سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت:

هنگام بروز پديده ريزگردها از ماسك هاي فيلتردار استفاده كنيد

استفاده از ماسك هاي فيلتردار براي جلوگيري از ورود ريزگردها و ذرات معلق به درون ريه هاي تنفسي در افراد مناسب هستند كه شهروندان مي توانند درصورت لزوم نسبت به تهيه آن اقدام كنند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر مصطفي قانعي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: براي اين كه بدانيم ميزان آلودگي هوا از نظر ريز گردها چه قدر است ابتدا بايد اندازه ذرات موجود در هوا را بررسي كنيم اگر اندازه اين ذرات از 10 تا 15 ميكرومتر بالاتر باشد معمولا در بيني و حلق به دام مي افتد و وارد دستگاه تنفسي نمي شوند و آسيب در اين زمان جزيي است.

وي افزود: اگر اندازه اين ذرات از 5 ميكرومتر كوچكتر باشند مي توانند وارد ريه شوند اين نوع ريز گردها را نمي توان ديد مگر آنكه در نقطه اي تجمع پيدا كرده باشند در اين مورد آسيب بيشتر است و مي توانند به ريه ها آسيب بزند.

دكتر قانعي تصريح كرد: سيستم دفاعي بدن و ريه در مقابله با اين ريزگردها واكنش نشان مي دهد و آلودگي را به صورت خلط خارج مي كند.

اين متخصص آسم و آلرژي با تأكيد بر اين كه ريزگردها با افزايش مونوكسيد كربن، دي اكسيد گوگرد و دي اكسيد نيتروژن ضرر بيشتري براي افراد دارند، گفت: اندازه ريزگردها، محتواي داخل ريزگردها و توأم بودن با آلاينده هاي هوا سه مؤلفه اصلي در پديده ريزگردها است كه مي توان ميزان آسيب را بر اساس اين سه مولفه اعلام كنيم.

وي ابراز داشت: استفاده از ماسك هاي معمولي به علت آنكه منافذ آن درشت تر از دو ونيم ميكرون است و ريزگردها براحتي از آن ورود مي كنند تاثيرچنداني در جلوگيري از ورود ريزگردها به ريه ندارند اما بكارگيري آنها بهتر از عدم استفاده است.

دكتر قانعي اضافه كرد: خطرات ورود ريزگردهاي هوا به درون سيستم تنفسي بسته به منشا ورود آنها و نيز موارد همراه با اين آلاينده ها متفاوت است اما عمده ترين عوارض آن تشديد حملات تنفسي در افراد است هواي آلوده بويژه آنكه همراه با ريزگرد باشد تعداد حملات تنفسي را افزايش مي دهد. /ح
برچسب ها: ماسک ، آلودگی هوا ، ریزگرد ، ریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.