است، به نظر شما آيا پرداختن به مسئله انتخاب رئيس قبل از شروع مجلس مسئوليت دارد و آيا نبايد خود نمايندگان مجلس لحظه ؟ انتخاب رئيس مجلس کنند تا اعمال فشار و لابي هاي بيروني؟

** ثروتي: معتقدم بايد خود نمايندگان با حضور در مجلس و بدون هيچ فشاري اقدام به انتخاب رئيس کنند البته در حال حاضر دو شخصيت مطرح است که بيشترين مانورهاي خبري حول اين شخصيت هاي مي چرخد.

* باشگاه خبرنگاران: شما با رياست کدام شخصيت موافقيد، لاريجاني يا حداد عادل؟

** ثروتی: هردوشخصيت از نظر من قابل احترام بوده و ويژگي هاي خاص خود را دارند که حداد به لحاظ فرهنگي سبقه ي خوبي دارد و لاريجاني به لحاظ سياسي سبقه ي خوبي دارد ولي لاريجاني با توجه به سبقه سياسي از اولويت بيشتري برخوردار است.

*باشگاه خبرنگاران: به نظر شما در مجلس نهم چند جريان فعاليت خواهند کرد؟

** ثروتي: در مجلس نهم هر جريان را اصلاح طلب با 30 عضو، جريان مستقيلن با 40 عضو و جريان اصولگرايي 220 عضو فعال خواهند بود که خود جريان اصولگرايي نيز با چند طيف موتلفه 40 عضو، رهپويان 30 عضو، جبهه پايداري 40 عضو و جبهه متحد اصولگرايان با 170 عضو فعال خواهند بود.

* باشگاه خبرنگاران: آيا اصلاح طلبان فراکسيون هم تشکيل خواهند داد؟

** ثروتي: بله حتما تشکيل خواهند داد البته با 30 عضو!/پ3

/گفتگو از وحید عظیم نیا/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.