سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رانندگان حرفه‌ای، چشمان حرفه‌ای

رانندگی با وجود پیچیدگی‌ها و قوانین خاصی که دارد، در نظر بسیاری از کسانی که سال‌ها به آن می‌پردازند کاری عادی و گاهی کم‌اهمیت به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، رانندگان باید بدانند که در شرایط عادی و در حالت سکون طبیعی است که چشم‌ها دید خوبی دارند اما در رانندگی وقتی سرعت بالا باشد باید جور دیگری به این موضوع پرداخت چون شرایط کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. این مساله در اتوبان‌ها که سرعت بالاست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دید راننده باید وسیع باشد تا اگر نیاز به استفاده از ‌ترمز بود بتواند به موقع این کار را انجام دهد چون هیچ‌یک این حرکات بدون هماهنگی مغز و حس بینایی به درستی انجام نمی‌شود. برای یک رانندگی ایمن باید جهاز بینایی سالم داشت تا هم امنیت راننده و هم مسافر فراهم شود. جالب است بدانید رانندگان با ده سال سابقه رانندگی حدود ده درصد و رانندگان با 02 سال سابقه رانندگی حدود 02 درصد دیدشان را از دست می‌دهند و این نشان می‌دهد که رانندگان حرفه‌ای باید بیشتر مراقب چشمانشان باشند.

دید راننده زمان حرکت اتومبیل ممکن است بر اثر شرایط و عوامل خارجی به میزان زیادی مختل شود. دمای هوا، میزان گرد و غبار، نور شدید، مه، برف و باران و رعد و برق، تمیز نبودن شیشه جلو یا شیشه چراغ‌ها، دود سیگار یا حتی کثیف بودن شیشه عینک راننده نمونه‌هایی از این عوامل و شرایط هستند. به همین منظور توصیه می‌شود رانندگان هر سال دید چشم خود را کنترل کنند و با معاینه سالانه چشم از سلامت دید خود هنگام رانندگی مطمئن شوند. بهتر است در این معاینات تست‌های کوررنگی و شب‌کوری هم انجام شود. علاوه بر این استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی را هم باید به آن اضافه کرد چون نور مستقیم آفتاب به مرور باعث تاری دید و ضعیف شدن چشم‌ها می‌شود و چشم افراد با دید خوب را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

میدان دید راننده هنگام رانندگی موضوع کم اهمیتی نیست. هرچه میدان دید وسیع‌تر و بیشتر باشد، کنترل خودرو هنگام خطر راحت‌تر صورت می‌گیرد. میدان دید ممکن است تحت تاثیر عوامل متعددی کاهش پیدا کند. خستگی، هیجان،‌ترس، نگرانی، بی‌احتیاطی، مصرف داروهای آرامبخش، سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی از این عوامل هستند. توصیه می‌شود رانندگان قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت کنند و در صورت داشتن اثرات خواب‌آور و کاهش هوشیاری از رانندگی اجتناب کنند. با توجه به اینکه رعایت این اصول امری کاملا بدیهی به نظر می‌رسد اما با این حال رانندگانی هستند که بی‌توجه از کنار این موضوعات رد می‌شوند و متاسفانه غفلت آنها در بیشتر موارد باعث قربانی شدن مسافر شده است. باید به خاطر سپرد که جایگاه چشم در رانندگی بسیار قوی و با اهمیت است.

بیشتر از 90درصد از مجموع عواملی که شرایط رانندگی را در کنترل دارند در اختیار چشم است. هرچه چشم سالم‌تر باشد و راننده هنگام رانندگی دقت کافی داشته باشد، احتمال بروز حادثه به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. مخصوصا در شب رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری است. رانندگی در شب به خاطر وجود نور شدید و ناگهانی که به چشم راننده می‌رسد، قدرت تطابق چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عمل تطابق همان آماده شدن چشم برای پذیرش شدت‌های مختلف نور در مقاطع زمانی مختلف بوده و درست در همین لحظات است که احتمال بروز حادثه به بیشترین حد خود می‌رسد.

حتی هنگام روز که راننده از محیط روشن به محیط تاریک یا از محیط تاریک به محیط روشن وارد می‌شود (مثلا تونل‌ها) این حالت اتفاق می‌افتد و کاهش دید به علت عدم تطابق احتمال بروز حادثه را بیشتر می‌کند. بیشتر شما غرق شدن کشتی تایتانیک را به خاطر دارید. غرق شدن کشتی معروف تایتانیک به همین دلیل مشابه صورت گرفت. در گزارش علت غرق شدن کشتی مسافربری تایتانیک به کم شدن تطابق چشم ناخدای کشتی در تاریکی دریا اشاره شده که سبب ناتوانی او در دیدن کوه یخی که کشتی با آن برخورد کرده، شده است. رانندگی هم از این موضوع مستثنا نیست.

نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر این موضوع ثابت شده که داشتن دیدی سالم در رانندگی تا اندازه زیادی تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد. فرانسه در این زمینه قوانین سختی دارد که بر این اساس معاینه چشم رانندگان، مخصوصا افراد بالای08 سال اجباری اعلام شده است. فرانسه از سال 5002 تلاش خود را برای پررنگ‌تر کردن نقش بخش پزشکی در حمل‌ونقل جاده‌ای و گرفتن مجوز اجبار معاینات پزشکی برای رانندگان آغاز کرده است. در مقایسه با فرانسه، وضعیت بینایی رانندگان انگلیسی تعریف چندانی ندارد. نزدیک به یک دهم از کل رانندگان انگلیسی اعم از رانندگان موتورسیکلت و ماشین دچار ضعف بینایی هستند و بینایی آنها در حد استاندارد نیست و علت این مساله کم شدن معاینه‌های چشم‌پزشکی از رانندگان در ده سال گذشته است.

به همین دلیل به مساله بینایی در رانندگی باید بیشتر پرداخته‌شود. رانندگان تاکسی نقش بسیاری در ایمن بودن سفرهای کوتاه روزانه مردم دارند و این مساله شاید برای بیشتر رانندگان چندان با اهمیت به نظر نیاید اما آمارها نشان می‌دهند که نداشتن دید کافی بسیار خطرآفرین بوده است.

باید به خاطر سپرد که داشتن دیدی سالم در رانندگی یک جور ایمنی به حساب می‌آید؛ مخصوصا توجه به این مساله در تاکسی‌ها اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. تاکسی‌ها به نوعی یک بنگاه معاملاتی هستند که دائما پولی بین راننده و مسافر رد و بدل می‌شود و به همین خاطر حفظ ایمنی مسافران باید در اولویت قرار بگیرد که این وظیفه رانندگان است./ز
گزارش از آرياناز ميرزامحمدي
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.