سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراك/

آشنایی با خواص خاکشیر

فصل تابستان که می رسد مصرف شربت خاکشیر در میان مردم بیشتر می شود زیرا خاکشیر از زمان های گذشته کار برد داشته و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضد عفونی کننده آن است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراك ؛خاکشیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تایک متر می رسد ، قسمت پایین گیاه کرک دار و بالای آن بدون کرک است

تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ و جود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است ودیگری به رنگ قرمز تیره است.

ترکیبات شیمیایی

خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک ، اسید لینو لنیک ، اسید اولیئک ، اسید پالمتیک و اسید استئا ریک است .

ضمنا در خاکشیر اسانس روغن فراری وجود دارد که دارای مواد بنزیل واینرو سیانات است .انتشار این گیاه اغلب نواحی کشور مخصوصا مناطق شمال ورشته کوههای البرز است .

خواص خاکشیر

این گیاه را به صورت خیس کرده استفاده می کننده و در موارد جراحات و تب های زیاد بسیار موثراست و همچینن بو داده آن اسهال های سخت را درمان می کند .

خاکشیر التهاب کلیه را برطرف می کند و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است .

خاکشیر تب بر و ادرار آور است و از دیگر خوا ص این گیاه می توان به درمان سرخک و مخملک اشاره کرد.

این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفید است وازگل ها و برگ های آن می توان برای رفع بیماری ناشی ازکمبو د ویتامین سی استفاده کرد.

برای برطرف کردن جوش های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می شود باید جوشانده یک قاشق غذا خوری خاکشیرمخلوط کرد وهرروز صبح ناشتا به مدت دوهفته خورد تا جوش ها از بین بروند .

بعضی از افراد هنگامی که خاکشیر می خورند ، ممکن است سردرد بگیرند ، این افراد باید خاکشیر را با کتیرا بخورند ./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.