سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی وجوه قرآنی "امام" در برنامه راديويی «نسيم واژه‌ها»

برنامه «نسيم واژه‌ها» کاری از گروه قرآن و انديشه راديو قرآن است كه دوشنبه 8 خردادماه ترادف و وجوه قرآنی واژه "امام" را بررسی می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از  روابط عمومی رادیو قرآن, مفسران فريقين، درباره معناي امامت، در آيه امامت حضرت ابراهيم  آیه شریفه 124سوره مبارکه  بقره  اختلاف نظر جدي دارند؛  اين اختلاف ها با مباحث كلامي آميخته شده و دامنه موضوع را فراختر كرده و به همين دليل، اصطلاح شناسي امام در قرآن را دشوار ساخته است.
آيه 124 سوره بقره از چند منظر قابل تامل است: آيه ابتلا در روايات فريقين؛ مراد از كلمات مطرح شده در آيه؛ مقصود از امام در آيه؛ مراد از عهد در آيه؛مراد از ظالم در آيه و  نكات اعتقادي موجود در آيه و چند بحث جانبي ديگراست.
 اين برنامه  به بحث امامت با روش تطبيقي تمركز دارد و به اين نتيجه مي رسد كه مراد از مقام امامت در اين آيه هدايت تكويني به معناي ايصال به مطلوب است.
در برنامه نسیم واژه های روز  دوشنبه 8 خردادماه به آیات  مختلفی که واژه "امام" در آنها آمده است  اشاره می شود به طور مثال با استناد به آیه 12 سوره یس معنی "امام" را "لوح محفوظ" دانسته؛ در آیه 124 سوره بقره "قائد و پسشوا" . در آیه 12 سوره احقاف به معنی تورات به کار رفته است.
خداوند در آیه 79 سوره حجر می فرماید:«ما از آنها انتقام گرفتيم» (فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ). و در برابر ظلمها و ستمگريها و سركشيها، مجازاتشان نموديم.
 «و (شهرهاى ويران شده) اين دو (قوم لوط و اصحاب الايكه) بر سر راه (شما در سفرهاى شام) آشكار است»! (وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِينٍ) که امام در اینجا در معنای "راه روشن" است.
شايان ذكر است برنامه «نسيم واژه ها» در ادامه برنامه راديويی «شميم واژه‌ها» كه به تفاوت‌های واژه‌های به ظاهر مترادف می‌پرداخت به اشتراك لفظی واژگان می‌پردازد و اين برنامه به همت گروه قرآن و انديشه راديو قرآن به سردبیری و کارشناسی سمیرا قنبری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی بر روی موج اف ام رديف 100 روزهای زوج ساعت 16:45 قابل دريافت است./م

برچسب ها: امامت ، قرآن ، آیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.