سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

ساخت رحل قرآنی نوين توسط مخترع قزوينی

مخترع قزوينی در مدت ۴ سال رحل نوين قرآنی را طراحی و ابداع كرد.

مصطفی هوشمندی ، مخترع رحل قرآنی نوین در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین، با اشاره به لزوم طراحی رحل نوین و جایگزنی آن با رحل سنتی و قدیمی گفت: داشتن جسم سالم لازمه زندگی سالم و دامنه‌دار است و بهداشت و سلامت جسمانی می‌تواند در کیفیت قرائت قاری تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

هوشمندی با اشاره به نحوه طراحی و ساخت رحل نوین گفت: یکی از مشکلاتی که در محافل قرآنی وجود داشت این بود که افراد در موقع قرائت قرآن کمر و گردن را به حالت خمیده نگه می‌داشتند که این امر در دراز مدت باعث درد در ناحیه گردن و کمر شده و باعث بروز مشکلات جسمانی می‌شد.

وی افزود: این مشکل باعث شده بود که در محافل قرآنی افراد شرکت‌کننده به طور نامأنوسی قرآن را در دست گیرند که امری طبیعی بود و هر کس متناسب با سن و وضعیت جسمانی خود از رحل‌های سنتی استفاده می‌کرد.

هوشمندی گفت: ایده ساخت رحل قرآنی نوین از ۴ سال پیش مورد توجه وی قرار گرفت و در این مدت با مطالعه جوانب مختلف استفاده از رحل شامل امکانات این رحل، فواید فیزیولوژیکی و جسمانی رحل نوین، فواید پزشکی و فواید بهداشتی آن شروع به طراحی و ساخت این رحل نموده است.

مخترع رحل قرآنی نوین با اشاره به تاریخچه ساخت رحل قرآنی در جوامع اسلامی گفت: رحل قرآنی سنتی که امروزه در محافل قرآنی برای قرائت قرآن استفاده می‌شود مربوط به ۷۰۰ سال پیش است که مطابلق با اطلاعاتی که در دایرة‌المعارف تشیع آمده این رحل مطابق با شرایط زمانی اختراع شده که دلیل اصلی آن هم کمبود نور بوده و به دلیل کمبود نور و وسایل روشنایی، چراغ یا شمعی در وسط مجلس روشن می‌شده و افراد با حلقه زدن دور این منبع نور به قرائت قرآن می‌پرداختند. اما از آنجا که امروزه با پیشرفت و توسعه علوم و ساخت وسایل روشنایی پیشرفته این عامل برطرف شده باید رحل جدیدی مطابق با شرایط زمانی فعلی مورد استفاده قاریان قرآنی قرار گیرد.

هوشمندی با اشاره به مشخصات این رحل گفت: وزن این رحل، ۵۵۰ گرم بوده و از مواد ABS که نوعی پلیمر با مقاومت طولانی است ساخته شده است. رحل نوین توانایی تحمل ۲۴ کیلو گرم بار را دارا می‌باشد و دارای محلی برای نصب میکروفون و لیوان بوده و فردی که از این رحل استفاده می‌کند دیگر نیاز نیست تا در حالت خمیده به قرائت قران بپردازد و می‌تواند رحل را مطابق با وضعیت بدنی خود تنظیم نموده و به راحتی و بدون احساس خستگی به قرائت قرآن بپردازد.

وی گفت: همچنین از این رحل می‌توان به عنوان پایه لپ تاپ و جا مهری برای افراد خاص که مشکل جسمانی برای سجده دارند استفاده کرد.

هوشمندی به فواید استفاده از این رحل برای قاریان قرآن اشاره کرد و گفت: قاریان قرآن می‌توانند با استفاده از این رحل در وضعیت قائمه نشسته و با کمر و گردنی صاف و با زاویه دید مناسب و بدون هیچ گونه خستگی و با نفسی طولانی به قرائت قرآن بپردازند.

مخترع رحل نوین گفت: این رحل برای نخستین بار در جشنواره قرآنی «صراط المستقیم» رونمایی و تقدیم جامعه قرآنی شد که با استقبال خوب شرکت‌کنندگان و مسئولان اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین مواجه و جایگزین رحل‌های سنتی شد.

هوشمندی با انتقاد از عدم حمایت‌های مالی برای تولید انبوه این رحل گفت: متأسفانه در مراجعاتی که به مسئولان داشته‌ایم هیچ نهاد و ارگانی برای تولید انبوه رحل نوین همکاری لازم را انجام نداده و وام بانکی با بهره ۱۷ درصد هم مقرون به صرفه نیست و نیازمند وام قرض‌الحسنه به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

وی از همکاری خوب سازمان تبلیغات اسلامی قزوین تشکر کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی قزوین، نخستین نهاد و ارگان دولتی بود که از این طرح استقبال کرد و به محض اطلاع از این اختراع آن را در مسابقه قرآنی «صراط المستقیم» رونمایی و مورد استفاده قرار داد و این رحل را در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین جایگزین رحل‌های سنتی کرد.

یادآوری می‌شود که رحل نوین قرآنی به شماره ۱۶۲۷ در مرکز ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده و دارای تأییدنامه از بخش ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین است./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اگر شماره تماس ایشان نیاز بود در ایمیل بفرمایید ارسال کنم